Nakon Škole ratnog zrakoplovstva koju u vojarni u Zemuniku provodi Hrvatsko ratno zrakoplovstvo, Zadar će dobiti i civilnu školu letenja. Riječ je o projektu Zadar Aviation Center, vrijednom preko pet milijuna eura, kojim će se školovati budući piloti civilnih zrakoplova, a uz objekt u Zemuniku Donjem otvorit će se dvadesetak novih radnih mjesta.
Zadar Aviation Center registriran je kao društvo za obavljanje komercijalnih letova, usluga u zrakoplovstvu, popravljanja i proizvodnje zrakoplova, ali najbitnije za ovu priču – za obuku zrakoplovnog osoblja. Osnivači su Boris Bratuševac, pilot i instruktor s 25 godina iskustva i letenja na 20 vrsta zrakoplova, te Ivan Janović, nekadašnji instruktor za pilatuse i pilot MIG-a 21 HRZ-a, a danas kapetan Boeinga 747.
– Naš glavni cilj je treniranje letenja, ali flotu ćemo koristiti i za dodatne djelatnosti koje sada ne postoje na ovom prostoru kao što su zračno oglašavanje (povlačenje bannera avionom), panoramske vožnje turista, air taxi, snimanja zračnih fotografija, zabavne vožnje simulatorom i savjetovanje u avijaciji, rekao je jutros Bratuševac na prezentaciji u hotelu Kolovare.
Edukacija će se provoditi na najmodernijim avionima slovenske tvrtke Pipistrel (tvrtka iz Ajdovščine prodala ih je u 95 zemalja svijeta) te Diamond da40 i da42, koji zbog dva motora može obavljati posao air taxija. Vrijednost flote bit će 5 milijuna eura.
– Pipistrel virus sw 121 troši samo 18 litara običnog goriva na sat, vrlo je siguran, pa tako ako nešto pođe po zlu ima balistički padobran koji cijeli avion polako spusti na zemlju.
Nakon osnovne obuke na Pipistrelu nastavlja se instrumentalna obuka na Diamondu da40 ng, kojim je moguće letenje u svim uvjetima, noćno letenje, simuliranje dugih letova… Konačno, završna obuka provodi se na kralju flote Diamondu da42 te simulatoru, nakon čega se stječe certifikat za upravljanjem Airbusom 320.
Najvažniji segment bit će instruktori, a to će u ovom slučaju biti umirovljeni vojni piloti, koji su još uvijek u najboljim godinama za instruktore civilnog letenja. Umirovljenim časnicima HRZ-a ponudit će se prilika za dodatnu zaradu i mogućnost da nastave karijeru u civilnom zrakoplovstvu. Posla će biti i za pomoćne djelatnosti kao što su IT, prodaja, marketing itd.
Iako se očekivana cijena od 80.000 eura do stjecanja dozvole za upravljanje zrakoplovom čini dosta visokom za ovdašnje prilike, osnivači su uvjereni kako s popunjavanjem škole neće biti problema. Jedan od razloga je konstantni manjak pilota, zbog kojeg i velike tvrtke poput Emiratesa i Ryanaira danas otkazuju letove i trpe gubitke. Prema projekcijama Boeinga u svijetu će do 2037. biti potrebno 790.000 novih pilota. O interesu su na prezentaciji svjedočili gosti i potencijalni partneri iz Omana i Francuske.
– Ideja je stvaranje centra izvrsnosti za školovanje pilota. Rascjepkanost obuke onemogućava kontinuitet, što utječe na kvalitetu. Naša intencija je da sve odradimo na jednom mjestu, čime ćemo osigurati kontinuitet obuke i kontrolu kvalitete, rekao je kapetan Janović.
Bude li se sve razvijalo po planu, škola bi mogla biti otvorena krajem sljedećeg ljeta.