U Novom kampusu Sveučilišta u Zadru danas je predavanjima iz područja geografije i informacijskih tehnologija i računarstva nastavljeno trodnevno obilježavanje STEM tjedna u Zadru. Zanimljivo predavanje „Bedastoće o obliku Zemlje: razumski skok unatrag" održao je redoviti profesor na Odjelu za geografiju i prorektor Sveučilišta u Zadru prof. dr. sc. Josip Faričić.

U posljednje vrijeme sve su glasniji pobornici ideje o Zemlji kao ravnoj ploči, koja se širi društvenim mrežama, pa čak i izdanim knjigama. Tvrdnje koje u svijetu promovira The Flat Earth Society, a u Hrvatskoj su našle plodno tlo kod nekoliko pojedinaca, nisu bile raširene ni u srednjem vijeku među tadašnjim teolozima, kamoli znanstvenicima.

- Još u 4. stoljeću prije Krista Aristotel je prvi među Grcima svoje teze o Zemlji kao kugli potkrijepio dokazima, zakrivljenošću horizonta, sjeni koju Zemlja baca na Mjesec tijekom potpune i djelomične pomrčine, različitim vrijednosti kuta pod kojim se vide Polarna zvijezda i Sunce. Vodeći srednjovjekovni teolozi kao Euzebije iz Cezareje, Augustin, Izidor iz Sevilje, Albert Veliki, Toma Akvinski, redovito su o Zemlji pisali kao o nebeskom tijelu u obliku kugle, otkrio je Faričić.

Pojedinaca i skupina koje zastupaju teoriju o Zemlji kao ravnoj ploči ima i danas širom svijeta, među vjernicima i nevjernicima, okupljaju se u pojedinim društvima, objavljuju postove i različite „dokazne materijale" na društvenim mrežama ili knjige s pompoznim naslovima

- Takvih ima i u Hrvatskoj. Neki među njima traže svetopisamske potvrde svojim „znanstvenim" tezama. Posebno je žalosno da pojedinci, koji se deklariraju kao istinski vjernici kršćani, svakoga tko se ne slaže s njihovim idejama sotoniziraju. Jedan me je bloger i publicist, zagovornik ideje o Zemlji kao ravnoj ploči, na svojem Facebook profilu nazvao Babiloncem, štovateljem boga Marduka jer da se protivim Biblijskom nauku o Zemlji. Za njegovu informaciju, upravo su Babilonci bili među onima koji su smatrali da Zemlja ima oblik ravne ploče!, rekao je Faričić.

U eri globalizacije i višestruke primjene informatičkih tehnologija, svugdje se vide teorije zavjera i traže oslonci na različite izvore spoznaja, banalizirajući stvarnost koja nas okružuje.

- Zbog toga je velika odgovornost svih ustanova i pojedinaca zaduženih za područje odgoja i obrazovanja da omoguće transfer najnovijih znanja i tehnologija i razvoj kritičkog mišljenja koje će svakom omogućiti prosudbu o ozbiljnosti i relevantnosti mnoštva informacija koje nam se plasiraju. U protivnom, lako se možemo dovesti do toga da se sve relativizira i da se posve izgubi kompas koji nas vodi prema istini kao temelju argumentirane spoznaje i smislenoga djelovanja, zaključio je Faričić.

U sutrašnjem programu STEM tjedna posvećenom matematici i fizici, održat će se popularna predavanja poput "Kako bez računanja riješiti 75% matematike na državnoj maturi", "Grafen i drugi čudesni dvodimenzionalni materijali", "Optimalna putanja kuhače" i dr.