Vijećnik Akcije mladih u Skupštini Zadarske županije Kristijan Kotlar, potaknut medijskim napisima o turističkim događanjima i stanju s plažom Kolovare, uputio je pismo javnosti u kojem upozorava na loše upravljanje ovim glavnim izvorom prihoda za Zadar i cijelu Hrvatsku. Pismo donosimo u cijelosti.
Svi smo svjesni činjenice da je turizam glavna gospodarska grana, kako u Republici Hrvatskoj koja je po statistici iz 2017. godine imala 19.6% udjela u ukupnom BDP-u, tako i u Gradu Zadru i Zadarskoj županiji. O prihodima iz turizma smo ovisni apsolutno svi, počevši od malih iznajmljivača, hotelijera, turističkih agencija, proizvođača hrane, trgovaca, prijevoznika, općenito svih obrtnika, pa i same javne uprave, gradskog, županijskog i državnog proračuna u koje se slijevaju milijuni kuna koji se zarade u turizmu. Porast broja noćenja u Zadru i županiji je ipak posljedica toga da je Republika Hrvatska sve popularnija destinacija, a ne uzrok rada, kako si zasluge žele pripisati čelni ljudi TZ-a.
Zadar je, kao i ostali obalni dio Republike Hrvatske doživio uzlet u turizmu i porast broja noćenja u posljednjih deset godina, praktički od uvođenja niskotarifnih zrakoplovnih linija koje su nam pružile mogućnost produljenja sezone, pa tako sezona započinje početkom travnja, a završava krajem listopada. Izgleda da vodeći ljudi turističke zajednice nisu toga svjesni. To se može iščitati u nekoliko stvari. Nažalost, praktički do sredine svibnja ne postoje nikakvi događaji po gradu koji bi gostima učinili boravak u Gradu Zadru zanimljivijim i na taj način, potaknula goste da se u Gradu zadrže dulje od jedne do dvije noći. Uvijek isti ulični izvođači, jedino što je najezdu pizza cuteva zamijenila najezda suvenirnica. Sve je palo na leđa entuzijasta i pojedinaca koji svojim trudom pokušavaju gostima učiniti boravak zanimljivijim. I, to je to.
Naša TZ je potrošila veliki dio sredstava da bi 2016. godine sudjelovala u natjecanju u kojem smo proglašeni najboljom europskom destinacijom 2016. godine, onako u sjevernokorejskom propagandnom stilu – glasovali sami za sebe. Umjesto da tu titulu, ma koliko god ona bila nevjerodostojna, iskoristimo kao naš adut, zajedno s adutima kao što su geoprometni položaj Zadra, neposredna blizina nekoliko nacionalnih parkova, duga tradicija i kultura, ovu godinu je na površinu isplivao sav čemer i jad, neorganizacija, neplaniranje i nerad vodećih ljudi turističkih zajednica.
Strane goste koji dolaze u Zadar ne zanimaju samo sunce i more, pogotovo ne one koji posjećuju naš Grad u predsezoni i posezoni. Nebriga gradskih vlasti o gradskoj plaži Kolovare dovela je do toga da im više nismo u mogućnosti ponuditi niti sunce ni more u nekom normalnom okružju. Svake godine u predsezoni ista priča, s tim da je ove godine sezona kupanja počela mjesec dana ranije. Najveća i jedina prava gradska plaža Kolovare je zapuštena, obrasla travom i zatrpana smećem, umjesto da bude obasuta cvijećem i kao takva bude ogledalo našeg Grada. Velika šteta nastaje kada gosti svoja loša iskustva o neuređenoj gradskoj plaži ponesu kući i prepričavaju svojim prijateljima. Dobar glas daleko se čuje, a loši još i dalje. O najvećoj i jedinoj pravoj gradskoj plaži Grad mora skrbiti odgovornije!
