MOST Zadarske županije povodom polemike koja se proširila i izvan granica našeg grada na način da se Zadar želi prikazati gradom slučajem, a s ciljem da se ona ovim i završi, zatražio je od izv.prof.dr.sc. Vlade Sušca, sveučilišnog nastavnika, koji se u svojem znanstvenom radu osobito bavi semiotikom, odnosno znanošću o znakovima i simbolima, na temelju stručnih i znanstvenih argumenata objektivan osvrt na temu Tornadovog murala na zadarskom bulevaru. Predložak za analizu predmetnog murala poslužila je jedna medijska objava u tiskanom izdanju Slobodne Dalmacije od prošlog tjedna.
MOST Zadarske županije ovim priopćenjem za javnost kojeg potpisuje profesor Sušac, želi zaključiti ovu temu i javnosti poslati poruku da je došlo vrijeme da se posvetimo stvarnim problemima grada Zadra i hrvatskog društva, a ne da se bavimo ideološki ostrašćenim raspravama, navodi se u nepotpisanom priopćenju MOSTA iz kojeg tražn da predmetna znanstvena elaboracija objavimo u integralnom obliku;
23. veljače ove godine Slobodna Dalmacija objavila je tekst Ivice Neveščanina povodom napada kemikalijama ili fekalijama na lokalnog političara Danijela Radetu zbog iznesenog stava o Tornadovu muralu na zadarskom bulevaru. Novinar dosljedno prenosi kontekst cijeloga događaja, pri čemu je vidljivo da je slučaj započeo onoga trenutka kad je Danijel Radeta kao glavni uvjet za podršku HDZ-ovu gradskom proračunu uvjetovao iznenađujućom političkom ucjenom tražeći uklanjanje rečenog murala, koji na tom mjestu stoji skoro pa neprimijećeno, bar što se javnih istupa tiče, već više godina. Međutim, cijelim člankom dominira intervju sa zadarskim sociologom Svenom Marcelićem, koji odmah i bez imalo krzmanja rezolutno tvrdi da se radi o „ustaškom vojniku“. Svoj nedvosmisleni stav potkrjepljuje tvrdnjom da nije problematično prvo bijelo polje hrvatskog grba na kacigi, nego lik na muralu, koji je po njemu preuzet s fotografije ustaškog vojnika snimljenog objektivom njemačkog fotografa Willyja Praghera 1942. godine na Markovu (sic!) trgu, koji isto na kacigi s bočne strane u lijevom profilu, a ne s prednje i u desnom profilu kao na muralu, ima povijesni hrvatski grb. Pri tome, Marcelić korektno navodi da se na Pragherovoj fotografiji iznad grba nalazi i oslikano ustaško znakovlje, nepostojeće na muralu. Drugim riječima, po Marceliću autor murala bio je inspiriran baš tom fotografijom i to je njegov ključni argument da bi mu(ralu) prilijepio ustašku etiketu. Pokušajmo onda slijediti Marcelićevu metodologiju i fokusirati se na sam lik vojnika stavljajući po strani bilo kakva heraldička i simbolička obilježja i provjeriti postoji li možda prikaz vojnika s kacigom kao vjerodostojniji izvor i model za sporni mural. I nalazimo ga vrlo lako dostupnim internetskim alatima u liku sovjetskog vojnika (Izvor: https://www.reddit.com/r/MarxistCulture/comments/15udbj6/red_army_wallpaper/ )
Nakon toga, usporedimo sva tri prikaza vojnika i pogledajmo ih Marcelićevim okom, dakle zanemarujući ideološka i nacionalna obilježja, i pokušajmo zaključiti što je bio vjerodostojniji i vjerojatniji izvor za sporni mural:
Slika govori više od tisuću riječi, pa ovo nema potrebe dalje elaborirati. Jedino se još možemo poigrati traženjem prikaza vojnika drugih pripadnosti sa sličnim kromatskim obilježjima i za primjer nalazimo stilizirani lik američkog generala Pattona, koji se kao takav prodaje čak i kao otisak na majicama:
Ovo dokazuje da nema ničeg inherentnoga što bi sam lik vojnika s kacigom i zatamnjenim očima kao takvog automatski povezivalo s ustaškom ikonografijom. Što nam onda preostaje da bismo pristali uz Marcelićevu interpretaciju ako eliminiramo ovaj ikonički označitelj? Ostaje nam povijesni hrvatski grb i verbalni označitelj – Naša Oluja ne prestaje.
