– Danas smo se skupili da jasno damo do znanja da želimo održati našu sadašnju povezanost sa Poluotokom. Na silu nas tiraju u nedovršenu luku Gaženicu, spominju se kontejneri! Što smo mi? Mi nismo teret! Pokušavaju nas uvjeriti da je to jedino i najbolje rješenje, govoru da je veliki deficit u državi. Ko da mi to ne znamo?! Zakonski nam pripadaju 23 linije koje će nas povezivati s kopnom. Ali nas nitko nije pitao kako će se te linije rasporediti. Rješenje je jako jednostavno…neka nam ostave ovo što imamo…15 povratnih putovanja za poluotok! I adekvatno prijevozno sredstvo, a ne neka polovična rješenja! Politička prepucavanja nas ne zanimaju. Želimo da se čuje naš glas! Kakav god bio krajnji ishod, budite svjesni toga da se ništa ne može promjeniti bez vas! Moramo biti složni jer ovo danas sigurno nije kraj. Do ostvarenja svakog većeg cilja dolazi se malim ali sigurnim koracima. Budimo promjena koju želimo viditi u svijetu! Mi smo krojači svoje sudbine!
Poruka je to oko 300-tinjak okupljenih otočana na mirnom prosvjedu koji se danas održao u Preku. Inicijativa “Zaustavimo izolaciju otoka Ugljana i Pašmana” u kojoj je uključeno preko 2700 ljudi putem facebook grupe, zalaže se da se zadrži 15 povratnih putovanja na relaciji Preko – Zadar (poluotok), da se cijena karte ne poveća te da se ukine organičenje dnevnih putovanja po povlaštenoj cijeni. Otočani žele da se 23 povratne linije, koje su propisane Odlukom Vlade iz 2011. godine, podijele na način da minimalno 15 linija ide za Poluotok, a minimalno 8 linija u Gaženicu. U tri dana prikupljeno je cca 4000 potpisa otočana koji podupiru te zahtjeve.
Do sada su sudjelovali na dva sastanka; jedan u Hrvatskoj gospodarskoj komori i jedan u prostorijama Otočnog sabora, na kojima su iznijeli stavove stanovnika Otoka Ugljana i Pašmana vezane za ovo pitanje. Svima su, počevši od Jadrolinije, Agencije za obalni linijski promet, Grada Zadra, Zadarske Županije i Ministarstva jasno iznijeli svoje stavove, te sukladno tomu smatraju da su izignorirani i marginalnizirani. Jako su razočarani postupcima odgovornih koji si uzimaju za pravo “pogađati” želje i potrebe otočana.
Unatoč dogovoru kojeg su otočki načelnici postigli s Minsitarstvom, nezadovoljni otočani se pitaju: – Zašto kvariti dobro posloženu situaciju? Ova situacija nama izgleda kao da netko želi “veliki europski projekt Gaženice” odraditi na trošak otočana. Postignuti dogovor je loš. Loš je za sve, a ne samo za otočane. 15 trajektnih linija sa Gaženicom je previše jer kako znamo, radi se o “putničkoj” liniji (7 putnika na 1 vozilo), a 9 brodskih linija sa poluotokom je premalo, odnosno lošije je nego što sada imamo. Ne tražimo 30 putovanja, tražimo samo da se poštuje zdrav razum i da se linije drugačije preraspodjele. Otok Ugljan funkcionira kao predgrađe Zadra, veza sa poluotokom je od životne važnosti, a koncentracija putničkog prijevoza u Gaženicu povećava cijenu dolaska na odredište za cca 90 posto. 4000 otočana koji su potpisali peticiju -pola stanovništva – smatra da je ovaj prijedlog dobar, a da je postignuti dogovor loš.
Ne žele, kako kažu, sa konja na magarca zato jer netko mora opravdati puste milijune uložene u Gaženicu! Hrvatski otoci izumiru, Hrvatski otoci su živi samo vikendom, tvrde otočani ističući kako još imaju šansu boriti se, jer funkcioniraju kao predgrađe Zadra, isključivo radi dobre povezanosti. Zbog toga neće dopustiti da postanu još jedna vikend destinacija!
