ZADAR – Svjetska financijska kriza gotovo je prepolovila broj ovogodišnjih dolazaka kruzera u Zadar. U odnosu na 2008., kada je u Zadar uplovilo rekordnih 97 kruzera, ove se godine očekuje dolazak njih 50-ak, što je na razini rezultata iz 2005., kad ih je bilo 50, piše Slobodna Dalmacija.
Do početka lipnja pristat će ih ukupno 13, u tri mjeseca glavne sezone najavljena su 23 ticanja, te još 19 u posezoni, od rujna do studenoga.
– Kriza i recesija ozbiljno su pogodile kruzing industriju. Da bi privukli goste, neke vodeće kompanije daju i 80 posto popusta na aranžmane. Rezultat je to štednje, odnosno pada osobne potrošnje u većini zemalja na zapadu – smatra Denis Ikić, tajnik Županijske gospodarske komore koja je 2003. izradila programsku, marketinšku i financijsku studiju utjecaje dolaska kruzera na gospodarski i turistički razvoj Zadra i regije.
Ikić se danas slaže da je puno toga predviđenog u studiji ostalo, nažalost, nerealizirano, kao što je destinacijski menadžment i stvaranje jake lokalne turističke agencije koja bi prihvatila goste s kruzera i vodila ih na izlete po okolici i nacionalnim parkovima, sve u duhu predloženog slogana “Zadar – sunčana vrata nacionalnih parkova”.
Premda, dodaje Ikić, istraživanja iz prošle godine govore da kruzer turisti koji posjete hrvatsku obalu najviše troše upravo u Zadru.
Nade u novoj luci Gaženica
Drugi je objektivan problem razvoja kruzing biznisa u Zadru pličina pristaništa i ograničeni manipulativni prostor na Istarskoj obali, te još uvijek neriješena regulacija cestovnog prometa preko međunarodnog prijelaza između Carine i pristaništa, zbog čega se vrh Poluotoka, umjesto da bude ključno rješenje, sve više pretvara u gradsko prometno “slijepo crijevo”.
Za prihvat, primjerice, dvije tisuće gostiju s jednog većeg kruzera koji žele na izlet, potrebno je oko 40 autobusa, što je praktički nemoguće osigurati na vrhu Poluotoka. Stoga snažniji ulazak Zadra u kruzing turizam Ikić očekuje nakon 2013., kad bude završena nova luka u Gaženici, koja će, nada se, postati i “home-port” nekoj velikoj kruzing kompaniji, s multiplikatornim učinkom na gospodarstvo u čitavoj regiji.
Meri Lozić iz agencije Jadroagent, preko koje dolazi više od 90 posto kruzera u Zadar, ističe da je teško govoriti o konačnim brojkama za ovu godinu jer svako malo netko otkaže, a netko najavi svoj dolazak.
Lani je preko Jadroagenta u Zadar došlo 85 brodova, a ove bi godine trebala doći 52. Najviše ticanja od tog broja zabilježit će manji kruzeri tipa “Arion” i “Monet”, svaki po 18-19 ticanja, dok je najveći, “Azamara Journey”, sa 694 putnika i 181 metara dužine, u Zadar pristao početkom svibnja.