Udruga za promicanje ekološke proizvodnje hrane, zaštite okoliša i održivog razvoja „Eko Zadar” već 20 godina članica je Mreže Zelenih telefona. Popularni „Zeleni telefon”, dostupan na broju 072/123456, je služba za rješavanje problema zaštite prirode i okoliša. Služi kao servis građanima za dobivanje informacija, prijavljivanje problema / nepravilnosti, pokretanje inicijativa, organiziranje uličnih akcija, medijsko aktualiziranje problema okoliša i prirode.
Cilj ovog projekta je potaknuti aktivno sudjelovanje građana i učinkovitiji rad državnih službi te djelovati na brže i savjesnije rješavanje problema zaštite okoliša. Građani na ovom broju radnim danom od 9 do 13 sati mogu prijaviti nepravilnosti koje su uočili, dobiti savjete i informacije vezane uz ekologiju.
U prvih šest mjeseci 2023. godine na servis Zelenog telefona zaprimljeno je 30 prijava i upita povezanih s okolišem. Najveći dio prijava odnosi se na probleme s otpadom, a po učestalosti tema slijede, vode, životinje, zelenilo, zračenje, buka i gradnja.
U kategoriji „otpad”, najviše zabilježenih upita vezano je uz mjesto prikupljanja različitih vrsta otpada, a slijede prijave divljih deponija, prijave izlijevanja otpadnih voda u okoliš te ostali upiti i prijave vezano uz odlaganje otpada. Prijave vezane uz kategorije „vode” i „tlo” najvećim dijelom se odnose na prijave ilegalnih ispuštanja otpadnih voda iz septičkih jama u more i tlo, pa je tako prijavljena otvorena septička jama, što je dokumentirano i proslijeđeno nadležnoj instituciji.
Pod kategorijom „životinje” nalazile su se prijave vezane za postupanje sa životinjama te zbrinjavanje lešina.
Prijava vezana uz gradnju odnosila se na slučaj nepropisnog nasipavanja obale, pod kategorijom „zelenilo” Eko Zadar zaprimio prijavu o sječi stabala bez pravovaljane dozvole, a pod kategorijom zračenje prijavu o postavljanju repetitora na privatnu parcelu koja se nalazi u središtu mjesta, okruženu obiteljskim kućama.
Od ukupnih 30 prijava, 22 su zatvorene, dok se ostale prijave i dalje vode otvorenima zbog nedostatka povratnih informacija od prijavitelja i nadležnih službi. Suradnja s građanima je tijekom ovog perioda bila je jako dobra. Dio jednostavnijih prijava riješen je vrlo brzo u suradnji s građanima nakon što bi im iz udruge dali informacije vezano uz prijavu (kome prijaviti slučaj, kome se još obratiti) ili im proslijedili odgovor koji bi u kratkom roku stigao od nadležnih institucija. Neke od prijava su zatvorene kao rezultat angažmana samih prijavitelja.
Suradnja s javnim službama s područja Zadarske županije je bila dobra, ali ima velikog prostora za poboljšanje jer od nekih službi i dalje ne dobivamo redovite povratne informacije, ističu u Eko Zadru.
Način zaprimanja prijava i dalje je najvećim dijelom putem broja Zelenog telefona 072 123456, a potom slijede prijave upućene putem e-maila ili Facebooka. Iako je broj Zelenog telefona najviše prepoznat, najsigurniji i najbrži način zaprimanja prijava je putem e-maila; [email protected]
Projekt „Zeleni telefon-servis građanima za prijavu okolišnih problema” u 2023. godini financirala je Zadarska županija, Upravni odjel za prostorno uređenje, zaštitu okoliša i komunalne poslove u iznosu od 1.278,96 €.