Uzrečica kako Zadar od svih gradova ima najviše prostora za širenje prošlih je godina potvrđena u punom smislu. Predjeli u kojima je prije dvadesetak godina stanovanje bilo nezamislivo danas su nakrcani zgradama i (rjeđe) obiteljskim kućama, a svatko tko želi potvrdu ove teze može zaviriti u bilo koji rubni dio grada, u kojem rijetke oaze zelenila označavaju samo "još uvijek neizgrađeni teren".

Dok su u prethodnim valovima kao ulagači u Zadar dolazili Talijani, Austrijanci, Turci, čini se da u građevinskom sektoru sada dominiraju - Slovaci. U Ulici Maka Dizdara tako se ovih dana završavaju radovi na tri stambene zgrade s ukupno 18 stanova, površine od 47m2 do 103m2. Na ovu dvosmjernu ulicu između Diklovca i Mocira, kojom može proći jedva jedan automobil, "priključit" će se novi korisnici, a s obzirom da je u okolici ostalo još nešto slobodnih terena i tu će privatna inicijativa odraditi svoje. Naravno, i ovdje su izgrađena infrastruktura i zelene površine namijenjene za relaksaciju i igru - apstraktna imenica.

Investitor je Konarik residence, tvrtka u vlasništvu slovačkog poduzetnika Mariána Konárika. Stanovi su dostupni u "rohbau" izvedbi a vlasnici mogu sami predložiti i namjestiti svoj novi dom. Cijene su paprene, od 2.700 eura po kvadratu naviše.

No ono što slijedi je puno veći zahvat u prostoru koji se do sada nije koristio za stambenu gradnju. Riječ je o mega parceli površine 51.000 m2 ispod azila u Žmirićima, koja je u vlasništvu tvrtke Adria centar nekretnine d.o.o., za koju se neformalno može čuti da je također u vlasništvu slovačkih investitora. Jedan od osnivača tvrtke je Darko Lončarević, ujedno prokurist u Božavi d.d., najvećem turističkom poduzeću na zadarskim otocima, koje je već godinama u vlasništvu slovačkih poduzetnika.

Kako doznajemo, budući stambeni kompleks niče uz nekadašnju cestu koja je sada blokirana zbog neriješenih imovinkih odnosa. Prije desetak godina nastao je spor Grada i vlasnika čestice, koji nije pristao na ponuđene uvjete za otkup, pa će se na kraju pristupiti izvlaštenju kako bi se izgradila planirana cesta prema vrhu Dikla. Naravno, to će biti i pristupna cesta za buduće vlasnike stanova. U Gradu je već izrada plana za izradu križanja s desnim skretačem, nakon čega će slijediti priprema daljnje infrastrukture. Očekuje se da će "ispariti" i postojeći azil, čiji bi štićenici trebali biti smješteni u novi prostor na Bokanjcu.

Stanovi se grade i uz praonicu automobila na zaobilaznici na križanju s Bokanjcem. Investitor je zadarski Alumont, ali za sada nismo dobili informaciju o broju stanova koji će se ovdje izgraditi. Nema sumnje da će se nakon ponestajanja terena bližih središtu grada trend stanogradnje nastaviti i u slobodnom potezu prema Žmirićima.