Zelena lista, pridružena članica Europskih zelenih, najoštrije je osudila namjeru lokalnih vlasti grada Paga da dopusti izgradnju kanala koji će otok Pag prepoloviti na dva dijela, jer osim što zadire u osnovnu geografsku i ekološku bit otoka, smatraju da će ugroziti i uništiti mnoge kulturno-povijesne spomenike i tradicijske cjeline koje čine identitet Paga kao otoka, a posebice grada Paga.
Pokrenuta je i peticija protiv realizacije toga plana, a kao pokretači ili vizionari navode se, uz blagoslov sadašnje vlasti Paga, privatna tvrtka “Moreuz”, koju vodi poduzetnik Želimir Doder, poznat još iz afere Paška rebra, te Eduard Maržić, vlasnik i direktor hotela “Pag” i kampa “Šimuni”.
Kanal bi trebao biti širok 50 metara i za njegovo bi se ostvarenje trebalo razvaliti brdo visoko 50 metara. Radovi bi trajali oko sedam godina. Ugroženi i uništeni bili bi Stari grad Pag s romaničkim sakralnim objektima iz 12. stoljeća, magazini soli, koji su spomenička baština iz 13. stoljeća, te Paška solana.
Zahvat bi podijelio otok Pag na dva dijela i više ne bi bio jedinstven otok – upozoravaju “zeleni”, dodajući kako bi prokopani kanal omogućio vađenje oko pet milijuna kubika vrijednoga kamena, nasipavanje paške uvale, stvaranje novoga građevinskog zemljišta od najmanje 200.000 kvadrata, izgradnju nove i velike marine, između 1000 do 1500 apartmana za koje ne postoji infrastruktura, uz golemu zaradu investitorima i građevinarima od prodaje kamena, zemljišta i apartmana…
Francuski plan
– Sve te ekološke udruge pod patronatom su mafije koja zbog konkurencije želi spriječiti naš razvoj! Zeleni, žuti, svi su oni plaćenici Zapada s namjerom da nas unište i da radimo za njih, umjesto da budemo svoji gazde u svojoj zemlji. Neka mi te udruge kažu samo jedan razvojni projekt u Hrvatskoj koji one podržavaju. Čim se pojavi neki ovakav projekt, odmah se sjate novinari sa sumnjama da će tu netko nešto pokrasti, prevariti. Pa kanali se u svijetu grade često kao ceste, luke, aerodromi, željeznice, i to ne ovih nekoliko kilometara paških kanala, nego po 50 kilometara – oštro će Maržić.
– Samo o nama ovisi kakva će biti naša budućnost i budućnost naše djece, a ovaj je kanal velika šansa za Pag. Ustvari ne jedan kanal, nego dva: Dinjiška – Pag (oko šest km dužine) i Košljun – Pag (oko dva km).
– U ovom trenutku jedna ugledna francuska tvrtka izrađuje plan izgradnje kanala i velikog otoka sa svim pratećim sadržajima i resortima za deset tisuća ljudi, po uzoru na slične projekte kakvi postoje u svijetu. Šoldi nisu problem, jer tamo gdje se radi pametan projekt u svijetu, ne pita se otkud novac, ulagači sami stižu. Ne shvaćam otkud tolika zabrinutost i strepnja za okoliš. Kanal je samo kanal, ako ne bude valjao – zatrpa se i gotovo!
– Ne, tu se sada želi spriječiti ovaj projekt pod svaku cijenu, a za nas na Pagu on znači opstanak. Jedna Turska može svoje vukoje…. pretvarati u luksuzne resorte, a mi, eto, moramo umrijeti na kamenjaru i ostati bez ičega kao da živimo na Mjesečevoj površini – slikovito će Maržić.
Gradonačelnik Paga Ante Fabijanić bio je suzdržan za komentare projekta “kanal”.
– Dok ne dobijem studiju utjecaja na okoliš, ne želim ništa o tome reći. Studija je naručena, dovršava se, i kad dobijem njezine rezultate, možete mi se javiti za komentar. A to će biti vrlo skoro, već u četvrtak imamo sastanak… – kaže Fabijanić.
– Znamo, nalazi se i u Prostornom planu iz 2006. godine – napominjemo gradonačelniku. – Ma kakvi, ranije je, još 1985. godine, Centralni komitet Saveza komunista Jugoslavije u planove ucrtao plovne kanale na Pagu. I pobrinuo se da u svim novim planovima kanali ostanu, a odluke su se donosile jednoglasno – kaže Fabijanić.
Zavod: To je apsurdno! Prestrašno!
Proboj plovnoga kanala od Paga do uvale Košljun u Prostornom je planu Zadarske županije još od 2006. godine, no tada nije izgledalo da će sve poprimiti ovakve dimenzije.
– Kanal je uvršten u Županijski plan zbog velikog pritiska iz Paga, od tadašnje garniture na vlasti. Tada je sve izgledalo benigno, no sada se vidi što bi značio ovakav zahvat – kaže Nives Kozulić, ravnateljica županijskog Zavoda za prostorno planiranje.
– Sada je na izradi studije utjecaja na okoliš angažirana vrlo ozbiljna ekipa iz Hrvatskog hidrografskog instituta, no mislim da je neprihvatljivo da se sve to dogodi u prostoru. U planu je čak nasipanje mora sa sjeverne strane paške uvale na površini od 1,8 veličina sadašnjega grada Paga. To je prestrašno i žao mi je što sam na neki način sudjelovala u tome. Ministarstvo zaštite okoliša sada analizira tu studiju, ocjenjuje njezinu prihvatljivost. Ideja da se pravi nekakva Venecija na Pagu više je nego apsurdna i sumnjam da će biti prihvaćena – kaže Nives Kozulić.
