ZADAR– Nova garnitura gradske vlasti najavila je uvođenje reda u prostor pješačke zone Poluotoka u odnosu na odluku o određivanju i uređenju prometa unutar te zone iz 2003. godine.
Gradonačelnik Branko Dukić odredio je da rješenje dostave ponude Odjel za komunalne poslove i Odjel za EU fondove. Ovaj drugi zato što je za 208 tisuća kuna naručio studiju u sklopu jednog EU projekta, a koja bi trebala ponuditi model kako to napraviti. Studiju radi talijanska konzalting tvrtka Memex koja je izradila i analizu stanja na terenu. Snimanjem ponašanja dostavnih vozila na svim ulazima u pješačku zonu pokazalo je kako je 70 posto onih koji krše postojeću odluku. Dakle, ne drže se vremena dostave od 6 do 7.30 sati te od 13 do 15 sati. Za pijacu vrijeme dostave je od 5 do 9 sati.
U postojećoj odluci se navodi kako je isključivo policija ta koja kontrolira provedbu odluke te da je globa 1000 kuna za pravne a 200 kuna za fizičke osobe. Rijetko kada smo vidjeli da policija zaustavlja promet Kalelargom kako dostavnih tako i osobnih vozila izvan dopuštenog vremena. U međuvremenu su se pojavili i prometni redari.
To je samo jedna od promjena zbog čega je potrebna odluka usklađena s novim pojavama u prostoru. Pročelnik za komunalne poslove Robertino Dujela rekao nam je kako će tijekom siječnja biti izrađen nacrt nove odluke koji će se prije službenog savjetovanja s javnosti, dobro protresti s cehom ugostitelja i cehom trgovaca. – Osjetljiva je to tema. Zadar je doživio turistički procvat i stanje u povijesnoj jezgri je bitno drugačije u odnosu na vrijeme kada je donesena postojeća odluka. Želimo uspostaviti red na Poluotoku i zaštititi pješake. Promjena će sigurno biti, najavio je pročelnik Dujela.
Prvo rješenje studije nakon izmjene odluke koja mora regulirati vrijeme dostave, bit će postavljanje video nadzora. – Teško da će se kamere nabaviti i postaviti do sezone, ali će postati dio sustava kontrole dostave, navodi pročelnik Šime Erlić. Najvažniji dio budućeg sustava bit će organizacija prekrcajnih punktova, kako bi se roba putem ekoloških i laganih vozila mogla distribuirati po lokalima pješačke zone, dodao je Erlić, svjestan da za takve promjene gradska vlast mora postići konsenzus s ugostiteljima.
Što je s ostalima koji se vozikaju po pješačkoj zoni, kada god im padne napamet pa vozilima raznose poštu, pakete, novac za bankomate, parkiraju se na za to organiziranim parkiralištima? Hoće li se suziti pješačka zona? Najmanji problem ostaju interventna vozila koja imaju poseban status. Odluka neće biti nimalo laka između interesa i odnosa prema potencijalnim biračima te zahtjeva javnosti i zaštite UNESCO-a koja nalaže i nova pravila unutar zidina.