Kako Marcelić izrijekom ne nalazi ni u jednom ni u drugom ništa spornoga, onda mu cijela teza pada u vodu. Drugim riječima, svi vidljivi označitelji objedinjeni u značenjskom smislu navode na zaključak da je na muralu prikaz hrvatskoga vojnika iz Domovinskog rata. Simbolom i riječju. To je ono što vidimo na razini denotacije u semiološkom smislu. Međutim, svi imamo pravo na svoje konotacije kao drugi red značenja, pa tako i Marcelić i u tom pogledu on ne mora nužno biti u krivu, ali samo ako se na nju poziva, što on nažalost ne čini. Štoviše, izričito tvrdi: „Na muralu je ustaša“, a ne da ga mural asocira na ustašu. Možemo čak i pretpostaviti, a da ne ulazimo nužno u zabludu o namjeri, da je autor murala svjesno želio izazvati takve konotacije. Vjerojatno kao izraz provokacije s obzirom da navijačka kultura kojoj mural pripada opstaje i egzistira na provokacijama. Kao takva ona je uspjela u mjeri da su se razotkrili svi oni koji hrvatski grb s prvim bijelim poljem automatski povezuju s ustaštvom i od toga će se teško moći oprati. I tu vezu u njihovoj (pod)svijesti ne može prekinuti čak ni izričito identificiranje murala s Olujom i Domovinskim ratom. Povjesničar Mario Jareb je o apsurdnosti takvih tumačenja ispisao niz znanstvenih radova, a širokoj publici je dostupan i tekst u Večernjem listu (https://www.vecernji.hr/vijesti/crveno-ili-bijelo-polje-stoljecima-su-upotrebljavane-obje-verzije-bez-politickih-konotacija-1401021) koji jasno pokazuje da su obje verzije grba upotrebljavane stoljećima bez političkih konotacija i da se radi o relativno novijoj pojavi, dodali bismo, i o nametnutom narativu na razini mita, kao trećeg reda značenja, koji nužno izaziva kontra reakcije. A one su vidljive ovih dana od Slavonije do Dalmacije kad isti murali niču po fasadama i zidovima kao gljive poslije kiše. Apsurd je da su u svemu tome obje strane postigle svoj cilj. Radeta si je pred izbore povećao vidljivost, a mural je prerastao lokalni značaj. Međutim, koliko smo na svemu tome i onomu što je nažalost uslijedilo izgubili kao društvo koje tolerira različitosti? Odgovoru na to pitanje možda bi pomogla kvalitetna sociološka rasprava, a ne ideološki pamfleti.
S poštovanjem,
MOST Zadarske županije
Nećemo mi dalje ustaša i četnika dok usijane glave ne pocrkavaju
.ebali vas murali, šarajte po zidovima svojih kuća koju vam je ćaća pitura
eno mu je radeta odgovorija na facebooku
Velike važnosti od teme, jedino što će možda Lukić dobiti 50-60 glasova viša na listi za Sabor, pa će umjesto 500-600, možda i doći do 700 glasova. Sve drugo samo radite podjele i unosite zavadu među građane. Uvijek bilo zarati pa vladaj, al narod više nije lud.
Mora ću početi furati hitlerove brčiće ka onaj lik sa skupa da me ekipa ne gleda krivo po dugra.
Alane sine hrvatski
Mraksisti su i Bennito Mussolini i Andrija Plenković i Milorad Pupovac.
U Zadru 1932.-1944. bi mnoštvo javnih slika i crteža fašističkoga poglavnika Benita Mussolinija pod vojnom kacigom M-31.
U Zadru 2017.-2024. pijani i našmrkani velegrabežnik Branko Dukić kao najskuplji protuhrvatski gradonačetnik i najneukiji protuzadarski dužnosnik jur sedmoljeće predvodi protugradsku razbojničku sustrahovladu komunočetnika HDZ (Hrvatožderska demonska zajebnica) i srbočetnika SDSS (Srbožderska demonska sotonistička stranka) sve pod zaštitom bespravne crnobijele zidoslike njihova paklenoga zaštitnika Benita Mussolinija pod kacigom na Prilazu oslobođenja.
Viva Il Duce!
La festa cannibalica anticroata continua..
Viva Berto
I dalje mislis da si smisan sa konzervativnim nazadnim humorom, odbaci rasizam bolje ces se osjecati
Zdravko Mamić = Turudić = Andrej Plenković !!!
To što je neki pojedinac odlučio da je grb ustaški nema veliko značenje.Oba grba su korištena kroz
povijest Hrvata, a hrvatski vojnik je ponos Hrvatske.Pisanje slova U je nešto drugo i obilježje
fašizma i bilo bi lijepo da ne šaraju stare zidove s takvim i sličnim obilježjima.
Bolje nepalci nego pravoslavci.
Mi pojma nemamo ko je to.
Hrvatski vojnik 1990-ih godina.Ne znam zašto vam to smeta
Mislim da neko (polu punoljetan lobij infiltriran medju navijacima) koristi rat devedestih za promicanje nazadnih ideologija iz 19 st. lokalnog nacizma čitaj ustaštva. U tome je problem.
Nema ovo veze s ustaštvom,ovo je kaciga koju je imao svak ko je bio u ratu 90ih
I onda je svizac zamota čokoladu. Ne budi smišan.
