ZADAR – Svi su naši proizvodi poskupjeli za 65 posto zbog Zakona o posebnom porezu. I, naravno, nemaju kupaca. Na našem se primjeru izvrsno vidi kako je lošim zakonom lako uništiti dobar projekt – tvrdi direktor zadarske tvrtke SAS Vektor Denis Vidaković.
Brod te tvrtke Adriana 44, nagrađen ove godine na međunarodnom sajmu u Portorožu i domaćem sajmu u Šibeniku, do sada je bez PDV-a stajao 300.000 eura, a sada, također bez PDV-a, 550.000 eura.
– Pa tko će ga kupiti? – pita se Vidaković. A upravo na daljnjem razvoju tog broda i izgradnji tvornice za njega, SAS Vektor je izradio cijeli projekt. Premda je rađen u suradnji s državom, sad je od te iste države ugrožen. Od četiri milijuna eura potrebnih za projekt, tvrtka je od HBOR-a dobila kredit u iznosu od tri milijuna eura.
Otplata se trebala financirati prodajom brodova za koje je, međutim, upravo zbog poteza države tržište posve uništeno. Zadarska tvornica, srećom, izvozno je orijentirana, pa su joj ostali kupci iz Slovenije, Italije, BiH i Njemačke, gdje takvih nameta na kupnju plovila nema. Projekt joj, stoga, nije zaustavljen, ali je jako ugrožen.
Nastradali su, međutim, kupci brodova iz Hrvatske i cijelo to tržište. – Za brodove do 12 metara dužine poseban porez je do sada bio u granicama podnošljivosti. To je, zapravo, bila i jedina trošarina koja se u Hrvatskoj plaćala, jer su kupci većih plovila, kako bi izbjegli plaćanje PDV-a, brod registrirali na strane zastave.
Država je tako ostajala i bez PDV-a i bez trošarine koja je za brodove duže od 12 metara iznosila od 30.000 do 60.000 kuna. Za najmanje, one do osam metara, sa 15.000 je porasla na 750.000 kuna, za brodove od deset metara na 1,2 milijuna, a one od 12 metara na dva milijuna kuna.
Svemu treba dodati i PDV, koji je otišao na 23 posto, pa je jasno zašto se ni tvrtke ne usuđuju kupiti brod gospodarske namjene. Ne vjeruju više zakonima ove države, ne znaju što bi novo moglo iskrsnuti – govori Vidaković, te iznosi podatak da od stupanja novog Zakona na snagu nije registriran niti jedan brod s plaćenim posebnim porezom.
U nas se, dakle, brodovi ne kupuju, a tvrtke propadaju. U posljednjih deset godina u Hrvatskoj je broj tvrtki male brodogradnje s pet početnih narastao na 105. Sudbina im je, međutim, vrlo neizvjesna. Zatvoreno ih je već nekoliko, doznajemo od Borisa Vukušića, predsjednika Udruženja male brodogradnje HGK-a, a bez posla u njima ostalo je oko 500 radnika.
Upropaštena 2010.
Rečeno je bilo da će se Zakon mijenjati pa, računajući na to, potencijalni kupci čekaju. Vrijeme, međutim, prolazi, ništa se ne mijenja i kupaca nema. Jesen i zima su u brodogradnji, poznato je, ključni za ugovaranje prodaje novih plovila i ostane li ovako još mjesec dana, cijela će iduća godina, što se hrvatskog tržišta tiče biti upropaštena – tvrdi Denis Vidaković.