ZADAR– Izaslanstvo Grada Zadar i Liburnije vratili su se iz Kine s načelnim dogovorom da bi u Zadar na probu stigao električni autobus bez obaveze prema proizvođaču na javnom natječaju.
Bio bi to sukus dugog putovanja u kineski grad Tainjin na koji su otišli gradonačelnik Branko Dukić, pročelnik Neven Klarin, direktor Liburnije Edvin Šimunov i predsjednik NO te gradske tvrtke Ante Kalmeta. Domaćini su im bila tvrtka LTO Energy koja zastupa Yinlog – proizvođača električnih vozila i vlasnika patenta za LTO (litij titanijev oksid) baterije.
– Prema regulaciji Europske komisije mi imamo obavezu promijeniti vozni park. Prva trećina je nabavka 20 autobusa bespovratnim EU novcima ove jeseni, a onda imamo obavezu kupnje električnih autobusa. Išli smo se na lice mjesta uvjeriti kakva je kvaliteta te baterije u odnosu na europsku, upoznali smo se s njihovim prijevoznikom i elektronikom upravljanja gradskim prijevozom i došli do dogovora da nam se pošalje jedan do dva autobusa bez naknade koje bi za probu uključili u gradski promet, ispričao nam je direktor Liburnije. Oni bi htjeli te baterije testirati u zadarskim uvjetima. Zadrani su domaćinima objasnili kako će biti provedena javna nabava na kojoj se bira najpovoljnija ponuda.
Iako su nas oni pozvali i platili putovanje, mi nemamo nikakve obaveze prema njima, istaknuo je Šimunov. Od njega smo doznali kako je posrednik za to putovanje bio lobist Mario Rendulić, predsjednik Kinesko jugoistočno europske poslovne asocijacije (CSEBA )predsjednik kojeg je Šimunov upoznao tek u Kini i do kojeg, kaže, jako drže u kompanijama koje su obišli. Kako neće kada je Rendulić lani povezivao kinesku kompaniju s beogradskim gradskim prijevoznikom.
U gradu koji je 3.5 sata udaljen od Pekinga, gradski prijevoznik samo od 6 do 10 sati prebaci 1.4 milijuna putnika koliko je godišnji promet Linburnije, navodi direktor Šimunov.
Pa ipak Kinezima je stalo da uđu na tržište EU na mala vrata. Putovanje iz Zadra do mjesta susreta trajalo je 24 sata. Iz hotela do tvornice Zadrani su se vozili 3.5 sata.
Očitovanje iz Grada Zadra:
Tvrtka LTO Energy, kao ovlašteni distributer Yinlong Energy proizvoda u zemljama srednje i istočne Europe, uputilo je Gradu Zadru pismo namjere za mogućom suradnjom na području potencijalnog uvođenja električnih autobusa u zadarski sustav javnog gradskog prijevoza. Yinlong Energy jedan je od najvećih svjetskih proizvođača električnih vozila te posjeduje patente za LTO (litij titanijev oksid) baterije.
Imajući u vidu da se od 2021. godine od strane EU očekuje zakonska regulativa o obvezi korištenja dijela voznog parka u javnom prijevozu upravo na električni pogon, Grad Zadar iskazao je interes za upoznavanje s novim mogućnostima osuvremenjivanja voznog parka javnog gradskog prijevoznika Liburnije kojim se potiče smanjenje emisije štetnih plinova i očuvanje okoliša.
U proteklim službenim sastancima s predstavnicima tvrtke LTO Energy predložili smo pilot projekt u kojemu bi upravo Zadar bio demo grad za autobuse tvrtke Yinlong, te smo dali prijedlog, koji je i prihvaćen, da se u Zadru nekoliko autobusa uključi u sustav javnog prijevoza i stavi u probni rad, a za što treba osigurati preduvjete u smislu punjača i ostalih tehničkih parametara.
U skladu s prethodno navedenim aktivnostima tvrtka LTO Energy pozvala je predstavnike Grada u službeni radni posjet u sjedište te tvrtke koja je, kao domaćin, zadarskoj delegaciji osigurala troškove puta i smještaja. Stoga nismo u mogućnosti dati vam informaciju o iznosu troškova putovanja.
Tijekom boravka u Kini tvrtka Yinlong predstavila je svoje električne autobuse i pogon za proizvodnju. Jedna od tema razgovora bila je mogućnost da se u zoni Crno izgradi pogon za sastavljanje LTO baterija, što je bilo i ponuđeno s naše strane na preliminarnim razgovorima prije dolaska u Kinu. U idućem razdoblju dogovorena je razmjena svih ostalih potrebnih informacija te novi susret kineskim sugovornicima u Zadru.