Krajem prošle godine na adresi Put Murvice 16 smjestio se prvi zadarski coworking prostor – COIN. Moderni i funkcionalni prostor rezultat je EU projekta kojim se poduzetnicima omogućuje pokretanje posla s minimalnim troškovima.
U vrijeme otvaranja COIN-a pokrenuta su i dva nova EU projekta usmjerena također na pomoć zadarskim poduzetnicima u realiziranju njihovih ideja.
Riječ je o projektima Cowork.Net i enGaging. Što se krije iza tih naziva približila nam je Renata Marušić, voditeljica Odjela za provedbu EU projekata Agencije za razvoj Zadarske županije (ZADRE NOVE) kao i projekta COIN.
Agencija za razvoj Zadarske županije koordinator je ova dva projekta koji se provode u međunarodnom partnerstvu, a financirana su iz programa Erasmus +.
Projekt European Coworking Network (Cowork.Net) krenuo je u rujnu prošle godine. O čemu je riječ?
Projekt je direktna posljedica Coworking projekta kojim je nastao COIN. Usmjeren na povezivanje različitih coworking prostora, a sudjeluju četiri zemlje te šest prostora. Cilj je uspostavljanje mreže između tih prostora koji su različiti s obzirom na njihov „background”.
Naime, mi smo javni koncept, što nije uobičajeno – inače su ovakvi prostori u privatnom vlasništvu. Temeljne vrijednosti coworking prostora su suradnja, bez obzira radi li se o članovima ili samim prostorima. Suradnjom između prostora u sklopu ovog projekta izradit će se studija koja će na globalnoj razini analizirati negativna i pozitivna iskustva s obzirom na različite temelje – privatni, javni ili civilni prostor. Mi ćemo u toj studiji svojim primjerom pokušati prikazati prednosti onoga što smo lokalno napravili. Smatram da je to primjer dobre prakse – povezati različite potporne institucije u jednu zajedničku priču.
Koje su pozitivne, a koje negativne strane javnog vlasništva coworking prostora?
Javni sektor nema mehanizme ostvarivanja prihoda i puno je teže prostor učiniti atraktivnim nego nekome iz privatnog sektora, koji je usmjeren upravo na tržište. Ono što je lakše jest osiguravanje sredstava potrebnih za funkcioniranje. U studiji ćemo svakako i mi naučiti iz drugih modela. Primjerice, modele primjene tržišnih principa, ali i društvene odgovornosti, kako bismo postali generator pozitivnih utjecaja u zajednici.
Osim studije, još su tri važna rezultata koja će provedba projekta ostvariti?
Važno je naglasiti da su ciljana skupina mladi, a pitanje je kako ih privući i pomoći im u ovakvim prostorima na putu do ostvarenja poduzetničke ideje. Želimo da coworking prostori postanu prvo mjesto gdje će svoju ideju prezentirati i gdje će steći motivaciju. Radimo sa mladima i za mlade. Jedan od rezultata je izrada jednodnevnog edukacijskog programa čiji je cilj da sudionici steknu kompetenciju i motivaciju. Provedene su ankete te ćemo prema iskustvima i željama mladih pokušati oblikovati to događanje, koje je predviđeno početkom sljedeće godine. Uslijedit će drugo događanje strukturirano s ciljem da se mladi druže te da osjete sebe u novoj priči i zaintrigiraju se za prostor. Svi partneri u projektu će napraviti takvu vrstu događaja kod sebe, a to može biti, primjerice, i rock koncert. To će nam poslužiti za nadogradnju, ali i privlačenje novih ciljanih skupina, primjerice srednjoškolaca koji pohađaju strukovne škole. Želimo ih pozvati da pokušaju napraviti nešto svoje, prezentiraju želju i stave je kod nas na svojevrstan test. Posljednji cilj je i stvaranje platforme na kojoj će biti dostupni rezultati provedene studije.
Drugi EU projekt koji je u provedbi je enGaging.
On je prijavljen na Erasmusovu temu strukovnog obrazovanja, ne samo koncepta koji je u školama, već razvijanje novih profila zanimanja. Ovaj projekt spaja dva, kod nas nepoznata pojma – growthacking i gamifikacija. Growthacking označuje stalni rast, u marketingu to predstavlja pitanje – kojim se alatima koristiti u prodaji kako bi ostvario sve bolji rezultat? Gamifikacija je pojam koji se vezuje uz igrice. Kako bi nekoga učinio ovisnim o igrici moraš ga psihološkim trikovima uvući u priču. Kombinacije te dvije strane stvara gamehacking, a primjer upješne primjene istog su društvene mreže.
Što bi se postiglo ovim projektom?
Kako poduzetnicima pomoći da razvijaju svoje poslovanja na način da ih nauči tehnikama gamifikacije i da to upotrebljavaju u growthacking strategijama, pitanje je ovog projekta koji nudi odgovor. Omogućiti poslovnim savjetnicima primjenu novih znanja i modela kako bi stekli tu kompetencije i pomogli poduzetnicima da ih razviju. Dosta poduzetnika koristi internet samo na mikro razini i ne koriste ga u svom poslovanju, a nisu svjesni mogućnosti interneta. Zbog toga može doći i do zatvaranja njihovih poslovanja jer tržište postaje globalno i tako se moraju postaviti. Dosta je pionirski projekt i avangardan, ali vjerujem da će ta ideja i takav profil poslovnih savjetnika (gamehacker) za pet godina biti općepoznati. Sjetimo se, prije par godina, ljudima je blogger bilo nepoznato zanimanje, a danas je to jasan pojam.
U kojoj je fazi projekt?
Sljedeći sastanak bit će prelomni i nakon njega krećemo u veću dinamiku projekta. U suradnji s partnerima provest ćemo analize koje će nam pojasniti koji potencijali trenutno postoje te koje su kvalitete i vještine koje nedostaju. Plan je da na webu postane dostupan open source na kojem će deset sudionika u svakoj državi proći online edukaciju u trajanju od mjesec dana. Uslijedila bi petodnevna edukacija uživo kojoj će pristupiti dvije osobe po zemlji partneru.
Projekti traju do kolovoza i listopada sljedeće godine, a već sada razmišljate o novim projektima koji bi se na njih nadogradili.
Da, upravo je nadogradnja poanta razvojnih programa. Trenutno imamo ideju o provođenju projekta koji bi omogućio korisnicima COIN-a da posjete coworking prostore u drugim zemljama. Time se potiče učenje od drugih i uspostava kontakata – obrazovanje ne mora biti uvijek formalno. Upravo je coworking u temi prioriteta koje Erasmus ima – poduzetništvo i mladi.