PULA/ZADAR Je li zaista Hrvatska pristala na to da joj zračna luka u Puli izgubi status međunarodnog aerodroma, a da mi kao partneri koji pripremamo aviočartere za Pulu u sljedećoj sezoni, to ne znamo? – vrlo zabrinuto je pitao predstavnik britanskog TUI-ja na službenom sastanku čelnika hrvatskog turizma s poslovnim partnerima iz Velike Britanije nedavno u Londonu.
Nevjerojatno
Informacija kako bi se isto moglo dogoditi i s aerodromima u Zadru, Osijeku, Rijeci i na Braču u javnost je dospjela tek nekoliko dana prije Svjetskog turističkog sajma WTM u prijestolnici Velike Britanije, ali je očigledno to bilo dovoljno da se najveći turoperatori svijeta poput “Thomsona”, “Thomasa Cooka” i TUI-ja zapitaju: – Kamo to Hrvatska s takvim odlukama želi stići u turizmu?
Početkom studenog u javnost je procurila informacija kako će prema Akcijskom planu Vlade o integralnom upravljanju granicom Republike Hrvatske, koji je strateški dokument u pregovorima za pristupanje Europskoj uniji, izravni zračni promet sa zemljama izvan “Schengenskog prostora” imati zračne luke Split, Zagreb i Dubrovnik, dok bi ostale zračne luke izgubile status međunarodnih aerodroma.
Prevedeno, to bi značilo da bi turisti i putnici u Pulu, Zadar, Rijeku, Osijek i Brač mogli iz zemalja unutar Schengena, jer je to nakon ulaska Hrvatske u EU “domaći promet”, dok gosti, primjerice, iz Velike Britanije, Ukrajine i Rusije koji su izvan Schengenske zone, ne bi mogli sletjeti u te gradove.
Kako nikakvih pojašnjenja u vezi s tim nije dolazilo ni s koje strane u Hrvatskoj, potpuno logično na noge su se proteklih dana podigli turistički, politički i gospodarski čelnici Istre. Takva bi odluka za pulski aerodrom značila stravičan udar na cjelokupan turizam Istre, ali i svih pratećih djelatnosti koje žive od turizma.
Istra je glavno odredište gostima iz Rusije i Ukrajine, a nadamo se i povećanju dolazaka iz Velike Britanije, pa bi ukidanje međunarodnog prometa u Puli bila prava katastrofa za istarski turizam.
Posljednje informacije kažu kako je župan Ivan Jakovčić od ministra Kalmete dobio uvjeravanja kako se to neće dogoditi.
– Hrvatska je u tako nezahvalnoj gospodarskoj i socijalnoj situaciji da je pogubno igrati se sa sektorom koji državi donosi sedam milijarda eura. Bez turističkih deviza Hrvatska jednostavno ne može preživjeti i politika koji bi ukidala mogućnosti dolaska turista bila bi pogubna – jasan je Damir Kajin, saborski zastupnik iz Istre.
Ministar turizma Damir Bajs, kojemu su britanski partneri uputili neugodno pitanje o statusima zračnih luka u Hrvatskoj, odgovorio im je kako je to u nadležnosti drugih ministarstva, ali što se turizma tiče, on će se, tvrdi, zauzeti u Vladi na sve načine da se to ne dogodi.
Pa iako su sva pitanja vezana uz buduće poslovanje preostalih zračnih luka u Hrvatskoj bila okrenuta prema Ministarstvu mora, prometa i razvitka u čijem resoru su i zračne luke, u tom ministarstvu doznajemo kako se zapravo radi o nadležnosti Ministarstva unutarnjih poslova!
Naime, kako nam je pojašnjeno, radi se o organizaciji kontrole granice, odnosno graničnim službama, a ne o putničkom prometu. Tako bi Split, Zagreb i Dubrovnik koji imaju cijele godine međunarodne linije imali i takvu organizaciju graničnih službi u kontroli putnika, kao što je i sada.
No, ostale zračne luke koje imaju izrazito sezonski karakter poslovanja u međunarodnom prometu, imale bi takav režim policijskih kontrola, pojašnjavaju nam. Navodno, ništa bitno se ne bi trebalo mijenjati.
Ima li odgovora
I ma koliko to zvučalo kao jedino logično rješenje, ipak je čudno da se na pragu ugovaranja čarterskih letova za Hrvatsku u 2010. godini, nitko službeno ne izjašnjava o čemu se zapravo radi.
Je li informacija izišla u javnost prerano, pa se sada traže odstupnice kako bi se cijela nelogična priča povukla ili je doista riječ o nečem trećem, pokazat će vrijeme. Tek, partneri koji godišnje u Hrvatsku dovedu oko tri milijuna putnika preko 7 zračnih luka, u najmanju ruku zaslužuju ozbiljan odgovor.