Od jučer i zadarske osnovne škole, zajedno s jednim klubom, sudjeluju u velikom projektu Croatian Makers kojem je cilj približiti robotiku i programiranje najmlađim naraštajima.

OŠ Murterski Škoji (Murter), OŠ Sveti Filip i Jakov, OŠ Petar Zoranić (Nin), OŠ Dr. Franje Tuđmana (Lički osik), OŠ Vladimira Nazora (Škabrnja), OŠ Šimuna Kožičića Benje, OŠ Petra Preradovića i CB radio klub Donat iz Zadra polaznici su edukacije Croatian Makers Lige te dobitnici po pet robota s kojima će sudjelovati u nadolazećem natjecanju, ali i koje dobivaju u trajno vlasništvo. Sveukupno, u projektu sudjeluje 230 škola iz cijele Hrvatske, što je gotovo četvrtina svih osnovnih škola, pojasnio je Paolo Zenzerović iz Coratian makers tima. Svaka škola primit će po pet robota, što je donacija od oko tri tisuće kuna po školi.

Mašti na volju

- Cilj je da educiramo djecu, a njima je najbolji motivator kroz natjecanja. Osim što donosimo robote, tu su i početne edukacije za sve mentore po cijeloj Hrvatskoj. Unutar prošlog tjedna napravljeno je oko dvadesetak edukacija s kojima je pokriveno više od 230 mentora po cijeloj Hrvatskoj.

Jedna takva edukacija održana je i u OŠ Šimuna Kožičića Benje, gdje se osim sastavljanja robota radilo i na njegovom programiranju.

- Želimo da djeca steknu znanja iz osnova elektrotehnike, automatike, robotike i srodnih znanosti. U projekt mogu biti uključene sve dobne skupine osnovnih škola, od prvog do osmog razreda, pojašnjava je Zenzerović, dodajući kako je sastavljanje robota jako jednostavno.

- Potrebno je 15 do 20 minuta. Nakon toga prvi program zaživi već za dvadesetak minuta tako da vrlo brzo možete imati efekt, što je danas jako u trendu. Robotom se može upravljati daljinskim upravljačem koji dolazi u paketu. Na samom početku on može samostalno izbjegavati prepreke na putu, ima ultrazvučne senzore za detekciju, ima dva "oka" koja mogu pratiti iscrtanu liniju na podu pa se tako robot može snaći kroz labirint i raditi slične stvari. A poslije je samo mašta granica, kaže Zenzerović. Za programiranje se koristi jednostavan programski jezik i sve što se zamisli može se napraviti.

- Na njega se može ugraditi i bilo kakav dodatni senzor te ga tako dodatno opametiti i raditi s njime što god želite. Mogu se nadograđivati i manipulatori, a kako su roboti mBot proizvodnje, imaju jako puno dodataka iz njihovog programa, no i iz Lego programa, pa se može još dosta toga naslagati na njih, pa tako osmisliti vrlo kreativne radove.

Natjecanja će se u Hrvatskoj održati u isto vrijeme, a održat će se sveukupno šest kola. Svaka regija će održati svoje natjecanje, a rezultati će se kumulativno prikazati na nivou cijele Hrvatske. Ipak, natjecanje nije krajnji cilj, ono je najveći motivator za učenike, poručuju iz Croatian Makers lige.

Dvije kategorije

- Krajnji cilj je da oni što više toga nauče, pojašnjavaju.

Prvo kolo natjecanja bit će početkom svibnja te potom još jedno krajem školske godine. Sljedeća natjecanja započet će početkom školske godine, a održavat će se uživo i online. Za pobjednike, kojih će biti više, predviđene su i nagrade u vidu boljih robotičkih platformi.

Zadarski sudionici edukacije objeručke su prihvatili nove izazove.

- Roboti se moraju isprogramirati da prate linije, izbjegavaju prepreke... Robot može biti upravljan daljinskim, a može biti i isprogramiran da se samostalno kreće. S time da mi moramo isprogramirati parametre kako će se kretati, što da radi kada naiđe na parametre i tako dalje. Ovo je vrlo originalan način približavanja robotie i programiranja djeci u školama, prokomentirao je Anto Marianović, učitelj informatike u OŠ Šimuna Kožičića Benje, koja je također sudionica ovog projekta.

Croatian Makers liga je dio projekta Croatian Makers koji je 2014. godine pokrenuo Institut za razvoj i inovativnost mladih (IRIM). Cilj Lige je omogućiti široko uključivanje robotike, automatike i programiranja u edukaciju u osnovnoškolskom uzrastu. Svi sudionici pritom dobivaju potrebne robote na posudbu, odnosno u trajno vlasništvo. Platforma na kojoj se odvija liga je edukacijski robot mBot (Bluetooth verzija) koja nudi vrlo jednostavan ulazak u svijet robotike, ali omogućava i naprednije korištenje.

Natjecanje je podijeljeno u dvije kategorije; od 1. do 5. i od 6. do 8. razreda osnovne škole. Natjecanja će se odvijati mjesečno, a prve discipline bit će praćenje crte, pronalaženje izgubljenog prijatelja i izbjegavanje prepreka.