Najnoviji nalazi Svjetske zdravstvene organizacije govore da vulkanska prašina može uzrokovati probleme osobama koje imaju bolesti dišnih putova.
Stoga su Ured za upravljanje u hitnim situacijama grada Zagreba, Gradski ured za zdravstvo i branitelje, Zavod za javno zdravstvo dr. Andrija Štampar i Hrvatski zavod za toksikologiju uputili savjet građanima Zagreba koji pate od kroničnih bolesti dišnih puteva poput astme, plućnih bolesti ili bronhitisa da bez posebnog razloga ne izlaze iz svojih domova do prolaska oblaka s vulkanskom prašinom.
Prema posljednjim izračunima modela disperzije za čestice vulkanske prašine, oblaci vulkanske prašine vulkana s Islanda nalaze se iznad većeg dijela Europe, javlja DHMZ. Najnovije simulacije pokazuju da će rijetki dio oblaka, koji se sastoji od raspršenih i oku nevidljivih čestica vulkanske prašine, i dalje biti iznad većeg dijela Hrvatske, osim iznad južne Hrvatske.
Kolaps
Zbog vulkanskog oblaka zračni promet diljem Europe je paraliziran, a situacija u Hrvatskoj nije nimalo drukčija. Croatia Airlines je jučer uspjela odraditi dva leta, dok je oko 5.000 ljudi ostalo prizemljeno. Kompanija je, po procjenama, izgubila pola milijuna eura. Zatvorene su ostale gotovo sve zračne luke u Hrvatskoj, a danas će se procijeniti kako nastaviti.
Glasnogovornica Hrvatske kontrole zračne plovidbe Olivera Ilijaš potvrdila je za Index da je nakon analize najnovijih podataka i meteoroloških izvještaja i nakon konzultacija sa zrakoplovno-meteorološkim centrom u 9.30 donesena odluka o otvaranju zračnog prostora iznad srednjeg i južnog Jadrana, te su otvorene zračne luke u Zadru, Splitu i Dubrovniku.
Hrvatska kontrola zračne plovidbe, rekla je Ilijaš, i dalje prati situaciju i kretanje vulkanskog oblaka iznad Europe i Hrvatske. I Državni hidrometeorološki zavod Hrvatske jutros je objavio priopćenje prema kojem će rijetki dio vulkanskog oblaka, koji se sastoji od raspršenih i oku nevidljivih čestica vulkanske prašine, i dalje biti iznad većeg dijela Hrvatske, osim iznad južne Hrvatske, što je omogućilo otvaranje aerodrtoma u Zadru, Splitu i Dubrovniku.
Croatia Airlines nastavlja s dijelom letova
Croatia Airlines javlja kako je otvoren je južni dio zračnog prostora, ali zagrebačka zračna luka i dalje ostaje zatvorena do daljnjega.
Zbog takve situacije i dalje se ne može letjeti iz Zagreba i prema Zagrebu u domaćemu i međunarodnom zračnom prometu. Prema redovitom redu letenja Croatia Airlines planira danas obaviti let iz Splita u Rim u 15.50 sati, te povratni let iz Rima u Split u 18.00 sati. Uvest će se i dodatni let iz Rima u Split, koji je planiran u 19.55 sati, a slijetanje u Splitu očekuje se u 21.10 sati).
Otvaranje zračnih luka u južnom dijelu Hrvatske omogućuje Croatia Airlinesu obavljanje i leta iz Dubrovnika prema Madridu, koji je planiran za 13.40 sati, navodi se.
Iz Zagrebačke zračne luke obavijestili su da se odgađa za sutra planirani inauguracijski let Spanaira na ruti Barcelona – Zagreb – Barcelona za ponedjeljak.
Cijela Europa nikad se nije suočila s ovakvim općim kolapsom zračnog prometa. Zrakoplovne kompanije diljem Starog kontinenta gube desetke milijuna eura, a neke su već počele povlačiti očajničke poteze kako bi bile spremne kad se ukinu ograničenja letova. nizozemska podružnica Air Francea, KLM, objavila je kako su uspjeli preletjeti jednim avionom kroz oblak pepela bez zabilježene štete. Kompanija sada namjerava poslati sedam zrakoplova bez putnika iz njemačkog Düsseldorfa u Amsterdam, kako bi bili spremni za nastavak službe kad se dopusti let.
Kako doskočiti problemu
Nijemci su dopustili let na malim visinama pod tzv. vizualnim pravilima leta, pri kojima se ne koriste instrumenti. Lufthansa je prevezla deset praznih zrakoplova iz Münchena u Frankfurt kako bi bila spremna prevoziti putnike kad se ukine zabrana. Zrakoplovi su letjeli na 3.000 metara, što je puno manje od uobičajene visine.
Švicarci su pak problemu pokušali doskočiti odlazeći u visinu. Jučer su dopustili let zrakoplovima ukoliko leta na najmanje 11.000 metara, a dopustili su i let na malim visinama po vizualnim pravilima, pokušavajući tako omogućiti let malim privatnim zrakoplovima.
Vulkan Eyjafjallajokull počeo je eruptirati u srijedu. To je bila druga erupcija. Prvi put je do erupcije došlo krajem ožujka, ali tada se ona nije dogodila ispod leda, pa nije došlo do formiranja oblaka pepela i dima. Druga erupcija dogodila se odmah ispod tisućljetnog leda, pa se magma hladi pri dodiru s ledom i stvara velike stupove dima, koje je vjetar raspršio na ostatak Europe. Znanstvenici još uvijek ne uspijevaju procijeniti koliko dugo će erupcija trajati, ali dok god magma bude dolazila u kontakt s ledom, pepeo će se širiti.