Đula Rušinović-Sunara, predsjednica Hrvatske udruge za promicanje prava pacijenata na istoimenoj tribini ukazala je na potrebuhitne demokratizacije zdravstvenog sustava.
Kako nam je to zadnja rupa na svirali, u ovoj predizbornoj godini pozivamo sve stranke da se izjasne kako će zaštititi pacijente. Oni još guraju glavu u pijesak i tvrde da su nam prava uređena, ali to su prava osiguranika, a ne osnovna ljudska prava, istaknula je Rušinović-Sunara, istaknuvši da se u Hrvatskoj svakodnevno događaju teška kršenja ljudskih prava na koja je nemoguće reagirati jer to nije uređeno u sustavu. Radna skupina u kojoj je Hrvatska udruga za promicanje prava pacijenata s još pet partnerskih udruga za zaštitu prava potrošača sastavila je podnesak glede kršenja prava na privatnost u korištenju zdravstvenog osiguranja. Rušinović-Sunara je dodala da još nisu dobili odgovor na pitanja o dugogodišnjim kršenjima prava na privatnost radnika.
Dubravka Finka, predsjednica zadarskog ogranka Udruge za prava pacijenata, rekla je da su iz zadarske Opće bolnice u vrlo kratkom roku odgovorili na upitnik čime se bolnica našla među rijetkima koji su surađivali s udrugama.
– Poslodavci na svakoj doznaci mogu vidjeti zbog čega je pacijent, odnosno njihov radnik bio na bolovanju čime se krše osnovna prava pacijenta na pravo na privatnost. Zatražili smo da se ovo promijeni, ali nitko ništa ne odgovara. Osim toga postoji velik sukob interesa u rješavanju pritužbi. Naime, mi nemamo nezavisne stručnjake za prava pacijenata ili nekoga tko bi predstavljao udruge. Osim toga sukob interesa se javlja i zato jer se pritužbe upućuju kod državnog odvjetnika tek nakon što liječnička komora odluči hoće li pojedinu pritužbu upućivati dalje ili ne. Ali ne može liječnička komora odlučivati o kršenju ljudskih prava jer oni o tome ne znaju ništa, to je pravni nonsens. U ovom slučaju, ispada da prava pacijenata štiti netko tko zapravo štiti drugu stranu, liječnike, istaknula je Rušinović-Sunara, dodavši da oni žele neovisne stručnjake koji neće biti u sustavu zdravstvene zaštite.
– Koliko god mi to tražimo, institucije i dalje šute ili kažu da su prava osiguranika dobra, ali ovo nisu prava osiguranika već ljudska prava. Kad bi se reagiralo na ono što pacijent vidi, cijeli sustav bi se postupno sredio jer se u većini slučajeva radi o manjim propustima koji se mogu odmah ispraviti. Sada se ljudi boje išta reći, ne žele dizati tužbe, nama jave da se nešto događa, ali ne žele u javnost. Boje se da neće moći ili kod liječnika ili u bolnicu, a to nikako nije poštovanje ljudskih prava, navela je Rušinović-Sunara. Istaknula je da zbog svega navedenog traže kompetentnog pregovarača koji razumije problematiku i može pregovarati s drugom stranom.