Tragične nesreće na državnoj cesti D1, u kojima je u petak kasno poslijepodne, između Gračaca i Udbine, u frontalnom sudaru dvaju Audija, poginula jedna osoba te danas u 00:30 sati u Kukuzovcu nedaleko Sinja, u srazu Forda i Citroëna, smrtno stradala 20-godišnjakinja, pokazuje kako plaćamo i platit ćemo danak bahato i nerazumno preskupih cestarina. Upravo je cestarina na dionici autoceste A1 od Zagreba do Splita, vjerojatno primjer jedne od najnerazumnije i najneodgovornije prometno-poslovne odluke na svijetu, smatra prometni stručnjak Željko Marušić.

Naime, cijena po kilometru autoceste gotovo je na razini najskupljih na svijetu, francuskih i talijanskih, a usto je dužina 50-ak kilometara veća nego državnom cestom D1. I svi se kilometri jednako naplaćuju (!), usto se, dodatnim kilometrima i bržom vožnjom znatno povećava potrošnja goriva, pa je ukupni trošak oko 550 kn veći. Puno i previše za većinu naših građana. Svaki automobil, koji, a razumljivo je, zbog preskupe autoceste izabere državnu cestu, u potencijalnoj je smrtnoj opasnosti, za sebe i druge.
Ovo je, uz manjkav nadzor te neučinkovito i nepošteno pravosuđe, koji potiču na kršenje propisa, razlog što se na hrvatskim prometnicama, razmjerno, dvostruko više gine nego na njemačkim. A istodobno se ne ostvaruju mogući pozitivni učinci u turizmu, gospodarstvu, demografiji... Kako ništa nismo naučili od njemačkog primjera, gdje su besplatne autoceste, od 1949. do danas, uz nemjerljive koristi za sigurnost i spašavanje života, bile glavni generator njemačkog gospodarskog čuda?

Za osobna vozila besplatni Autobahn ne samo da nije u minusu, nego je, vjerojatno najveća "Zlatna koka" u svjetskoj povijesti uređenog gospodarstva. Vrijednost više od 100.000 spašenih ljudskih života i više od milijun lako i teško ozlijeđenih manje, ne može se niti procijeniti. Takvom bismo strategijom znatno lakše vraćali prevelike kredite, za trećinu napuhane korupcijom i kriminalom. A koliko bismo uštedjeli samo u protekla dva dana, da je barem po jedno vozilo iz svake tragične nesreće, umjesto državnom cestom D1 vozilo autocestom A1?!

Troje poginulih u 4:50 sati, na DC60 u Košutama kod Trilja, u srazu dva motocikla s teretnim vozilom, ponovno je aktualizirao poznati problem, da je vožnja motociklom, ne 10 do 20 posto, nego 10 do 20 puta (!) opasnija od vožnje automobilom, ovisno o situaciji. Još je poznatije da su oni koji voze brze motocikle, svakodnevno i gotovo stalno, u velikom brzinskom prekoračenju i da to policija gotovo ne sankcionira ili pasivno promatra.

Prosječni građani to itekako znaju, ali teško mogu kvantificirati, pa evo da shvate koliko brzo voze: sportski motocikli, omiljeni onima koji se žele praviti "frajeri" na asfaltu, u prvom stupnju prijenosa potegnu brže od 100 km/h, a oni snažniji u drugom jure više od 200 km/h! Vrijeme je, dakle, za akciju. Ne se opasno policijsko utrkivanje s njima (ako treba i to!), struka može ponuditi učinkovite sustavne mjere za njihovo obuzdavanje, privođenje pravdi i motiviranje za vožnju po propisima, zaključuje Marušić.