Što se tiče festivala i koncerata, imali smo superuspješan Metalfest na Puntamici, JUNF na Kapetanskom i The Garden festival u Petrčanima koji se više ne održavaju iz poznatih nam razloga. Nakon njih, organiziran je Jazine Open Air, projekt koji je potreban Gradu Zadru i Zadarskoj županiji, iako sva izdanja koncerta nisu bila uspješna. Zasigurno je nekoliko razloga zbog kojih neki koncerti nisu bili uspješni, ali kao razlog moramo navesti činjenicu da su za neke koncerte izvođači birani prema željama pojedinaca, umjesto da su se pratili trendovi i popularnost izvođača na svjetskoj razini. Kao primjer uspješnih koncerata možemo navesti koncerte grupa Manu Chao i The Prodigy. Smatram da bi bilo bolje da se Jazine Open air koncert održavao u mjesecima predsezone ili posezone, jer u srpnju i kolovozu ionako imamo dovoljan broj gostiju u našem Gradu.
Nažalost, ovu godinu neće biti ni Jazine Open Aira. Ako je suditi po izjavama iz medija, direktor TZ Grada Zadra, gospodin Ante Rados, 21. svibnja 2018. daje izjavu „Još pregovaramo s jednim svjetskim imenom za termin kraja lipnja ili početak srpnja. Još ne mogu izaći s tim imenom jer nismo zaključili pregovore”. Gospodine Rados, nadam se da ste svjesni da ste do 21. svibnja 2018. trebali imati već barem napola rasprodan koncert, a ne da još pregovarate! Ili možda uopće niste pregovarali?! Pa svima je jasno da gosti planiraju putovanje mjesecima unaprijed, tako da „last minute” organizirani koncerti izgledaju kao bacanje osti u jato ribe, a pogodiš samo jednu.
Uz dužno poštovanje prema dotičnoj, ali koncert Nine Badrić na Forumu ne može biti središnji koncertni događaj ljeta. Split ima Ultru, Šibenik urbana događanja na tvrđavi Sv. Mihovil gdje možemo izdvojiti koncerte Roisin Murphy i Bryan Ferryja, festivale u Tisnom, a Zadar kao središnji događaj sezone ima – koncert Nine Badrić! Svjestan sam činjenice da turističke zajednice nisu koncertni uredi, ali su kao gradske i županijske ustanove po statutu dužne poticati i podržavati sve što može unaprijediti turističku ponudu.
Ovo je samo dio stvari koje negativno utječu na to da je Zadar postao tranzitna destinacija u kojoj se gosti zadržavaju najduže do dva dana, jer ne nudimo praktički ništa osim posjete Morskim orguljama za koju je dovoljno izdvojiti 15-20 minuta. Uništeni su i protjerani tradicionalni obrti sa Poluotoka, Grad je devastiran kulturološki, tradicionalno i građanski. Oglasne ploče oblijepljene su plakatima izvođača balkanskih turbofolk zvijezda i zaista se svaki Zadranin s pravom nalazi li se u Gradu ili u nekoj balkanskoj palanci. Ne smijemo dozvoliti da nam se Grad pretvara u nešto čemu smo se rugali u bivšoj Jugoslaviji!
Često se u Vašim intervjuima, gospodine Rados, može pročitati da se sredstva troše na brendiranje Grada i Županije? Zar mislite da je za promociju dovoljno putovanje po turističkim sajmovima na račun TZ-a? Postoje li neki parametri koji bi pokazali ikakvu korist od Vaših putovanja? Zar mislite da je dovoljno raditi samopromociju preko facebook „Like Zadar”, koja također u svom sjevernokorejskom propagandnom stilu nedavno slavi 50.000 pratitelja? Zar nam ta činjenica doprinosi kvaliteti turističke ponude?!
Kao pozitivan primjer vođenja turističkih zajednica mogu navesti gospodu iz TZ Grada Benkovca koja radi izvrstan posao, pa slobodno otiđite po savjete kod njih. Ili možda TZ Općine Vir. Pa oni organiziraju program godinu dana unaprijed!
Na kraju Vas molim da se ozbiljno uhvatite posla i vratite Zadru mjesto koje mu pripada na turističkoj karti Republike Hrvatske. Ako pak, smatrate da niste dorasli funkciji koju obnašate, prepustite mjesto nekom kompetentnijem. I Vi i svi oni koji su odgovorni za sliku našeg Grada kakvu će naši gosti ponijeti sa sobom. U uvodnom dijelu priopćenja sam naglasio važnost turizma za cjelokupnu zajednicu, pa se nadam da ste svjesni kakvu odgovornu dužnost obnašate, piše Kristijan Kotlar.