– Ako se to sve pokaže da nema nikakvog krimena na njemu, i ako bude htio, naravno da ću ga vratiti, nažalost, to što je jučer izjavio ministar Davor Božinović, za slučaj Josipa Ćelića, bivšeg zamjenika ravnatelja policije, kojeg je 12. ožujka 2019. policijski presretač zaustavio nakon što mu je, u vožnji naseljenim mjestom zadarskog zaleđa, izmjerio čak 165,6 km/h, više od trostruko (!) dozvoljene brzine u naseljenom mjestu, nadmašuje sve dosadašnje, objavio je prometni stručnjak Željko Marušić na auto-portalu.
Takav stav kompromitira MUP, vjerojatno najuređeniji hrvatski sustav, koji usprkos čestih pritužbi građana, u većini sastavnica kvalitetno i odgovorno obavlja najodgovorniji posao u državi.
Osim apsurdnog slijeda događanja te argumentacije koja vrijeđa inteligenciju građana, jer da je bilo kako se sada tvrdi, Ćelić bi u nakon zaustavljanja policijskim službenicima iz presretača autoritarno i argumentirano rekao o čemu je riječ i premda je, i za takve okolnosti, vozio u prevelikom i izravno smrtonosnim prekoračenjem brzine u naselju, ne koristeći nužnu signalizaciju kojom bi upozorio ostale sudionike (zamislite da se rubom ceste iza zavoja slobodno kretala skupina djece, vozio traktorist, umirovljenik se starim autom uključivao iz sporedne prometnice… uh), postupak bi išao drugim smjerom.
Snimka bi se izuzela, slučaj u normalnoj unutarnjoj proceduri MUP-a riješio i zaključio. Pa sve što se kasnije dogodilo, uključujući Ćelićevo razrješenje dužnosti i izjave policijskih čelnika govore upravo suprotno! Osim ako sve građane ne proglasimo, barem, intelektualno potkapacitiranima.
Mnogima je promakao ključan detalj, jer u Ćelićevoj jurnjavi nije bila samo riječ o brutalnom kršenju brzine, dakle teškom prekršaju, iznimno dopuštenom u policijskoj proceduri, nego o obijesnoj vožnji, kaznenom djelu (!), za koje je temeljem Kaznenog zakona, članka 226. propisana zatvorska kazna do tri godine.
I pazite, takva kvalifikacija vrijedi za prekoračenje brzine od 50 km/h u naseljenom mjestu, to je obijesna vožnja, a Ćelićevo prekoračenje bilo je dvostruko veće, brutalni primjer obijesne vožnje.
Naime, dvostrukim prekoračenjem brzine u usporedbi s već onim što je definirano kao obijesna vožnja, krimen nije dvostruko teži, jer ukupna kinetička energija vozila, iz koje u nesreći proizlaze sve nevolje i pogibelji, raste s kvadratom brzine!
Kad vozilo pri 100 km/h dođe u područje obijesne vožnje ima četiri puta veću kinetičku energiju, nego pri dopuštenih 50. A ako se brzina prekorači za dvostruki iznos od onoga što se već definira obijesnom vožnjom, dakle u naselju juri čak 150 km/h, ukupna kinetička brzina automobila (vozilo i teret, putnici) devet je puta veća! A pri 165,6 km/h, koliko je izmjereno, čak 11 puta.
Pri toj brzini, uzimajući u obzir stanje našeg asfalta, čak i ako su gume, podvozje i kočnice bile u dobrom stanju, za zaustavljanje treba barem sto metara!
No ključ svega, zbog čega ova izjava ministra Božinovića ulazi u anale te je neodgovorna i vrlo štetna i za MUP, kompromitirajuća za povjerenje građana, je što policijsko vozilo (čak i ako Ćelićevo vožnju na “tajnom i hitnom zadatku” podvedemo pod tu kategoriju), amnestirano od prekršaja, ali ne i od kaznenih dijela!
Smije biti u prekoračenju brzine (prekršaju), ali ne u obijesnoj vožnji (kaznenom djelu)! To je vrijedi za sva policijska postupanja, univerzalno je u civiliziranom svijetu.
Nikakav razlog ne može opravdati vožnju brzinom od 165,6 km/h u naseljenom mjestu, usto bez ikakve signalizacije, kao što policijsko vozilo, ni zbog kakvog razloga, čak i s uključenom svjetlosnom i zvučnom signalizacijom, ne smije, primjerice, pješačkom zonom voziti brže od 100 km/h. Potencijalne su pogibelji veće od bilo kakve koristi.
Iz Kaznenog zakona
Članak 226.
Sudionik u cestovnom prometu koji iz obijesti teško krši propise o sigurnosti prometa vozeći u stanju nesposobnosti za vožnju izazvanoj trošenjem alkohola uz koncentraciju od najmanje 1,50 g/kg alkohola u krvi, ili droge ili psihoaktivnih lijekova, ili vozeći u zabranjenom smjeru, ili pretječući na nepreglednom mjestu kolonu vozila, ili vozeći brzinom koja prelazi pedeset km/h iznad dopuštene u naseljenom mjestu ili području s naznačenim ograničenjem brzine i time izazove opasnost za život ili tijelo ljudi, kaznit će se kaznom zatvora do tri godine.