ZADAR – Institut prometa i veza izradio je za Zadarsku županiju Studiju prijevoza putnika u cestovnom prometu. Cilj studije bio je, kazao je jedan od njezinih izrađivača dr. Goran Kos, dati smjernice razvoja u javnom cestovnom prometu koje će dovesti do smanjenja korištenja individualnog prijevoza, a time i potrošnje energenata.
– Postoji mogućnost da se tamo gdje nema puno putnika organizira kombi vozilo, da ne idemo s prevelikim kapacitetima. Cilj ove studije je bio, temeljem istraživanja koje smo napravili u javnom cestovnom prijevozu i školskim linijama, ali projekcije stanovništva temeljem demografske studije koju smo također napravili, dati smjernice koje djeluju i na koncesionara i na Županijsku upravu za ceste i Državnu upravu za ceste, kao davatelje koncesija. Ovo je plan i program koji se može primijeniti kako bismo mogli smanjiti troškove, a povećati kvalitetu prijevoza. Jedna od mjera je objedinjavanje linija na mjestima koja su disperzirana, da se naprave udruge građana takozvani "car pooling" gdje jedno vozilo može biti javno vozilo, pa se koristi za ono što im treba, primjerice za putovanje do Zadara, kazao je Kos.
Voditelj studije dr. Ivan Dadić je istaknuo kako Zadarska županija uz cestovni promet treba ozbiljno poraditi na razvijanju željezničke povezanosti, te morskim javnim prijevozom izravno povezati otoke i lučice.
– Racionalizacija prometnog sustava nužnost je koja nam predstoji, s aspekta cijene goriva i održivog razvoja. Danas je cijena nafte 120 dolara po barelu, za par godina bit će dvjesto, a kad dođe do 200 eura nastupit će katastrofa za zemlje koje imaju razvijen samo cestovni promet. Zadarska županija nedovoljno razvija javni prijevoz putnika morem. Sustav javnog gradskog prometa nije povezan morem. Kada bi država poticala prijevoznike, sve bi se luke i lučice mogle povezati linijskim prijevozom.To je nešto o čemu bi Ministarstvo prometa trebalo razmišljati, kazao je Dadić.
Prometna studija rađena je od listopada 2007. do proljeća 2008. Analiza stanja pokazala je malu popunjenost vozila na linijama, osobito na dijelovima linija između manjih mjesta udaljenih od Zadra i većih naselja. Utvrđeno je više od 90% svih autobusnih putovanja otpada na putovanje u školu i posao, te kako postoji potreba za novim autobusnim stajalištima, jer postojeća često nisu do kraja izgrađena, niti propisno označena i sigurna za korisnike javnog autobusnog prijevoza. Primijećeno je kako se autobusi često zaustavljanju uz rub kolnika radi ulaska i izlaska putnika, što je opasno za putnike.
Analitičari su procijenili kako u slijedećih pet do deset godina neće doći do značajnije izmjene broja putnika na županijskim i na linijama prijevoza školske djece za više od 5 posto.