Kao veliki problem, otočani su istaknuli i udaljenost Gaženice od centra grada. – Trajekti koji putuju za Gaženicu neće nas iskrcivati na autobusnom kolodvoru nego u Gaženicu koja spada u industrijsku zonu. Kad nas trajekt iskrca na Poluotok, veliki dio toga možemo obaviti pješice, a i autobus na Maloj pošti je blizu. Dakle, tko ide u školu na Borik nema problema, do Tehničke škole je 15 -20 minuta pješke. Iz Gaženice nigdje ne možeš pješke, moraš putovati autobusom do kolodvora koji će sigurno voziti barem 10 minuta (u sezoni i više zbog veće gužve na cestama) pa onda presjedati na drugi bus – a gradski autobusni prijevoz je izrazito loše organiziran. Na poluotoku ili neposredno blizu Poluotoka su: Fina, Mirovinsko, Zdravstveno, Sud, Katastar, Županija, većina banaka, bolnica, hitna, nekoliko škola, Zavod za zapošljavanje, razni privatni doktori, pedijatri i još mnogo toga. Pijaca je na Poluotoku, također i Gradska knjižnica, Znanstvena knjižnica, fakultet, kazalište i kino, napominju otočani.
Nemamo ništa protiv projekta Gaženice i nemamo ništa protiv toga da sav trajektni promet ide tamo. Natječaj za brodsku liniju je objavljen, ali nije okončan. Jadrolinija nema brodove dovoljnog kapaciteta za naše potrebe. Tri i pol godine je prošlo od odluke Vlade o uvođenju brodske linije a nisu napravljenje niti osnovne pripreme. Sada žele na brzinu putnički promet preseliti u Gaženicu, bez pravog planiranja i usklađivanja svih bitnih faktora. Koji je kapacitet autobusa koji će voziti iz Gaženice, i koliko ih je? Koliko dugo im treba od Gaženice do kolodvora (pogotovo u sezoni kad su velike gužve na cestama)? Gdje će iskrcavati putnike? Da li će se i gradski autobusi prilagoditi voznom redu ovih autobusa iz Gaženice ili će se događati da otočani moraju čekati 15-30 min radi presjedanja na drugi autobus na kolodvoru? Da li će možda iz Gaženice biti i direktne linije za npr. Poluotok ili će autobusi ipak voziti samo do kolodvora? Da li su istražili koliko autobusa treba za pojedinu destinaciju?
U svojoj borbi za više trajektnih/brodskih linija, otočani napominju kako svi zaboravljaju da veliki broj otočana koji putuju u Zadar ne živi na trajektnom pristaništu nego moraju doći do njega autobusom ili na neki drugi način. Taj put može trajati i do 45 min, a košta i do 24 kune u jednom smjeru. Veliki broj ljudi, bez obzira za povezanost s Biogradom, putuje iz Tkona u Zadar preko luke Preko radi škole i posla. Kad se sve to uzme u obzir, postavljaju pitanje: Kad ta djeca uspiju učiti? Kako mogu funkcionirati?
Prema zadnjoj odluci nadležnih službi na brodskoj liniji će od 30. ožujka voziti hidrobus Lara sa 250 putničkih mjesta. Na liniji iz Preka za Zadar u 7 sati bude više od 400 putnika pa se otočani pitaju gdje će stati svi ti ljudi? S druge strane, ako zbog toga odluče da u 7 sati vozi trajekt u Gaženicu i ako bude dovoljno autobusa iz Gaženice za kolodvor (znači 3-5 autobusa ovisno o kapacitetu) – ti autobusi ne mogu putnike iskrcati tamo gdje staju gradski autobusi jer nema dovoljno mjesta. Dakle, autobusi će otočane najvjerojatnije iskrcati na perone, odakle će morati juriti do gradskih autobusa. Drugim riječima, boje se da će rijetko tko stići na vrijeme na posao ili u školu.
Njihov zaključak cijele ove priče bio bi: Ako nam smanjite postojećih 15 linija za poluotok, uslijediti će NEIZBJEŽNO ISELJENJE OTOČANA. Dobra povezanost s Poluotokom je jedan od glavnih razloga što su otoci Ugljan i Pašman još uvijek dobro naseljeni, u odnosu na ostale zadarske otoke. Pitajmo sve manji broj stanovništva Dugog otoka, Iža, Rave…… što oni misle? Hoćemo li i mi dopustiti da nam se dogodi što i njima? I dalje stojimo iza našeg zahtjeva koji je potpisalo 4000 ljudi: ŽELIMO 15 POVRATNIH LINIJA SA POLUOTOKOM!