TCG Tlačni lijev Benkovac, metalska proizvodna tvrtka, dio međunarodne korporacije sa sjedištem u Londonu i drugi izvoznik Zadarske županije koji svoje proizvode plasira u vrh europske industrije – automobilsku industriju, završio je godinu s 18 milijuna eura prihoda, a izražavamo ih u eurima, jer tako u stvari i zarađuju. Kompletna proizvodnja ove tvrtke ujedno je i izvoz.
Tvrtka je to koja posjeduje najviše certifikate o usvojenim standardima, jer pored ISO-a 9001 nose i certifikat ISO 14.001, odnosno ekološki certifikat koji su osigurali prvi u Dalmaciji upravo kao metalci, a ne predstavnici, recimo, prehrambene ili slične industrije. Ovladali su i modelom poslovne uspješnosti poznate kao japanska formula 5S, odnosno: sortiranost, sređenost, sjaj, standardiziranost i stabilnost. Tvrtka su koja je provela kompletnu studiju upravljanja ljudskim resursima, istražuje zadovoljstvo vlastitih radnika, dnevno grafikonima prati sve što je moguće pratiti u procesima proizvodnje, ljudskog čimbenika, standarda kvalitete, upravljanja okolišem, škartom, utroškom energije…
Od pet do 18 milijuna eura
– Tvrtka zapošljava 300 metalaca, prosječne starosti ispod 35 godina, s lokalnom zajednicom i srednjom školom ima ugovore o stipendiranju i zapošljava završene učenike svojih struka, konstantno ulažu u edukaciju ljudstva, kazuje nam Milivoj Knežević s kojim, zajedno s njegovim kolegom Stipom Ćurkovićem i direktorom Željkom Uzelcem, pričamo po okončanju jedne i začetku druge poslovne godine.
– Očekujemo ove godine intenzivno ulaganje u modernizaciju, odnosno višu fazu obrade, što treba donijeti i veći prihod koji sigurno neće biti manji od 22 milijuna eura, kazuju nam Uzelac i Knežević.
– Pred usvajanjem smo specifičnog certifikata za autoindustriju oznake ISO TS 16949, što je preduvjet svakome tko želi ozbiljno raditi s ovom industrijom u Europi. Kako ova tvrtka radi s VW, Opelom, BMW-om, Audijem, Citroenom, Renaultom, usvajanje ovog standarda za nas je nužda. Očekujemo da ćemo ovo ljeto biti spremni za finiš te poslije svih aduta predviđenih pravilnikom do kraja godine ovladati i ovim atestom kvalitete, kazuje nam Knežević.
Uglavnom, počevši 150 radnika koliko su imali 2003., lanjsku godinu završili su s 300, u tvrtki postoji lista čekanja zainteresiranih radnika, a dio ih se poslu može nadati u ovoj godini, jer investicije, kako smo kazali, ne prestaju. Istina, sada će se ići više na intenzitet i složenu opremu koja omogućuje veći stupanj obrade, dakle, i veću zaradu po isporučenoj jedinici, a manje u ekstenziju, ali do proširenja pogona će ipak doći.
Tvrtka putem Damphosa i dalje radi za rashladne i kompresorske uređaje (pa je preko hladnjaka i sličnog u konačnici u svakom europskom domu), ali je rast posljednjih godina označen rastom automobilskih odljeva. Konkretno, kako nam kazuje Ćurković, nekad su odljevi za autoindustriju uzimali 70 posto proizvodnje, sada su na 97 posto, ali stoga što je nekadašnjih pet milijuna eura sada postalo 18 milijuna eura izvoza.
"Škart" ispod 6,9 posto
– U toj ekspanziji uvećanja proizvodnje i dijelova, postigli smo zahvaljujući upravo ovim certifikatima, dakle, načinu organizacije i kontrole proizvodnje, to da je trošak loše kvalitete pao s 11 na 6,9 posto, objašnjavaju nam. Trošak loše kvalitete su škart, ali i predmeti vraćeni na doradu ili reklamirani, što opet usporava proizvodnju.
Među 16 ljevaoničkih strojeva sve je više sofisticiranih, a našlo se u pogonima mjesto i za robotiku.
Tako je u Benkovcu, nasuprot nestanku industrijskog rada u većini županije, zaboravljanju nekadašnjeg višesmjenskog rada, dio pogona aktivan u četiri smjene. To znači da ne prestaje ni subotom ni nedjeljom.
– Postrojenje smo prebacili na ukapani plin s nekadašnjeg lož ulja. To nam je osiguralo veću energetsku učinkovitost, ali i ekološki nivo, kazuju.
Dakle, kad pričamo o plinofikaciji Hrvatske i tome da se na terenu ništa ne čini za dolazak plinovoda i do Dalmacije, ima onih koji plinovod samo čekaju.
Strojevi koji se uvode kao robotizirani ili kao radni centri više se i ne zovu strojevima. Naime, riječ je o tonama i tonama težine, mnoštvu operacija kao i veličinama od desetak i više metara pa, naravno, i cijenama od po pola milijuna ili više eura.
Poznato je da je TCG Tlačni lijev već pred nekoliko godina uposlio i SAS Strojogradnju na svom programu – dorade odljevaka.
– Očekujem da će i SAS preko ove proizvodnje doći do milijun eura posla, ističe Uzelac.
Sve to u Benkovcu, području posebne državne skrbi, što je sadašnji sinonim za nerazvijene uz to i ratom stradale krajeve.
Robot u Benkovcu
Industrijski robot pod oznakom ABB IRB 4400 M2000 na koji su posebno ponosni preuzima odljevak, stavlja ga pred senzore, potom hladi, te prosljeđuje dalje na pokretnu traku ili baca među škart, ovisno o dojavi senzora.
Ubrzanje proizvodnje i kontrola kvalitete odljeva razlogom su da se danas iz skromnog Benkovca put svjetskih kupaca šalje čak 150 različitih odljevaka, odnosno oko tri tisuće tona odljeva aluminija što se proizvode na 16 tlačnih strojeva. Naravno, poanta je u usvajanju i dodatnih viših stupnjeva obrade svakog odljevka nakon što se izlije.
Ukinute potpore proizvođačima autodijelova
Željko Uzelac informirao nas je i da je Vlada, odnosno Ministarstvo gospodarstva nakon tri godine dokinulo program poticaja tvrtkama koje proizvode dijelove za automobilsku industriju. Korisnici su, osim TCG Tlačnog lijeva iz ove županije, bili i SAS HSTEC, odnosno SAS Strojogradnja, a Uzelac među osnivačima Udruženja.
Sada se Hrvatskoj događa da ne nalazi netraumatične načine prelaska iz sustava u sustav pa su u Ministarstvu odluku donijeli jer ne smiju sufinancirati nešto putem Udruženja. Ali mogu putem clustera. No, cluster još nisu formirali, a njihovo sufinanciranje omogućuju i propisi EU. Naša posla u europeizaciji.