„Svjedoci smo kako je priobalni pojas često prebukiran i destinacija je opterećena, dok istovremeno imamo zaleđe koje ima izvanredne kapacitete i sve više kuća za odmor. Naše zaleđe može postati brand!”, poruka je ravnateljice Agencije za razvoj Zadarske županije Marine Dujmović Vuković s panel rasprave „Kako podići važnost brenda zaleđa i aktivirati dolazak turista?”.
Panel okupio je krajem prošlog tjedna u Centru za kreativne industrije predstavnike javnog i privatnog sektora koji su u sklopu projekta MADE IN-LAND raspravljali o mogućnostima i izazovima koje donosi ruralni turizam.
– U ključnoj smo fazi projekta, gdje smo u suradnji s našim partnerima razvili jedan teritorijalni brand, tj. tematski koncept »Potraga za petim elementom«, koji uključuje niz alata i aktivnosti kojima će se na zanimljiv i inovativan način predstaviti potencijali zaleđa, objasnila je voditeljica projekta Sanja Jerak i naglasila kako teritorijalni brend spaja gastronomiju, kulturno nasljeđe, povijest i prirodne ljepote u zajednički turistički koncept.
Sve navedeno uspješno je spojio nositelj OPG-a Mate Dušević iz Ljupča.
– Problem nam je bio plasman proizvoda pa smo došli na ideju moderne kušaonice maslinovog ulja. Kako su financijska sredstva bila velika, predali smo zahtjev za mjeru 6.2.1. i povukli 50 tisuća eura. Sada kroz kušaonicu i turizam uspijevamo plasirati sve svoje proizvode. Prošla pandemijska godina nije bila najbolja, ali ova godina je bolja nego rekordna 2019. Domaći nam dolaze po preporuci, dok je za strance internet najvažniji. Najčešći gosti su nam Poljaci, a često nam dolaze i Česi koji su u posljednje dvije godine u rangu s Nijemcima po potrošnji, prenio je svoja iskustva Dušević.
Dajana Marin, voditeljica Službe za posebne oblike turizma Ministarstva turizma i sporta, i Robertina Vučković, voditeljica Odjela za razvoj poljoprivrednih gospodarstava i razvoj poslovanja Ministarstva poljoprivrede, najavile su jaču suradnju između ova dva ministarstva i novu omotnicu u kojoj se spremaju vrtoglavi iznosi za razvoj ruralnog turizma.
Dosadašnje probleme u ostvarivanju tog cilja iznijela je dopredsjednica Udruge za ruralni razvoj Ravni kotari Marta Pintur Bosna.
„Zaista imamo najbolje LAG-ove u Hrvatskoj i ekipu koja bezuvjetno radi na tome da svaki OPG dobije sve informacije na vrijeme. Ono što nam je bio problem dugi niz godina jest udio u oglašavanju turističkih zajednica Zadra i Zadarske županije. One trebaju znati da bez Ravnih kotara nema razvoja turizma. Uvijek smo tražili veću šansu za promociju. Moja idealna vizija je informativna tabla o Ravnim kotarima na Pozdravu suncu ili nekom drugom najposjećenijem kantunu. Nije poljoprivreda nešto što je zaboravljeno, ona samo treba biti više prezentirana, pogotovo od strane turističkih zajednica, kako bi zaleđe i obala funkcionirali u cijelosti. Drugi problem je što se radi o tranzicijskom kraju u kojem ljudi sintagmu udruživanja vežu s prošlim sustavima. Nije ih lako uvjeriti u to da zajedno mogu dobiti bolju cijenu, plasman i marketing. Nedostaje nam i malo toga da ljudi vole uspjeh drugoga jer samo skupa možemo napraviti više, istaknula je Pintur Bosna navodeći Italiju kako primjer zemlje koja je udruživanjem ostvarila velik udio na tržištu. S njom se složio i Dušević ističući kako će u rješavanju tog problema morati uskočiti država, na što je Vučković najavila jaču kampanju za povezivanje obrtnika.
Udruživanje je jedini put i u brendiranju, smatra Jurica Grzunov s Odjela za turizam i komunikacijske znanosti Sveučilišta u Zadru.
– Jako je teško brendirati nešto što je jako malo. To je izazov, ali postoji način kako to napraviti. Moramo se brendirati kao regija i graditi turizam kao dio slike i prepoznatljivog brenda. Trebamo se kao destinacija konsolidirati jer smo i kao zemlja premali da bi se cjepkali. Ovakvi su projekti hvalevrijedni jer dižu svijet o tome da turizam treba promišljati na drugačiji način te u prvom redu misliti na kvalitetu, a OPG-ovi su tu pravi put, istaknuo je Grzunov.
Agencija ZADRA NOVA partner je u projektu MADE IN-LAND – MAnagement and DEvelopment of INLANDs, koji okuplja ukupno devet partnera iz Jadranskih regija Hrvatske i Italije, a glavni cilj mu je zaštita i valorizacija neiskorištenih prirodnih i kulturnih potencijala kontinentalnih dijelova partnerskih regija. Projekt ukupne vrijednosti 2.218.069,31 EUR provodi se od 1. siječnja 2019. godine do 30. lipnja 2022. godine u sklopu Programa prekogranične suradnje Interreg Italija – Hrvatska 2014. – 2020.