Znači ti nisi, da si bio znao bi da nije bilo jedne ovakve. Čak ih ni ustaše nisu nosile nego samo njemačka pješadija do 1945.
Točno, ja sam je nosio, imam i sliku, samo nas je malo , i ne sudjelujemo u ovoj sprdačini
Danas 1974 ništa ne prestaje. Neka se samo zidja i vrti. Jel ustao ili nije ili spava. Vrag će ga znati. Neki bi da ustane a neki da spava ili odšeta. Nemos ga jesti, voziti nije ni ljekovit. Svako se češe di ga svrbi. Umiljato janje dvije majke sisa. Haiku.
1. Umanjiti odgovornost Srbije za počinjene zločine i razaranja, i optužnicama, potjernicama i
montiranim sudskim procesima protiv državljana BiH, Hrvatske i Kosova staviti je u ravnopravan
položaj sa državama u okruženju.
3. Susjedne države BiH, Hrvatsku i Kosovo dovesti u položaj da odustanu od tužbi najavljenih pred
međunarodnim sudovima.
4. Pokajničkim akcijama dovesti Srbiju u jednak položaj sa stradalim i oštećenim državama iz
okruženja.
. Destabilizirati vlade susjednih država, provocirati unutrašnje nezadovoljstvo i nemir
Lov na vještice, od onih koji nisu branili Hrvatsku već su čekali iz prikrajka da se zavijori neka njima draža srcu zastava. Ljudi probudite se, na djelu je specijalni rat koji se provodi po uputama memoranduma sanu 2. Oni koji vode HRV – Udruge moraju podniti ostavke, nitko nije izašao u javnost sa pitanjem, kako može sin ratnog zločinca Mile Martića biti jedan od ključnih ljudi hrvatskim medijima ? Da li bi Izrael dozvolio da mu Hamasov lik bude na takvoj funkciji?
Many makes the world go round
Mate što je ovo?! Komunistički simboli po gradu?! Trči pituraj tamo!
Preko puta ovog slikarsko-ideoloskog izričaja nalazi se kladionica ciji je vlasnik nepodobne nacionalnosti za čuvare spomenute slike, ali ih to ne smeta da odu tamo trošiti mamine novce ili drzavnu penziju.
Usput, svaka treca prodana nekretnina u zadru ode u ruke stranaca, koji time stjecu ista prava ko i domoroci.
Nacional dušebrižnicima ne smetaju ni turisti koji su potpuno promijenili prostor i običaje, niti im smeta zločinačka organizacija koja to sve dopušta
Smetaju im partizani iz daleke 45e
Mozak ka u ptice
Uz to još izgoren lošim vinom, švercanim duhanom i albansko travom
Cili grad je unakažen ustaškim simbolima. Sramota moj gradonačelniče, velika sramota. Šačica mulaca unštava ugled ostalih zadrana i samog grada.
Zadarski MOST.
Sve mi je jasno.
Djani Bunja i njegovi pajdasi sa famoznog faksa Kulture i turizme.
Nebitni likovi od prije par godina, kao i danas.
Na zgradi ispod imate White Pride simbol od dva metra i tog paravojnog hosovog vojnika, cilim bulevarom je ispisano ustaše i vi kažete da nema ništa nacističkog u tome i tim sitnim kriminalcima što napadaju i teroriziraju ljude po gradu. Mislim da se radi o kukavičluku budite barem pošteni i recite, uz podršku lokalne vlasti podržavamo revitaliziranje nacističkog perijoda, zločinačkog ustaštva i zločin koji se desio nad lokalnim stanovništvom.
Ja znam za koga neću glasati na sljedećim izborima.
Hebali vas sve skupa više i ustaše i partizani. Izađite više iz kamenog doba.
Ono što treba znati je da je dokazano da što je prostor/zgrada/park… itd. prljavije i neuređenije, to još više privlači one koji će još dodatno unerediti prostor. Isto tako je dokazano i da neuređeni kvartovi privlače kriminal. Zašto ne naprave elaborat o tome kako ta zgrada od 95.-e i završetka rata nije nijednom piturana nego se vide “rupe iz prošlog rata” o čemu pjeva i Jura Stublić. Kako nikoga nije briga što je toliko zgrada na Bulevaru I ostalim kvartovima zapušteno zadnjih 30 godina nego se bave tzv. muralima pojedinaca i prave cirkus od toga? Zašto zgrada di je “Nita” nije inkartana i ofarbana? Zašto zgrada di je “kliza” nije inkartana i ofarbana? Zašto se to obavlja samo prema tome koji ulaz ima dovoljno love? Zar nisu te zgrade na samom ulazu u grad i ogledalo su grada? Zar bi se ti tzv. murali crtali da su te fasade uređene? Ne bi! Ljudi se ponašaju prema okolišu i okolini onako kako taj okoliš izgleda, uglavnom!
Ajme sad će Lukić pomanitati! 🙂