ZADAR – “Tankerkomerc” je gotovo u potpunosti pripremio investiciju za izgradnju tvornice biodizela u Gaženici, ali ne kreće u realizaciju zbog nestabilnosti cijena energenata na tržištu, piše Slobodna Dalmacija.
– Imamo svoj teren, svu potrebnu infrastrukturu, čak i izvedbeni projekt za investiciju koja će ukupno iznositi 57 milijuna eura, no u situacji kad je cijena barela nafte 40 dolara moramo čekati na stabilizaciju tržišta – kaže Božo Jusup, predsjednik Nadzornog odbora “Tankerkomerca”.
“Tankerkomerc” je kupio teren veličine 72 tisuće četvornih metara u Gaženici, između svojih skladišta za naftu i Magistrale. Za tvornicu biodizela namjerava se iskoristiti 32 tisuće četvornih metara, a onaj gornji dio do Magistrale će – prodati.
Za buduću tvornicu biodizela već sada postoji najveći dio infrastrukture – od gata i istakališta, preko nekadašnjih sfera “Polikema” za skladištenje VCM-a (to su one kugle) do cjevovoda i protupožarnog sustava.
Odluku o ulasku u ovaj projekt u “Tankerkomercu” su donijeli zbog obveze Hrvatske da do 2012. 20 posto energije ne bude proizvedeno iz fosilnih goriva. A u to je vrijeme cijena barela nafte bila preko sto dolara, a računica pokazuje da se u biznis s biodizelom isplati ući kad je nafta skuplja od 70 dolara po barelu.
– Mi računamo s palminim uljem kao sirovinom za proizvodnju biodizela. Skladištit ćemo ih u onim kuglama, a već smo sve dosta detaljno dogovorili s tvrtkama u Maleziji i njihovim veleposlanstvom u Hrvatskoj za taj posao. U načelu je već dogovorena i nabava opreme iz Njemačke, daleko smo odmakli i u pregovorima s bankama, no cijeli projekt je u zastoju zbog ove svjetske gospodarske situacije. Čim se situacija stabilizira, nastvaljamo projekt. A tvornica je gotova u roku od samo 18 mjeseci – kaže Jusup.
U “Tankerkomercu” se nadaju da će se i u Hrvatskoj donijeti neke odluke potrebne da biodizel bude pristupačniji. Zasad još ne postoji obveza da se na stanicama za gorivo ugrađuje i crpka za biodizel, nisu do kraja definirani ni neki cjenovni odnosi, odnosno porezni sustav koji bi stimulirao korištenje biodizela kao ekološki prihvatljivijega goriva.
Zanimljivo je da je “Tankerkomerc” jedina tvrtka u Hrvatskoj koja planira biodizel prozvoditi od palmina ulja, a drugi su se orijentirali na uljanu repicu i otpadna jestiva ulja. Nije pritom sigurno da ima dovoljno domaćih površina za proizvodnju uljane repice, a ni prikupljanje otpadnih jestivih ulja još nije uhodano.