O skladu tijela, duha i uma u emisiji Korak do zdravlja Radija 057 razgovarali smo s Tajanom Kucelin, zadarskom instruktoricom joge. 

Za početak, što je to joga?

Joga je drevni sustav kako filozofije tako i tjelovježbe. Predstavlja efikasan način za postizanje sklada uma, tijela i duha. Meditacija je sastavni dio joge. Joga ima osam udova, a jedan od njih upravo je meditacija. No, ne meditiraju svi koji prakticiraju joga asane, također jedan od udova koji označuje položaj tijela. Cilj asane je priprema tijela za meditaciju, no one su korisne i za stjecanje cjelokupnog psihofizičkog zdravlja. 

Koji su udovi joge?

Osam je različitih udova, odnosno dijelova joge. Prva dva vežu se za temeljna moralna načela - yame i niyame. Zatim asane koje predstavljaju položaj tijela, pranayame odnosno vježbe disanja te pratyahare koja označuje povlačenje pažnje iz vanjskih osjetila prema unutra. Nakon toga slijede dharana (koncentracija) i dyhana (meditacija). Posljednji ud joge je stanje prosvijetljenosti - samadhi.

Kako bi postigli efekt je li potrebno proći kroz sve udove joge?

To ovisi s kojim ciljem dolazite. Primjerice, ako dolazite zbog problema s leđima, tada se ne bavite meditacijom ni kontrolom daha. No, u većini studija se ipak vježba i disanje, a meditira se rijetko zbog ograničenosti termina. Tad se uzimaju posebni satovi namijenjeni za meditaciju.

Tko najčešće prakticira jogu. Postoji li dobna granica?

Uglavnom su to žene, ima muškaraca, ali ne puno. Dobna granica ne postoji, kod nas u Centru Tara je prakticiraju osobe od srednjoškolske pa sve do starije životne dobi. Najstariji polaznici imaju više od 70 godina. Tečajevi se prilagođavaju za ljude sa svim tegobama, osim ako nisu jako specifične tegobe koje ipak zahtijevaju specifični program. U grupi mogu vježbati stariji i mlađi, zdraviji i bolesniji. 

Možemo li izdvojiti tegobe koji bi se lako mogle riješiti jogom?

Najčešći problemi zbog kojih ljudi dolaze su problemi s kralježnicom. Osobno tu mogu potvrditi učinkovitost joge jer nakon brojnih tegoba, mene leđa više uopće ne bole. Kad sam krenula s prakticiranjem yoge, bavila sam se hatha yogom, nježnijim oblikom yoge u kojem se ne obraća previše pozornosti na poravnjavanje u položajima, stoga je i fizička praksa manje zahtjevna. Pomoglo mi je, no tek kad sam počela raditi Iyengar jogu, moja leđa su u potpunosti su se ispravila i više me ne bole. Za postizanje efekta bilo je potrebno godinu do dvije, ali se prvi efekti osjećaju već nakon prvih nekoliko sati prakse.

Predstavite nam Iyengar jogu.

Iyengar je bio jedan od učenika oca suvremene joge. Međutim, kad se osamostalio shvatio je da mnogi ljudi imaju poteškoće s izvođenjem položaja na način na koji ih je on do tada učio i radio, stoga je, tražeći način kako prilagoditi yoga asane tako širokoj i raznolikoj populaciji, kroz godine iskustva (kako kroz osobnu praksu tako i kroz podučavanje drugih), s vremenom razvio vlastiti stil yoge u kojem su važni preciznost i poravnavanje u položajima. U Iyengar jogi dosta je uputa kako položaj provesti pravilno. U primjeni koristimo puno rekvizita, pomagala i varijacija istih položaja kako bi postali dostupni različitim populacijama. 

Općeg je mišljenja da prakticiranjem joge ne možete dobiti upalu mišića?

Ovisi na koji način je radite. Upala mišića može se dobiti od bilo kojeg oblika fizičkog rada, pogotovo kod osoba koje su dugo bile fizički neaktivne. Naravno, ako ste dugo ležali postoji značajna vjerojatnost da ćete pri prvoj primjeni joge dobiti upalu mišića. Ljudi su u zabludi kad misle da joga ne zahtjeva fizičku aktivnost. No, danas je prisutna poplava fotografija ljudi u nemogućim joga pozama pa ta zabluda lagano blijedi. Moderniji stilovi dosta su usmjereniji na asane, traže kondiciju, fizički spremu, preciznost i veliku aktivnost mišića. 

Upotreba joge u svakodnevnom životu? Otkrijte nam neki trik za smirenje.

Ne postoji trik jer, posebno kad je riječ smirivanju uma ono traži puno rada. Proces je to koji traje godinama i na kojem se teba raditi, no rezultati ne izostaju. Kako primijeniti jogu bez da radite zahtjevne položaje? Najvažnije je disanje - skoncentrirajte se, dišite sporo, duboko i svjesno. Takvo disanje svakako ima umirujući efekt.

Emisiju Korak do zdravlja slušajte utorkom od 12,30 sati.