U petak ujutro prije desetak mjeseci predstavnike Udruge turističkih vodiča Zadra - Donat u radni posjet je primio zadarski gradonačelnik Božidar Kalmeta.

Razlog prijema u Vjećnici bio je praktične naravi, na koji način riješiti pitanje parkinga za turističke autobuse. Gradonačelnik Kalmeta je s puno pažnje poslušao vodiče a posebno se to odnosilo na profesora Vinka Bakije koji je u tančine razradio itinerar predlažući mjesta za parking turističkih autobusa. Dojmila nas je izjava gradonačelnika Kalmeta „daj materi dite" . Uistinu taj dan će nam ostati u dubokom sjećanju kako se zadarski gradonačelnik odnosio prema nama vodičima, Mi smo za njega „turistički veleposlanici", osobe koje kreiraju sliku grada i Lijepe naše, odnosno jedna od najbitnijih karaki, zasigurno ključ uspjeha u turizmu. Dapače, kroz razgovor smo gradonačelniku Kalmeti predložili da upravo vodiči budu nositelji promidžbe na turističkim sajmovima jer nitko bolje ne može svoju lokalnu zajednicu prezentirati svijetu kao mladi vodiči ili vodičice, poznavatelji stranih jezika, kulture, običaja, povijesti, specifičnosti, legendi...Kao što je i poznato na sajmovima se na isti način prezentira Zadar i njegova Županija Mađarima, Austrijancima, Talijanima, Englezima, Njemcima, Kinezima, Japancima.... Pa zar uistinu nije do sada praksa potvrdila da smo stereoptipni. Rijetko tko od nazočnih predstavnika na sajmovima povezuje povjesne i kulturne spone između dvaju ili više naroda. Ne može se isto prezentirati Zadar , Mađarima, Austrijancima, Englezima, Česima, Njemcima, Poljacima... Kalmeta je naglasio vrijednost vodiča koji bi pridonijeli boljitku na turističkim sajmovima, samo treba to povremeno uvoditi u praksu.

Nažalost, što se tiče riješenje parkinga turističkih autobusa ni nakon više mjeseci ništa se nije poduzelo. Prije nekoliko mjeseci poslan je dopis Udruge turističkih vodiča Zadra - Donat gradonačelniku Kalmeti ali do sad bez odgovora.

Evo dio tadašnjih prijedloga rješavanja problema i to najprije onih koji ne mogu čekati i koji se mogu ostvariti za par sati/dana.

1. Postaviti prometni znak koji jasno upozorava (npr. tourist bus stop 200 m i strelica lijevo) na točku iskrcaja u ulici Šime Vitasovića kod stare Terhničke. Mjesto je odlično jer su tu javni WC i omogućava da se cijeli grad do Orgulja razgleda u sat vremena što traži sve više grupa pogotovo s istoka kako bi imali više slobodnog vremena nakon razgleda. Ipak samo ovo mjesto nije dovoljno jer kod iskrcaja trećeg busa u srcu sezone blokira promet. Bez znaka strani vozači jednostavno produže naprijed pa vodiči trče za busom skoro kilometar!!

2. Hitno ukloniti znak zabrane prolaza busevima prema Pozdravu suncu postavljen kod starog kolodvora, a znak za dozvolu iskrcaja postaviti na ugibalištu kod FINE i nasuprot Jadrolinije kod Morskih vrata. Doček i ispraćaj gostiju na Pozdravu suncu valjda je najljepši na svijetu neusporediv s gužvom, bukom i prometom na predloženom mjestu za iskrcaj na Liburnskoj obali. Ako tamo čekaš grupu na suncu na +35 stupnjeva pola sata, što nije rijetkost, kako ćeš poslije voditi još dva sata? Naši gosti su uglavnom stariji od 70 godina i kad već postoji mogućnost da im dolazak i odlazak u Zadra bude ugodan i nezaboravan kakav je na Pozdravu suncu zašto ih mrcvariti u luci? Zabraniti iskrcaj na Istarskoj obali da bi se tu omogućio pristup samo busevima s kruzera nikako nije fer jer Zadar je turističke buseve dočekivao i prije nego su počeli dolaziti kruzeri, a danas je broj buseva neusporedivo veći nego prije. Ako se usporedi potrošnja jednih i drugih jasno je tko neusporedivo više ostavlja na Poluotoku.

3. Na stranicama Turističke zajednice objaviti i ostaviti uočljivo plan grada s brojevima označenim mjestima za iskrcaj (tourist bus stop no. 1, 2, 3 i vidljivom adresom (GPS) i mjestima gdje vozači mogu legalno parkirati buseve van poluotoka (za njih bi u napomeni svakako trebala stajati i cijena po satu/danu a korisno bi bilo i da znaju način plaćanja)

Vozačima dati jasne informacije gdje i po kojoj cijeni mogu parkirati bus van Poluotoka. Njima je ručak plaćen zajedno s grupom u nekom od restorana na Poluotoku a ako ne mogu ručati kako mogu voziti i biti usredotočeni na sigurnost u prometu? Za neku dalju budućnost bi li se dugoročno moglo računati na prostor u Gaženici uz ribarsku luku? Dati ga u koncesiju pa neka netko i zaradi, koliko je buseva dnevno u gradu ...Evo kako stvari funkcioniraju u Opatiji? Koncesionar svojim autima prevozi vozače na ručak i kupi ih u hotelu! Za Zadar zvuči kao znanstvena fantastika ali zašto izmišljati novo kad dobar model već postoji.