Zadarski gradonačelnik Božidar Kalmeta i dan nakon što je Zadar proglašen najboljom europskom turističkom destinacijom nije krio svoje zadovoljstvo te je ponovio kako je i on ostao iznenađen, ali prezadovoljan.
– Biti izabran za naj destinaciju u Europi u izboru samih čitatelja, dakle turista i ljubitelja putovanja, ogroman je uspjeh i to prije svega naših turističkih djelatnika i svih onih koji svojim radom predstavljaju zadarski turistički proizvod. Zadar već niz godina stvara svoj imidž prepoznatljive turističke destinacije, a kad znamo kolika je konkurencija samo među hrvatskim turističkim gradovima, ovaj je odabir zaista velika stvar za Zadari cijelu Hrvatsku. Pokazatelj je to i dobrog marketinga zadarskog turizma, ali i kvalitetnog djelovanja turističkog sektora.
Nominacija kao odskočna daska
Izbor za najbolju europsku destinaciju trajao je 20 dana, a sama nominacija Zadra ponudila je mogućnost za novu promociju. Izgleda kako su Zadrani prepoznali tu mogućnost, a epitet najboljeg potvrđuje kako su je i dobro iskoristili.
– Upravo tako. Nama je već samo uvrštavanje u izbor za naj destinaciju u Europi, između desetak svjetskih turističkih kapitalaca, bio neprocjenjiv marketinški kanal. I naravno da smo taj trenutak iskoristili najbolje što smo mogli i znali. Riječ je o tek par tjedana na raspolaganju, ali naša je TZ, uz nevjerojatnu energiju mladih Zadrana volontera, pa i gradske službe, odradila izvrsnu kampanju. Iskoristili smo ovaj izbor za jedinstvenu platformu kako bismo skrenuli pozornost na Zadar. Medijska pozornost bila je odlična i svakako trebamo zahvaliti i svim zadarskim i nacionalnim medijskim kućama za ovakav konačni rezultat.
Je li ovogodišnji izbor za naj europsko turističko odredište bio malo preuranjen ili možda nezaslužen?
– Ukoliko je Zadru dodijeljeno najviše glasova, nije nezasluženo. Preuranjeno? Točno, ali ne u kontekstu koji spominju pojedini “dežurni” kritičari govoreći o tome kako se Zadar ne može uspoređivati s Parizom, Rimom ili Londonom. Nama je nominacija bila odskočna daska i jedinstvena prilika da se Zadar spominje u takvoj konkurenciji. Zadar je predstavljen kao jedna od 20 top destinacija u Europi i već to je izvrsna promidžba. Isto tako, svjesni smo i svojih nedostataka koje ipak, iz godine u godinu, uklanjamo. I ovaj izbor potvrdio je kako Zadru imidž ne nedostaje, ali nam nedostaju određeni sadržaji. I tu vidimo potencijal koji će nas predstavljati dugo godina uspješnim i poželjnim europskim turističkim proizvodom.
Utrčati u sezonu
Što nam to nedostaje da bismo bili još bolji, konkurentniji i uspješniji?
– Naš turistički rast ovisi i o kapacitetima koji nam nedostaju, prvenstveno ako govorimo o gradskim hotelima više i visoke kategorije. Zato s nestrpljenjem očekujemo skori početak gradnje hotela visoke kategorije tu na obodima stare gradske jezgre. Niknut će u Zadru i kongresni centar koji nam je nasušno potreban jer Zadar je upravo idealan sa svojom pozicijom, lakom dostupnošću autocestom ili zračnom vezom, svojom kulturnom ponudom, klimom…
Ista je stvar i sa sportskim turizmom koji razvijamo na prostoru novoizgrađenog sportskog centra Višnjik. Ima tu još puno prostora u samoj komunalnoj prilagodbi, pitanje parkinga, prometne protočnosti, još bolje turističke signalizacije. Naravno, postoji i prostor za podizanje kvalitete ponude u privatnom sektoru, ali i korištenje nekih, još uvijek nedovoljno iskorištenih komparativnih prednosti – okruženje s pet nacionalnih parkova i parkova prirode, ruralnog prostora i otoka.