Zelena lista, pridružena članica Europskih zelenih, najoštrije je osudila namjeru lokalnih vlasti grada Paga da dopusti izgradnju kanala koji će otok Pag prepoloviti na dva dijela, jer osim što zadire u osnovnu geografsku i ekološku bit otoka, smatraju da će ugroziti i uništiti mnoge kulturno-povijesne spomenike i tradicijske cjeline koje čine identitet Paga kao otoka, a posebice grada Paga.
Pokrenuta je i peticija protiv realizacije toga plana, a kao pokretači ili vizionari navode se, uz blagoslov sadašnje vlasti Paga, privatna tvrtka “Moreuz”, koju vodi poduzetnik Želimir Doder, poznat još iz afere Paška rebra, te Eduard Maržić, vlasnik i direktor hotela “Pag” i kampa “Šimuni”.
Kanal bi trebao biti širok 50 metara i za njegovo bi se ostvarenje trebalo razvaliti brdo visoko 50 metara. Radovi bi trajali oko sedam godina. Ugroženi i uništeni bili bi Stari grad Pag s romaničkim sakralnim objektima iz 12. stoljeća, magazini soli, koji su spomenička baština iz 13. stoljeća, te Paška solana.
Zahvat bi podijelio otok Pag na dva dijela i više ne bi bio jedinstven otok – upozoravaju “zeleni”, dodajući kako bi prokopani kanal omogućio vađenje oko pet milijuna kubika vrijednoga kamena, nasipavanje paške uvale, stvaranje novoga građevinskog zemljišta od najmanje 200.000 kvadrata, izgradnju nove i velike marine, između 1000 do 1500 apartmana za koje ne postoji infrastruktura, uz golemu zaradu investitorima i građevinarima od prodaje kamena, zemljišta i apartmana…
Francuski plan
– Sve te ekološke udruge pod patronatom su mafije koja zbog konkurencije želi spriječiti naš razvoj! Zeleni, žuti, svi su oni plaćenici Zapada s namjerom da nas unište i da radimo za njih, umjesto da budemo svoji gazde u svojoj zemlji. Neka mi te udruge kažu samo jedan razvojni projekt u Hrvatskoj koji one podržavaju. Čim se pojavi neki ovakav projekt, odmah se sjate novinari sa sumnjama da će tu netko nešto pokrasti, prevariti. Pa kanali se u svijetu grade često kao ceste, luke, aerodromi, željeznice, i to ne ovih nekoliko kilometara paških kanala, nego po 50 kilometara – oštro će Maržić.
– Samo o nama ovisi kakva će biti naša budućnost i budućnost naše djece, a ovaj je kanal velika šansa za Pag. Ustvari ne jedan kanal, nego dva: Dinjiška – Pag (oko šest km dužine) i Košljun – Pag (oko dva km).
– U ovom trenutku jedna ugledna francuska tvrtka izrađuje plan izgradnje kanala i velikog otoka sa svim pratećim sadržajima i resortima za deset tisuća ljudi, po uzoru na slične projekte kakvi postoje u svijetu. Šoldi nisu problem, jer tamo gdje se radi pametan projekt u svijetu, ne pita se otkud novac, ulagači sami stižu. Ne shvaćam otkud tolika zabrinutost i strepnja za okoliš. Kanal je samo kanal, ako ne bude valjao – zatrpa se i gotovo!
– Ne, tu se sada želi spriječiti ovaj projekt pod svaku cijenu, a za nas na Pagu on znači opstanak. Jedna Turska može svoje vukoje…. pretvarati u luksuzne resorte, a mi, eto, moramo umrijeti na kamenjaru i ostati bez ičega kao da živimo na Mjesečevoj površini – slikovito će Maržić.
Gradonačelnik Paga Ante Fabijanić bio je suzdržan za komentare projekta “kanal”.
– Dok ne dobijem studiju utjecaja na okoliš, ne želim ništa o tome reći. Studija je naručena, dovršava se, i kad dobijem njezine rezultate, možete mi se javiti za komentar. A to će biti vrlo skoro, već u četvrtak imamo sastanak… – kaže Fabijanić.
– Znamo, nalazi se i u Prostornom planu iz 2006. godine – napominjemo gradonačelniku. – Ma kakvi, ranije je, još 1985. godine, Centralni komitet Saveza komunista Jugoslavije u planove ucrtao plovne kanale na Pagu. I pobrinuo se da u svim novim planovima kanali ostanu, a odluke su se donosile jednoglasno – kaže Fabijanić.
Zavod: To je apsurdno! Prestrašno!
Proboj plovnoga kanala od Paga do uvale Košljun u Prostornom je planu Zadarske županije još od 2006. godine, no tada nije izgledalo da će sve poprimiti ovakve dimenzije.
– Kanal je uvršten u Županijski plan zbog velikog pritiska iz Paga, od tadašnje garniture na vlasti. Tada je sve izgledalo benigno, no sada se vidi što bi značio ovakav zahvat – kaže Nives Kozulić, ravnateljica županijskog Zavoda za prostorno planiranje.
– Sada je na izradi studije utjecaja na okoliš angažirana vrlo ozbiljna ekipa iz Hrvatskog hidrografskog instituta, no mislim da je neprihvatljivo da se sve to dogodi u prostoru. U planu je čak nasipanje mora sa sjeverne strane paške uvale na površini od 1,8 veličina sadašnjega grada Paga. To je prestrašno i žao mi je što sam na neki način sudjelovala u tome. Ministarstvo zaštite okoliša sada analizira tu studiju, ocjenjuje njezinu prihvatljivost. Ideja da se pravi nekakva Venecija na Pagu više je nego apsurdna i sumnjam da će biti prihvaćena – kaže Nives Kozulić.