U godini u kojoj se suočavamo s izazovima uslijed COVID-19 krize, izuzetno je važno da brodarske kompanije biraju Zadar za mirovanje svojih brodova, objavljeno je na stranici Lučke uprave Zadar (LUZ) kao utjeha povodom uplovljenja drugog kruzera u Gaženicu.

Prvi kruzer imena Marella dream doplovio je u srpnju kako bi iskrcao 166 članova posade, a drugi Marella Disco­very 2, stigao je 8. rujna, naravno, bez putnika. Najavljeno je kako će TUI-jev cruiseri biti na vezu do proljeća. No, hoće li Marella dream prije toga završiti na rezalištu, sudeći prema tome da je dizalica ovih dana skidala opremu i izmještala je na drugi brod iste kompanije. Neslužbeno se doznaje kako je veliki red za rezalište ispred jedne turske luke s obzirom na to da je potopljena flota kruzing industrije.

Marella Disco­very 2 je promijenila vlasnika prije korona krize, a brod je izgrađen prije 25 godina. Njemačkoj kompaniji sigurno da je isplatljivije prodati ga za staro željezo nego plaćati troškove broda koji tko zna kad će ponovno na kružno putovanje.
Kruzer Marella Dream u vlasništvu Marella Cruisesa, prema najavi iz LUZ-a u Gaženici je trebao biti do polovice travnja.

Za sada su oba kruzera tek ukrasi luci Gaženica u kojoj se ne odvija međunarodni putnički promet koje je osuđena na kruzere. Oni su platili najveći ceh korona epidemije i za razliku od avio komapnija, pitanje je kad će se aktivirati kružna putovanja plovećim hotelima. Stoga je  u upitan i ugovor kojeg je Lučka uprava Zadar 2018. potpisala s koncesionarom - tvrtkom ZIPO koju je osnovala turska korporacija Global Ports Holding.

Oni su u veljači platili 1. 6 milijuna kuna kao stalni dio koncesijske naknade za ovu godine, a onaj varijabilni u kojem je lučka pristojba glavni prihod, teško da će moći platiti, kada nema kruzera. Ugovor ih obavezuje i na povećanje prometa koji bi navodno doveo do pretvaranje Gaženice u hom port, što se, kao što smo već pisali, nigdje ne navodi kao odredba tog ugovora.

Jasno je da ZIPO neće moći ispoštovati ugovor a Lučka uprava Zadar morat će aktivirati zaštitne mehanizme iz tog ugovora. O tome se još ne govori, a niti postoje odluke Upravnog vijeća, bez obzira što je korona viša sila. Sve su opcije otvorene, a Lučkoj upravi Zadar gotovo prazan putnički terminal najveće je opterećenje i prijetnja u slučaju mogućeg raskida ugovora s koncesionarom.