Dolaskom proljeća i povoljnijih vremenskih prilika, započinje sezona intenzivnije vožnje mopeda i motocikala, odnosno povećava se broj vozača mopeda i motocikala u prometu. Stoga, ovom prilikom vozače tih kategorija vozila iz PU zadarske žele podsjetiti na sljedeće:

tijekom 2017. Godine u Republici Hrvatskoj dogodilo su se ukupno 2 526 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači motocikla i mopeda, što je (u odnosu na prethodnu 2016. godinu - 2.352 nesreće), povećanje za 174 nesreće ili 7,4%. Tijekom 2017. godine poginulo je 50, odnosno 2 sudionika ili 4,2 % više u odnosu na 2016. godinu - 48 poginulih. Također, razmatranje podataka o ozlijeđenim sudionicima ove kategorije vozila pokazuje povećanje, jer je tijekom 2017. godine ozlijeđen 1.961 (662 teže i 1.299 lakše) sudionika u prometu, odnosno 96 ili 5,1% više u odnosu na 2016. godinu - 1.865 ozlijeđenih (657 teže i 1.208 lakše).

Za napomenuti je da su tijekom 2017. godine vozači mopeda i motocikala sudjelovali u 9% svih nesreća, međutim u ukupnom broju stradalih osoba njihov udjel je 13,5%, od čega kod poginulih osoba 15,1%, a ozlijeđenih 13,4%. 2016. godine sudjelovali su u 9,0% svih nesreća, a u ukupnom broju stradalih osoba njihov udjel je iznosio 12,8%, od čega kod poginulih osoba 15,6%, a ozlijeđenih 12,8%.

Tijekom 2017. godine na području PU zadarske dogodilo se ukupno 180 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači mopeda i motocikla, što je (u odnosu na 2016. godinu kada se dogodila 181 prometna nesreća) identičan broj. Tijekom 2017. godine poginulo je 3, odnosno 1 sudionik više u odnosu na 2016. godinu kada su poginula 2 sudionika. Broj ozlijeđenih osoba u tim nesrećama je manji, pa je tako tijekom 2017. godine ozlijeđeno 130 (54 TTO i 76 LTO) sudionika u prometu, odnosno 3 ili 2,3% manje u odnosu na 2016. godinu kada je ozlijeđeno 133 sudionika (61 TTO i 72 LTO).

Tijekom 2017. godine 25,5% od ukupno nastradalih vozača i putnika na motociklima i mopedima nije koristio zaštitnu kacigu.

U 2017. godini u kontroli i nadzoru prometa policijski službenici na području PU zadarske utvrdili su ukupno 350 prekršaja nenošenja zaštitne kacige.

Vezano uz odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama („NN" br. 67/08., 48/10.,74/11., 80/13., 158/13., 92/14., 64/15. i 108/17), odnosno prekršaje koje rade vozači ovih kategorija vozila podsjećamo na sljedeće propisane represivne mjere:

§ Prekoračenje dopuštene brzine kretanja - ovisno o iznosu prekoračenja novčane kazne od 300,0 do 15.000,00 kuna ili kazna zatvora do 60 dana, uz za najveća prekoračenja brzine određivanje do 3 negativna prekršajna boda i izricanje zaštitne mjere oduzimanja vozačke dozvole,

§ Nekorištenje zaštitne kacige - novčana kazna u iznosu od 1.000,00 kuna. Osim toga, policijski službenik naredbom će privremeno oduzeti vozačku dozvolu i isključiti iz prometa vozača motocikla ili mopeda i osobe koje se prevoze tim vozilima, ako kod sebe nemaju zaštitne kacige ili ih odbiju nositi na glavi.

§ Nepostavljanje registarske pločice na vidljivo mjesto - novčana kazna u iznosu od 300,00 kuna,

§ Upravljanje mopedom ili motociklom bez položenog vozačkog ispita - novčana kazna u iznosu od 5.000,00 do 15.000,00 kuna ili kazna zatvora do 60 dana,

§ Upravljanje mopedom ili motociklom koji nije registriran ili mu je isteklo važenje prometne dozvole za više od 15 dana - novčana kazna u iznosu od 2.000,00 kuna,

§ Upravljanje mopedom ili motociklom kojem je isteklo važenje prometne dozvole do 15 dana - novčana kazna u iznosu od 700,00 kuna,

§ Vožnja sa neupaljenim kratkim svjetlima - novčana kazna od 300,00 kuna, uz napomenu da na mopedima i motociklima za vrijeme vožnje tijekom cijele godine moraju biti upaljena kratka svjetla.

Sukladno navedenim pokazateljima o prometnim nesrećama, postoji još puno prostora za poboljšanje sigurnosti ove skupine u prometu, pa zbog nadolazećih povoljnih vremenskih uvjeta, ovom prilikom iznova apeliramo na mopediste i motocikliste da: se kreću propisanim brzinama, odnosno da brzinu prilagode uvjetima na kolniku, upravljaju s položenim vozačkim ispitom i potrebnom kategorijom, vozilima koja su registrirana odnosno vozilima koja imaju važeću prometnu dozvolu i tijekom vožnje da obavezno koriste zaštitnu kacigu, ali i drugu opremu koja nije propisana, ali je korisna posebice prilikom sudjelovanja u prometnim nesrećama kada ublažava njihove posljedice. Tu u prvom redu mislimo na motociklističke jakne, hlače, kombinezone, rukavice, čizme, štitnike i dr.

Koristimo prigodu te posebno naglašavamo obveze i odgovornost roditelja mladih osoba koje koriste motocikle i mopede, odnosno apeliramo na roditelje da, prije same kupnje mopeda i motocikla, poduzmu sve potrebne predradnje (polaganje vozačkog ispita, obavljanje tehničkog pregleda i registracije vozila, provjera tehničke ispravnosti vozila, kupnja zaštitne kacige i druge potrebne zaštitne opreme), kako bi isti bili što zaštićeniji i osposobljeniji za sigurno sudjelovanje u prometu.

Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju:

Økreću se neprilagođenom i nedopuštenom brzinom,

Øne nose zaštitne kacige,

Økreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,

Øprecjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu,

Øobavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera

Øvoze sa neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike

Øupravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,

Øupravljaju prije stjecanja prava,

Øuklanjaju blokade na mopedima.

Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste:

Ø oduzimaju im prednost prolaska,

Ø prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila, ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu" bočnog ogledala,

Ø prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja obzirom na omjer masa/snaga na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja

Savjeti i preporuke za vozače mopeda i motocikala:

prije vožnje očistiti vizir, staviti zaštitnu kacigu i pravilno je zategnuti,
uz zaštitnu kacigu, koristiti i drugu zaštitnu opremu (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice),
zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je da nose svjetliju odjeću i kacigu, „življih" boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
provjeriti tlak u gumama,
upaliti dnevno ili kratko svjetlo,
ne upravljajati pod utjecajem alkohola ili droga,
poštivati dopuštena ograničenja brzine,
prilagoditi brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),
prilikom vožnje u skupini, voziti u slijedu jedan iza drugoga,
izbjegavati vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknutise od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
ne voziti slalom između vozila,
kontrolirati svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispitivati i ne dokazivati mogućnosti svog mopeda ili motocikla.
predviđati poteze vozača (drugih) automobila,
voziti se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,
voziti sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kada se kreće kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
poduzeti i sve drugo što je u njihovoj moći da budu sigurni u prometu,