ZADAR– U 93. zrakoplovnoj bazi Zemunik, tom još uvijek većinski muškom svijetu, žene sve krupnijim koracima zauzimaju svoje mjesto pod suncem. U velikoj vojnoj bazi i nastavnom središtu trenutno su tri pilotkinje, jedna kadetkinja i dvije mehaničarke koje održavaju i popravljaju letjelice.
Antonija Mutabžija, 26-godišnja poručnica HV-a iz Cernika kraj Nove Gradiške, pilotkinja je i nastavnica na helikopteru Bell 206 B. Diplomirala je aeronautiku na Prometnom fakultetu u Zagrebu prije dvije godine i tada dobila i čin. Ubrzo nakon toga stekla je sve kvalifikacije i položila ispit za nastavnicu letenja.
– Ja nisam od malih nogu sanjala letenje. Pohađala sam opću gimnaziju i razmišljala što bih mogla studirati.
Dolazila je u obzir medicina, ali i filozofski fakultet, a onda sam negdje vidjela oglas “Prihvati izazov, postani vojni pilot” i znala sam da je to – to. Bila sam mlada, luda, željna izazova i adrenalina.
Prvih pet semestara provela sam u Zagrebu u Hrvatskom vojnom učilištu, a zadnja četiri u Zemuniku gdje smo paralelno imali predavanja i praksu, odnosno učili letjeti. Od početka mi je bio cilj postati nastavnica, nisu mi u glavi bili letovi na borbenim zrakoplovima u sklopu mirovnih misija ili gašenje požara.
Biti nastavnik letenja možda djeluje dosadno u usporedbi sa zadacima koji su nabijeniji adrenalinom, ali naučiti nekoga sve što znate o letenju je izuzetno zahtjevno.
Nema većeg zadovoljstva nego kada kadeti za koje sam bila zadužena na ispitima dobiju petice, kaže sitna i nježna plavuša čvrstog stava, koja se bez problema izborila da je muški kolege doživljavaju ravnopravno. Antonija na prvi pogled ne djeluje plaho, ali ni muškobanjasto.
U slobodno vrijeme uređuje se i nosi visoke pete, ali kada su u pitanju radni zadaci, tada su svi ravnopravni.
– U Helikopterskoj eskadrili smo svi stvarno dobra ekipa. Ni ja, a ni ostale kolegice nismo imale problema s tim da nas netko krivo ili s podcjenjivanjem gleda samo zato što smo žene.
Ovdje su svi piloti i pilotkinje izvrsni i to je jedini kriterij. Možda je starijim kolegicama, prvim pilotkinjama nakon rata, bio problem nametnuti se, ali zahvaljujući sposobnostima i one su se brzo uklopile.
Ovdje nema ogovaranja ni taktiziranja. Svatko kaže što misli i sve je puno jednostavnije, dodaje uz smijeh poručnica, čiji je otac bio ponosan što je njegova najstarija kći odabrala tako teško i prestižno zanimanje.
Majka je bila ponosna, ali i majčinski zabrinuta jer je riječ o opasnom zanimanju. Antonija kaže kako se još uvijek majci javlja tek nakon radnog vremena. Nikada joj ne govori kada ide letjeti, jer ona cijelo vrijeme strepi. No, u izboru životnog partnera, pilotiranje i letjelice nisu prepreka.
Naime, suprug joj je također vojni pilot, kolega još sa studija. Ona leti na helikopteru teškom nešto više od tone, koji ima jedan mlazni motor i pet sjedećih mjesta, a osim školovanja novih pilota, na njemu se još rade i trenaže, a ponekad i VIP i medicinski prijevoz, te nadzor požarišta.
– U 7 dolazim na posao, a u 7.10 je postrojavanje. Do 8 propitujem kadete o naučenom, a onda imamo letački doručak koji bi nekim ljudima bio prezasitan. Jede se, na primjer bečki odrezak, pečeni krumpir, salata i kolač.
Takav bogat i kaloričan obrok potreban je zbog ugljikohidrata jer je letenje fizički zahtjevno, ali još više psihički.
Mozak se napreže i stalno je na maksimumu te troši izuzetno puno kalorija, pojašnjava Antonija i dodaje kako se leti od 9 do 13 sati, a onda slijedi lagani ručak, kondicijski trening u teretani, analiziranje letova i priprema za sutrašnje letenje.
Piloti obično lete negdje do 50. godine, a onda prelaze u zapovjedništva i na druge zadatke. Antonija o tome još ne razmišlja jer previše uživa u svakodnevnim letovima.
Mali zastoj u karijeri mlada poručnica planira kada bude imala dijete, ali nakon porodiljnog misli se odmah vratiti u kokpit.
– Naravno da se vraćam. Imamo kolegicu koja je rodila četvero djece, od toga dvoje blizanci, a ona još uvijek leti, kaže Antonija, zaljubljenica u letenje. Zbog posvećenosti studiju, helikopter je naučila voziti puno prije nego automobil.