U Jedriličarskom Klubu Uskok danas je održana svečana sjednica Skupštine zajednice hrvatskih udruga pomorskih kapetana u povodu 10 godine od registracije te kao priprema za skupštinu CESMA-e koja će se održati u Rijeci 2020. godine.

Okupljene kapetane, članove udruga iz više jadranskih gradova, među njima i najstarijeg - Šimu Gržana, pozdravio je tajnik ZHUPK kapetan Slobodan Vrdoljak. Govoreći o počecima zajednice i njenim dosezima, istaknuo je kako je to bilo u vrijeme zatočeništva Krste Laptala, koji je tada po zapovjednoj odgovornosti, zbog droge na brodu za koju nije znao, osuđen na 14 godina zatvora te se već 14 mjeseci nalazio u pritvoru. Zalaganjem udruge i svekoliko javnosti Laptalo je na kraju oslobođen, kao i neki drugi pomorski kapetani koji su bili u sličnim situacijama u Panami, Koreji...

- Po meni jedno od najvrjednijih postignuća je da se zapovjednika ne može goniti po zapovjednoj odgovornosti. Sama činjenica da je ta praksa zaživjela u međunarodnom sudstvu meni je dovoljna satisfakcija za cijeli život. Moramo ipak ići dalje, napraviti sve da pomognemo onima koji su aktivni na moru, rekao je Vrdoljak.

Uoči pozdravnog govora održana je minuta šutnje u spomen na preminule članove - Gordana Baraku, Branka Paklina, Branimira Žica, Šimu Zelića i jedinog počasnog člana udruge Ivana Pašu.

- Možda svega ovoga ne bi bilo da nismo imali podršku Tankerska plovidbe, koja nam je u početku dala prostor i pomogla na različite načine. Priznanje Paši je na jedan način priznanje i ovom našem brodaru, rekao je Vrdoljak.

Donedavni predsjednik udruge Nino Dunat izrazio je zadovoljstvo učinjenim te uvjerenje da je udruga na čvrstim temeljima.

- Nekada mislimo da nas se dovoljno ne uvažava, ali doći će vremena kada će biti i drukčije, nada se Dunat.

U raspravi koja je slijedila istaknuti su mnogi problemi koji muče pomorske kapetane. Jedna od stvari je dolazak pomoraca na gvardiju izravno s aviona, nakon putovanja od 16 sati, zbog čega se upravo tada događa najviše nesreća s ljudskim faktorom. Ako se žele odmoriti od puta, obično sami moraju platiti hotel i uzeti od godišnjeg odmora, pa je prijedlog da to ubuduće ide na trošak tvrtke. Takvu praksu već ima Tankerska plovidba, koja bi mogla biti uzor mnogim kompanijama u ovom području.

Bilo je spomena i situacija u kojima pomorac umre na brodu a kasnije mu dođe porezno rješenje u kojem piše da je prešao 183 radna dana i sl. Upozoreno je i na neodgovorne pojedince koji upravljaju gumenjacima bez adekvatne edukacije, bez dovoljno dobre kontrole, a napose bez poštivanja osnovnih sigurnosnih procedura.

Naše nastojanje da se na gumenjacima nose pojasevi prihvaćeno je i vjerojatno će dogodine biti zakonski regulirano da ti pojasevi budu na tijelima putnika. Ta zaštitna sredstva su obično u celofanu, a kad se tragedija dogodi nema vremena za korištenje. Da je u koločepskoj tragediji, kada je sedam osoba poginulo u sudaru gumenjaka i broda Lučke kapetanije koji je žurio na intervenciju, zapovjednik svojim putnicima rekao da pojaseve moraju imati na sebi, vjerojatno ne bismo imali takvu tragediju o kojoj ćemo godinama pričati, rekao je Damir Dumanić.

Nakon završetka službenog dijela skupština je završila domjenkom na kojem su morski vukovi mogli u ležernijem tonu govoriti o svojim brojnim dogodovštinama na svjetskim morima.