Koji je izlaz za krizu vlasti u Zadru, osim novih izbora za Gradsko vijeće? Jedan od najpoznatijih stručnjaka za ustavno pravo prof. dr. sc. Robert Podolnjak, nekadašnji saborski zastupnik i predsjednik saborskog Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav, kaže da bi se dugotrajno čekanje moglo izbjeći tako da se sazove sjednica Gradskog vijeća s dvije točke – prve o ukidanju postojećeg proračuna, koji je obustavljen, ali formalno donesen, te druge s prijedlogom novog proračuna, o kojemu bi Gradsko vijeće glasalo.
– Prema članku 76 Zakona o lokalnoj i područnoj samoupravi, u situaciji kada gradonačelnik donese odluku o obustavi proračuna, odvija se privremeno financiranje nužnih izdataka i rashoda tako dugo dok je ta obustava na snazi, odnosno dok se ne riješi pitanje je li proračun u skladu sa zakonom. Ako Visoki upravni sud u postupku ocjene zakonitosti ukine proračun, tada je to predstavničko tijelo dužno u roku od 45 dana donijeti novi proračun, objašnjava Podolnjak.
Takva situacija po njemu je najlošija za građane Zadra, jer su u tom vremenu zaustavljeni svi projekti i investicije, a moguće su isplate samo za nužne izdatke za plaće i ranije ugovorene poslove. Nažalost, ne postoji rok u kojemu VUS mora donijeti odluku, što znači da se takva odluka može čekati mjesecima. Ovo je presedanska situacija, jer se događa prvi put od donošenja „spornog” zakona.
– Pretpostavljam da će u ovoj situaciji svi čekati odluku suda, iako bi za dobrobit građana bilo puno bolje da se nađe neki zajednički jezik u toj kohabitaciji i da se proračun donese, a kasnije se kroz rebalans može mijenjati. Rješenje bi bilo da se gradonačelnik obveže predložiti novi proračun, da se na istoj sjednici donese odluku o stavljanju izvan snage starog proračuna, bez obzira je li on na kraju ili nije u skladu sa zakonom, i onda u točki 2 donese odluka o novom proračunu kojega je gradonačelnik predložio. Ako se ne pronađe neki dogovor može se izgubiti cijela godina – prvo dok Visoki upravni sud donese odluku – a ne znamo u kojem će to roku biti, zatim predstavničko tijelo ima mogućnost žalbe, pa nova odluka po hitnom postupku, pa proces donošenja novog proračuna, koji se možda neće donijeti ni iz drugog pokušaja… U interesu je građana Zadra da se neki dogovor postigne, jer će u suprotnom sve investicije biti zamrznute, nećete se moći javiti na natječaje, europske fondove, ništa izvan nužnih izdataka.
Do ovakvih spornih situacija i različitih tumačenja ne bi dolazilo da popularno nazvani „Lex šerif” ima manje praznina. Ta slaba definiranost daje široki prostor tumačenjima ministarstava.
– Tu nigdje ne piše koliko puta gradonačelnik predlaže proračun, je li dužan donijeti odluku o privremenom financiranju ili se neće donijeti nikakva odluka, kao kod nas u Varaždinu, pa se financiraju samo nužni izdaci, a čeka imenovanje povjerenika za Gradsko vijeće i raspisivanje izbora. Mislim da je ovakva situacija samo produživanje agonije i ako vijeće nije za proračun bilo bi bolje da se ide odmah na izbore.
Isti zakon, a zato je i dobio popularno ime, favorizira izvršnu vlast, odnosno gradonačelnika, u odnosu na predstavničku vlast, u ovom slučaju Gradsko vijeće.
– U slučaju nedonošenja proračuna prvi put gradonačelnik ostaje na vlasti, a Gradsko vijeće ide na izbore, a tek ako se ne bi donio ni u ponovljenom pokušaju, na izbore idu i gradonačelnik i Gradsko vijeće. Po meni, trebalo bi uvijek gledati u koristi lokalne samouprave i njenog opstanka, a predstavničko tijelo je ono putem kojeg građani imaju vlast.