Projekt izmještanja pruge iz Bibinja nastavlja se unatoč teškoj gospodarskoj krizi. HŽ Infrastruktura je, kao nositelj projekta, upravo ishodila okolišnu dozvolu, odnosno suglasnost Ministarstva zaštite okoliša za nastavak prikupljanja dokumentacije za ovaj projekt i uvjete za njegovu realizaciju.
Da podsjetimo, prema projektu je predviđeno da trasa željezničke pruge ubuduće ne prolazi kroz Bibinje, nego u dužini od 6,7 kilometara, uključujući u to i tunel dužine tri kilometara, od Debeljaka izravno u luku Gaženica.
Predviđeno je ukidanje kolodvora Bibinje te izgradnja četiriju izvlačnih kolosijeka za potrebe luke, a u produžetku je i nova postaja u zoni Gaženice. Iako u Hrvatskoj zasigurno ima još puno dionica željezničke pruge kojima je potrebna rekonstrukcija ili ih treba izgraditi, primjerice prugu od Pule do Rijeke, pa one oko Bjelovara, od Zaboka ili Čakovca do Zagreba, dokumentacija za izmještanje pruge iz Bibinja posve se ozbiljno priprema.
Možda je drugima čudno da se od ovoga ne odustaje ni sada kad više nije na vlasti moćni Kalmeta koji je “gurao ovaj projekt”, kako se to drugdje u Hrvatskoj tumačilo. Razlog je taj što je rekonstrukcija ove pruge dio Strategije prometnog razvitka Hrvatske i Nacionalnog programa željezničke infrastrukture.
– Bili bismo sretni da se ide u realizaciju ovoga odmah, nakon ove okolišne dozvole ide se u izradu glavnog projekta. No, jasno nam je da država sada nema novca za to i da se ovo radi da postoji projekt za kandidiranje za fondove EU-a – rekao je bibinjski načelnik Nino Šimunić.
Kad se ovaj projekt stavi u kontekst investicija koje se već realiziraju u Gaženici, a pogotovo u kontekst nekih interesa za investicijama u teretnu luku, izvjesno je da bi se izmještanje pruge iz Bibinja i njezino prilagođavanje novim sadržajima u Gaženici moglo realizirati nekim modelom javno-privatnog partnerstva, to prije što se u blizini predviđa i uređenje velikih poslovnih zona.
Vjerojatno je u tom pogledu najzanimljivija nova bibinjska zona Gromica, koja se prostire na 125 hektara oko izlaza s brze ceste uz Babindub i u zoni prolaza izmještene pruge. Za tu novu zonu, za koju se upravo izrađuju planovi, već postoji interes ulagača za gradnju solarne elektrane, ali i onih koji tu planiraju uređenje kontejnerskog terminala.
Veliki igrači
Za velike igrače koji se u zadnje vrijeme vrte oko Zadra nije neobična ni ideja o rekonstrukciji kompletne željezničke pruge ne samo do Knina, nego i Unske pruge. Britanski Port Evo se već pismom namjere obratio Lučkoj upravi Zadar s dijelom ovakvih projekata, a zainteresiranih ima još. Arapi i Kinezi željeli bi imati novu odskočnu dasku prema Europi. Kinezi su inače već preuzeli luku Pirej koji se preporodio unatoč krizi u Grčkoj.