Nova strategija razvoja zadarskog turizma koja je upravo završena dat će nam nove smjernice. Ipak, uz sve to, Zadar je uistinu atraktivno odredište koje se ne posjećuje tek jednom i to nam je potvrda da dobro radimo, možda čak i više od samih zbrajanja gostiju i njihovih noćenja i iznadprosječnog rasta turističkog prometa iz godine u godinu. Ali smo svjesni kako nam za konkurentnost treba turistička sezona u trajanju od svih 12 mjeseci.
Upravo je Zagreb nedavno proglašen za najbolju destinaciju u vrijeme Adventa pokazujući kako za uspješan turistički proizvod nisu nužno potrebni more i sunce.
– Bravo za Zagreb. Već godinama se trudim tijekom Adventa skočiti do Zagreba i vidjeti tu uistinu atraktivnu manifestaciju. Zašto kriti, upravo smo i mi u Zadru po uzoru na Zagreb ove godine organizirali naš Advent, začinili ga nekim novim događanjima poput novogodišnjeg hologramskog koncerta Michaela Jacksona i atrakcijama s waterscreena u uvali Jazine iz koje se uzdizala božićna jelka, zvonila božićna zvona…
Rezultat je bio 19-postotni rast noćenja i 20-postotni rast prometa zadarskih ugostitelja u prosincu. Upravo smo prošli vikend zatvorili još jednu iznimno vrijednu turističku manifestaciju, Tuna & Sushi festival koju provodimo u suradnji s veleposlanstvom Japana u RH i počasnim konzulatom RH u Osaki. Slike i prilike Zadra objavljuju se u najtiražnijim japanskim novinama i najgledanijim japanskim TV kućama, posjetilo nas je i dvadesetak japanskih turoperatora… Eto prilike i za nova tržišta i za nove dolaske turista u Zadar.
Raste i zadarski karneval, u pripremi je još jedna manifestacija ovog vikenda – Zaželi ljubav koja već godinama dovodi najprije domaće turiste u naš grad za Dan zaljubljenih. U svibnju imamo najveću svjetsku humanitarnu utrku Wings for life na kojoj ove godine očekujemo pet tisuća trkača iz Hrvatske i inozemstva. Tako s njom zapravo utrčavamo u punu turističku sezonu.
Porast će očekivanja posjetitelja
Na koji će način Zadar iskoristiti ovaj odabir najbolje europske top destinacije, planira li se već danas nova marketinška aktivnost kojom će Zadar dobiti prednost pred nacionalnom, ali i konkurencijom turističkih odredišta u čitavoj Europi?
– Prošlogodišnji laureat na istom izboru bio je francuski Bordeaux čiji je turistički promet narastao za 15 posto. Sigurno je kako sama nagrada nije donijela takav uspjeh, ali ga je svakako inicirala. Kao što na TripAdvisoru turisti i putnici biraju restorane ili klubove uz pomoć ocjena ostalih suvremenih nomada, ili se na Bookingu odlučuju za izbor smještaja vodeći se ocjenama prethodnih gostiju u njima, tako će i ovaj izbor Zadra na Europeanbestdestinatins.com našem gradu donijeti konkretnu prednost. Ali, isto tako, porast će i očekivanja posjetitelja. Zato sad imamo obvezu opravdati i samu nominaciju i konačan rezultatski uspjeh.
Činjenica je kako su turisti iz čitavog svijeta Zadru iskazali priznanje i povjerenje, sad je na nama da im uzvratimo. Marketing će se i dalje provoditi, ali naš je zadatak sada potvrditi se kao najbolja ovogodišnja destinacija u Europi. Vjerujem kako će se mnogi koji su i sami birali Zadar, ali i oni koji poštuju njihov izbor, u to i uvjeriti.