U četvrtak 7. ožujka u Zadar će stići do sada najveći kruzer, Costa Venezia. Njegov dolazak, kaže direktor Lučke uprave Zadar Robert Škifić, rezultat je intenzivnih kontakata s kruzing kompanijama na specijaliziranim sajmovima. Na jednom od sastanaka s predstavnicima kompanije Costa Cruises, najvećeg europskog operatora brodova za krstarenje, tako je dogovoren dolazak ovog impozantnog kruzera dugačkog 323 metara, za koji je rezerviran vez. Međutim, to nije jedini megakruzer koji će ove godine uploviti u luku Gaženica. Ove godine očekuju se i kruzere poput Celebrity Constellation kompanije Celebrity Cruises, Mein Schif 6 kompanije TUI Cruises, Rhapsody of the Seas kompanije RCL…
– Svečano otvaranje Terminala smo predvidjeli za posljednji tjedan travnja 2018. dok ćemo kroz dolazak Coste Venezije provesti svojevrsno testiranje operativnog djelovanja svih službi i lučkih servisa s ciljem uočavanja eventualnih problema i njihovog otklanjaja. Na otvaranju će nam se pridružiti i predstavnici Global Ports Holdinga (GPH), kompanije i agencije za kružna putovanja. Bit će to prilika da svi prisutni iz prve ruke vide kako ZIPO, odnosno GPH upravlja Terminalom i kako će biti organiziran prolazak putnika. I ZIPO i mi ovaj događaj vidimo kao idealnu priliku za dodatnu promociju Zadra i Luke Gaženica. Pripreme se otvaranje odvijaju na dva kolosijeka. ZIPO usko surađuje sa središnjim marketinškim odjelom GPH, a mi usko surađujemo s ZIPO-om, Zadarskom županijom, Gradom Zadrom i nadležnim ministarstvom, kaže Škifić.
Trend porasta broja putnika s kruzera trebao bi se nastaviti i ove godine, u kojoj se očekuje oko 180.000 putnika s kruzera i između 130 i 140 ticanja. Ove brojke znače oko 10% više putnika u segmentu kruzing turizma u odnosu na prošlu godinu. ZIPO također od prvog dana, kroz svjetsku mrežu GPH-a promovira Zadar kao atraktivnu kruzing destinaciju i pregovara s predstavnicima kompanija za kružna putovanja.
Izvjesno je kako ove godine Zadar još uvijek neće postati „home port”, odnosno matična luka u kojoj će se brodovi opskrbljivati za svoja putovanja. Za takve brodove LUZ je predvidio popust od 40 posto za lučku pristojbu.
– Itinereri putovanja, odnosno dolasci brodova za kružna putovanja u neku luku uglavnom se definiraju najmanje jednu godinu unaprijed, a u praksi najčešće i dvije godine unaprijed. To je razlog što ZIPO/GPH s kompanijama pregovara za naredne godine, a pregovori uključuju i razgovore s onim kompanijama kojima bi Zadar mogao postao matična luka na određenim linijama. GPH u pregovorima koristi svoju široko razgranatu mrežu koja obuhvaća portfelj od 19 luka širom svijeta. Novi Terminal ima sve preduvjete da postane matična luka, pogotovo s obzirom na značajno iskustvo GPH-a u ugovaranju i upravljanju matičnim lukama kao što su Barcelona, Valleta i druge vodeće luke za kružna putovanja. Poznato je isto da ZIPO u narednih pet godina mora uložiti 2 milijuna eura u prekrcajni most za pješake, tzv. gangway i ostalu opremu i da u naredne tri godine treba ostvariti 72.528 putnika u okviru home port luke, kao što je definirano Ugovorom o koncesiji, kaže Škifić.
ZIPO trenutno provodi pripremne aktivnosti koje će rezultirati otvaranjem novih radnih mjesta. Prema njihovim najavama na Terminalu će se otvoriti 30 trgovina u kojima će se zaposliti ljudi iz Zadra ili iz okolice. Škifić očekuje da će i domaća poduzeća koja će pružati svoje usluge ZIPO-u uzimati nove radnike, jer će im trebati zbog povećanog opsega posla. Tu su i radna mjesta koja će se otvoriti zbog povećanog priljeva putnika, jer će potražnja za, primjerice, dodatnim izletima, lokalnim turističkim vodičima i slično, svakako biti veća.
– Fokusirani smo na pripreme za daljnji razvoj Luke Gaženica i osiguranje što boljih uvjeta za domaće putnike i otočane. To uključuje izgradnju obalnih zidova za Terminal koji planiranom završiti do kraja 2019. Osim obalnih zidova, pripremamo i izgradnju ribarskih luka Lamjana i Gaženica. Radovi na Lamjani trebali bi početi do kraja veljače, a na Gaženici u svibnju 2019. Osim ovih aktivnosti sudjelujemo u operativnom usklađivanju preseljenja svih korisnika Terminala, na temelju dinamičkog plana koji ima dvije faze. Mi i Jadrolinija preselit ćemo se prvi, a zatim i Lučka kapetanija, Carina i MUP, zaključuje Škifić.