Ljubica Srhoj Čerina, voditeljica Galerije umjetnina Narodnog muzeja Zadar priopćenjem za javnost se oglasila o slučaju cenzure na izložbi Plavi nosovi.
Priopćenje prenosimo u cijelosti:
Javljam Vam se u vezi s polemikom koja se pokrenula u povodu izložbe ruske umjetničke grupe Plavi nosovi koja se održava u Gradskoj loži u Zadru.
Budući da sam kustosica izložbe, autorica stručne koncepcije i izbornica radova, osjećam se prozvanom cenzoricom vlastite koncepcije.
Naime, u popisu radova za izložbu bili su i printovi koje je javnost mogla vidjeti na televiziji i u novinama kao djela koja nisu podobna za izlaganje. Osobno u njima ne vidim ništa sporno što bi vrijeđalo bilo čije vjerske osjećaje i oni su dio mog izbora. Plave nosove, pa tako i ta njihova navodno sporna djela, izabrala sam upravo zbog njihova parodiranja i kritičke oštrice kojom ne štede nikoga od javnih osoba, od političara do terorista, stavljajući ih u groteskni kontekst (Bin Laden npr. između Shreka i Harryja Pottera), oslobađajući nas tako straha ili frustracija upravo kroz smijeh.
U medijskim napisima stječe se dojam da su sami autori izabrali radove pa su „izbačeni” s izložbe, spominje se čak jedanaest radova, što ne odgovara istini. Da bih otklonila te dileme, dužna sam objasniti o čemu se radi.
Ravnateljica i stručni kolegij Narodnog muzeja odlučili su da se neki radovi zbog sigurnosnih razloga ne izlože u Gradskoj loži, a u kontekstu događaja u Parizu, Dubrovniku, a i na Venecijanskom biennalu gdje je zatvoren islandski paviljon, također iz sigurnosnih razloga.
Procijenivši da tim radovima sama izložba ništa bitno ne gubi, tj.da bit koncepcije nije narušena, odustala sam od njih (o čemu je bio obaviješten i suorganizator).
Mislim da je jedan od ciljeva izložbe Plavih nosova ostvaren, tj. pokrenuta je javna polemika o cenzuri i o strahu koji postaje mentalna blokada stvarajući paranoidni konstrukt u kojemu se gube granice između stvarnog i zamišljenog.
Zahvaljujem medijima na pokrenutoj polemici, ujedno ih pozivam da pogledaju izložbu i procijene njezinu kvalitetu mimo pompoznih naslova: Plavi nosovi izbačeni s izložbe u Zadru ili Cenzura: Ovu sliku Zadrani nisu smjeli vidjeti.
Ljubica Srhoj Čerina, voditeljica Galerije umjetnina Narodnog muzeja Zadar