ZADAR– Boka kotorska je postala prava oaza nautičkog turizma koji opasno konkurira hrvatskom ne samo zbog goriva oslobođenog poreza i niskog PDV-a koliko s ulaganjem u nove marine. Uvjerili smo se u to prošlog vikenda kao sudionici EU projekta Adriatic Canyoning gdje je zadarskoj ekipi domaćin bila Turistička organizacija Herceg Novog koju je preuzeo mladi direktor Pavle Obradović s diplomom dubrovačkog sveučilišta.
Uz već otvorenu marinu Porto Montengero kao dio luskuznog kompleksa, koju je izgradio kandaski investitor te je prodao Arapima, ovo ljeto planiraju otvoriti još dvije na na ulazu u bokokotorski zaljev. U jednoj od njih direkor je postao Gordan Perić. On je iz Zadra, pohvalio se direktor TO Herceg Novi.
Perić je, istina, svoju menadžersku karijeru ostvario kao direktor marine Olive Island na Ugljanu, a prije toga Marine Dalmacija koja se u njegovo doba još zvala Zlatna luka. On je lani kao marina manager SOHA d.o.o. na skupu u Zadru o nautičkom turizmu govorio o nužnosti partnerskog odnosa u investicijama u nove marine. Novo direktorsko mjesto Perić je dobio kao direktor Lazuro marine, koja je nastala u sklopu hotelskog kompleksa s pet zvjezdica na mjestu lazerate u Herceg Novom. Kamenu zgradu kvalitetno su obnovili Rusi te nadograđuju nove kapacitete.
Jedrenjak Boka uz poluotok Lušticu kojeg je na strani prema Herceg Novom devastirao, kažu domaćini, Mišković (Todorićev partner u Srbiji)
Otvaranje nove marine popraćeno je jedriličarskom regatom koju je organizirao najpoznatiji Novljanin – Rambo Amadeus. Bokelji koji jako drže do Antonija Pušića, što je pravo ime Ramba, glazbenika, inovatora i jedriličara od svoje 18. godine, odazvali su se regati i promociji njegovog malog jedrenjaka na solarni pogon. Službeno uplovljavanje njegovog jedrenjaka, imena Boka, popraćen je programom u njihovom Škveru, uz ribice i vino koji se se dijelili besplatno, odličan domaći bend te neizostavnu Bokeljsku mornaricu i limenu glazbu.
Ujedno je to službeni početak turističke sezone. Za nju neće biti gotov ogroman turistički kompleks u Kumboru koji je nekad bio vojno sjedište mornarice. Sada je to prostor od 26 hektara u kojeg Azmont Investments iz Azerbejdžana ulaže 650 milijuna eura. Uz stambene zgrade, apartmani se grade doslovno u moru – sve je to za prodaju. Marina Portonovi s 238 vezova za mega jahte do 120 metara bit će otvorena u kolovozu ove godine. U njoj neće svatko moći dobiti vez, mišljenja su naši domaćini od mora.
Menadžment za tu marinu vodit će turski D-Marin. I tu je još jedna zadarska veza jer je u našoj najvećoj marini Dalmacija sjedište nautičkog lanca jadranskih marina. Gazde marine Porto Montenegro su iz Abu Dabija a D-Marin surađuje s Dubai Holdingom i Meraas grupom te vode menadžment marine u emiratima.
Od mega jahte, koja je bila na vanjskom vezu marine Porto Montenegro, iz daljine smo mislili da je kruzer. A oni u bokokotorskom zaljevu pristaju jedino u Kotoru koji je središnji grad najdubljeg jadranskog zaljeva na koju se naslanja visoki planinski lanac Lovćena.
Za manje je najljepši i najbogatiji bokotorski grad Perast iz kojeg je i zadarski biskup Vicko Zmajević, rekao nam je župnik tamošnje crkve pod koju pripada jedinstvena i prekrasna Gospa od Škrpjela. Umjetni otočić s crkvicom izgradili su Perašćani – nakad slavni pomorci i bogate obitelji. Na žalost i njih je malo ostalo u Perastu. Prodavale su se kuće i stanovi koje su kupovali stranci. U jednom trenutku cijena kvadrata dosegla je 12 tisuća eura, obavijestio nas je turistički vodič iz Bijele. Tamo su ostaci remontnog brodogradilišta jugoslavenske mornarice koju Danci namjeravaju preobraziti u škver za velike jahte. Ogroman dok za sad služi kao putokaz za marinu Porto Montengero.
Od tamo je, pričaju nam Novljani, proširila se zaraza za palme koje su oboljele, osušile i 80 posto njih je sasječno. A bile su karipske, jer su Bokelji godinama prije navigavali i nosili sadnice koje su Herceg Novi pretvorili u grad bujnog zelenila.
Herceg Novi je isključivo turistički grad s bogatom povijesti i kulturnom baštinom, od četiri tvrđave, kule Sahat, do kuća znamenitih ljudi kao što su Leopold Mandić i Ivo Andrić ali i ostataka građevina iz posljednjeg od tri velika potresa. Bokelji su jako susretljivi, duhoviti, otvoreni i kritični. Turizam im je sudbina u kojoj je za goste jeftina taksi usluga na vrlo visokoj razini bez divlje konkurencije. I ugostiteljstvo je s leptir mašnom iznimno ljubaznih konobara. Sve te usluge prate niske cijene i kvalitetna gastro ponuda u kojoj riba ima posebno mjesto. Plaže su čiste i uredne. Na granici s Hrvatskom pojačana je kontrola zbog balkanske rute droge ali i imigranata pa su neki iz zadarske ekipe imali bliski susret s policijom, ali i automatskom isprikom što su zaustavljeni u taksiju.