ZADAR – Pacijent bi trebao biti onaj koji traži uslugu a ne osoba koja je u bolnici zbunjena, posramljena, skromna i poslušna, zaključak je okruglog stola koji je održan u Gradskoj knjižnici a na kojem su sudjelovali predstavnici Hrvatske udruge pacijenata, Udruge za promicanje prava pacijenata, te predstavnici brojnih drugih udruga pacijenata, glavna sestra u zadarskoj bolnici Ivana Gusar, predstavnici medija, itd. Povod održavanja okruglog stola je Europski Dan prava pacijenata koji se obilježava 18. travnja.
Pacijenti nisu informirani o svojim pravima, Zakon o zaštiti prava pacijenata koji je donesen 2004. godine kao da ne postoji jer bi pritužbu pacijenata trebala „ovjeriti” Hrvatska liječnička komora što bi značilo da je Zakon praktički „neprovediv”. Drugim riječima, pacijentu bi trebao pomoči „odvjetnik suprotne strane”.
Glavna sestra u zadarskoj bolnici Ivana Gusar rekla je kako se sve pritužbe pacijenata saslušaju a također se proslijede Udruzi za zaštitu prava pacijenata. Gusar je konstatirala da bolnice dosta surađuju s udrugama.
– U zadarskoj bolnici postoji volja i želja za još boljom suradnjom, pa treba razbiti stereotipe jer svima nam je cilj da pacijenti budu zadovoljni, rekla je Ivana Gusar.
Novinarka Nataša Škaričić iznijela je brojna iskustva s pacijentima te zaključila kako ne funkcionira ustroj zdravstvenog sustava pa ispada da je na novinarima da svojim pisanjem nastoje pomoći. Novinari često uspjevaju utjecati na javnosti i institucije, no to nikako ne bi smio biti jedini način „borbe” za prava pacijenata.
Istaknula je kako unatoč činjenici da se pacijenti ovinarima obraćaju svakodnevno, nema slučajeva banalnih pritužbi.
– U pitanju su zaista ozbiljne pritužbe pacijenata a kada bismo napisali sve što nam pacijenti kažu, novine bi od očetka do kraja bile posvećene problemima pacijenata, rekla je Škaričić.
S druge stane postoje i drukčiji primjeri; pacijenti koji žele hitno obaviti pretrage koje nisu hitne pa od svojih liječnika ponekad traže da na uputnici napišu hitno, što liječnici u konačnici niti ne smiju raditi. Također ima onih koji pretrage obavljaju a da to nije potrebno jer su ih već obavili i slično. To je samo dio iskustava koja su izrečena na okruglom stolu povodom Europskog dana prava pacijenata. Sljedeći okrugli stol o pravima pacijenata najavljen je za lipanja a predstavnci udruga pacijenata naglasili su kako moraju ustrajati i ne smiju posustati u traženju prava pacijenata koja im pripadaju.