Matica hrvatska u Zadru bila je u utorak navečer ispunjena prijateljima i poštovateljima Kažimira Zankija, jednoga od omiljenih zadarskih gradonačelnika.
Organizator Matica Zadrana kao gosta predavača o Zankijevom djelu i radu pozvala je Stanislava Maroju jednoga od njegovih suradnika u nekadašnjoj Skupštini općine Zadar, ali i privatno dobrog Zankijevog poznavatelja. Kako je kazala Milenka Bukvić, predsjednica Matice Zadrana predavanje o Zankiju incirao je sam Maroja, koji je 15 godina radio u Odjelu za kulturu Skupštine općine Zadar. Zanki je, kako je kazala Bukvić, prema Marojinim sjećanjima 1967. godine unatoč protivljenju tadašnjih partijskih struktura na neposrednim izborima osvojio najviše glasova i tako je postao gradonačelnik Zadra.
Imenovanja ulica
Životni put “omiljenog zadarskog gradonačelnika” kako ga je nazvala Bukvić bio je isprepleten s puno lijepih, ali i teških trenutaka. Kao mladić se priključio NOB-u, a nakon rata je bio jedan od poznatih gospodarstvenika, direktora više tvrtki od Solane Nin do Tvornice kruha. Tijekom Zankijevog mandata sagrađen je Željeznički kolodvor, kolektor otpadnih voda, Arheološki muzej, muzejski kompleks sv. Marije, brodogradilište u Lamjani, te još puno školskih i gospodarskih objekata.
– Neprocjenjiva je uloga Kažimira Zankija da se autocesta usmjeri na Liku, unatoč tadašnjim nastojanjima da trasa ide rijekom Unom, rekla je Bukvić.
Kako je kazao Maroja, Zanki je bio vrlo tvrdoglav, otvoren, radišan, druželjubiv i čestit čovjek, ali kao i svatko imao je mane.
– Prvi korak kada je došao na čelo Grada bilo je da se odmah okružio mladim i školovanim ljudima, koji su bili vezani uz Zadar. Birao je suradnike po stručnosti i za njega nije postojala partijska podobnost kao kod drugih, kazao je Maroja.
Stjepan Kaurloto u doba Zankijevog gradonačelnikovanja predsjednik Komisije za imenovanje ulica je zaključio da bi se nazivi ulica iz NOB-a trebali locirati na područje izvan Poluotoka, zbog čega se tražila i njegova politička odgovornost, prisjetio se Maroja tog događaja. Prema Marojinim riječima Zanki je stao iza te odluke, što je uzburkalo duhove u Beogradu, a Komitet u Zadru je zaključio da Kaurloto treba ostati bez posla što se zbog razboritosti nekolicine pojedinaca nije dogodilo.
Dobar odnos s Crkvom
– Za razliku od velike većine dužnosnika, koji su s podozrenjem gledali na Crkvu, on je uspostavio dobru suradnju s crkvenim velikodostojnicima. Dobar odnos s crkvenim vlastima najviše mu se zamjerao kada je smjenjen s funkcije. Zankijevi su podrijetlom bili talijanski plemići, ali njihov je moto bio da žive s narodom i dijele njegovu sudbinu. U njegovoj obitelji se njegovalo hrvatstvo, ne isključivost, nego tolerancija, zaključio je svoje sjećanje na Zankija nekadašnji njegov suradnik Stanislav Maroja.
Zankija se ovom prigodom prisjetio i sudionik Hrvatskog proljeća prof. Davor Aras, koji se vratio u trenutak kada se rodila ideja o gradnji autoceste Zagreb-Split.
– On je bio jedan od začetnika ideje da se probije tunel kroz Velebit. Ja sam o tome govorio na prvom zasjedanju Sabora, prisjetio se Aras.