Među brojnim turističkim sloganima smišljenim da privuku goste na Silbu, ovaj se otok zadarskog arhipelaga naziva i “oazom bez prometa” i “otokom bez automobila”, ali malo tko zna da je na Silbi zabranjen čak i promet – biciklima!
A sve zbog toga što je Silba po komunalnoj odluci iz 1998. godine proglašena pješačkom zonom unutar koje Zakon o sigurnosti prometa na cestama zabranjuje bilo kakvu vrstu prometa. Naravno, svatko tko je bio na Silbi zna da se bicikli ipak voze, unatoč “strogim zakonima” i u skladu s logikom svakodnevnog otočnog življenja.
Priču o korištenju bicikla na Silbi potencirala je inicijativa tamošnjega Mjesnog odbora da se nadopuni odluka o pješačkoj zoni i to na način da se promet biciklima dopusti “uz vremensko ograničenje od 1. srpnja do 1. rujna” kada se na dva kotača možete popeti samo od sedam do 10 sati ujutro! Za preostalih deset mjeseci, toga ograničenja nema.
– Po staroj odluci iz 1998. godine promet biciklima je zabranjen preko cijele godine. Dakle, ne radi se o tome da mi ovom odlukom uskraćujemo ljudima pravo na vožnju biciklima, već upravo obrnuto, sada im je omogućena vožnja u ta tri jutarnja sata. Ovako idemo na ruku biciklistima, kaže predsjednica Mjesnog odbora Ana Lukin, pojašnjavajući da je unatoč važećoj “zabrani prometa” i dosad vožnja bicikla izvan turističke sezone bila tolerirana:
– Imali smo interni dogovor da se preko zime ne kontrolira i ne onemogućuje promet biciklima, sve dok ne dođu brojni vikendaši i turisti. Pa zar smo trebali preko zime kazniti starca od 70 godina jer po kruh ide biciklom?! A takvi ljudi uglavnom se voze nizbrdo i sporo, dok na uzbrdici bicikle guraju pokraj sebe. Ovako bismo tim ljudima omogućili da ujutro, dok gosti i turisti mahom spavaju, mogu biciklima otići po kruh i u trgovinu bez straha da će biti kažnjeni ili da će nekome smetati, objašnjava Ana Lukin, čudeći se inicijativi dijela vikendaša koji su na nož dočekali “zabranu vožnje biciklima”.
– Čula sam da okolo kruži nekakav mail s inicijativom “prijatelja Silbe” koji se navodno boje da će biciklistički promet ugroziti i dovesti u opasnost djecu i pješake, da to onda nije “otok pješaka” i tome slično. Ti bi ljudi valjda zaustavili kompletan život na otoku, odbacuje Lukin primjedbe, tvrdeći da se ovom odlukom zapravo pokušalo “legalizirati” trosatno korištenje bicikla u sezoni, dok bi izvan sezone domicilno stanovništvo ionako vozilo svoje bicikle.
S obzirom na to da je Silba u administrativnim granicama Zadra, odluku je trebalo donijeti Gradsko vijeće, ali će “legalizacija bicikla” ipak sačekati sljedeću sezonu:
– Odgođeno je donošenje odluke iz nekih tehničkih razloga, jer je policija zatražila grafički prikaz pješačke zone – zaključuje predsjednica MO Silba.
‘Brzina pješačkog hoda’
Pješačka zona na Silbi je omeđena granicama građevinskog područja, a uz vremensko ograničenje dopušten je promet vozilima opskrbe, radnim, službenim i vozilima komunalnih trgovačkih društava. Brzina je ograničena na “brzinu pješačkoga hoda”.
Trideset minuta prije dolaska, pa do 90 minuta od odlaska trajekta, dopušten je i promet traktorima, frezama i viličarima zbog opskrbe domaćinstava i trgovina, a u slučaju brodske linije promet je omogućen pola sata prije pristajanja, pa do pola sata nakon isplovljavanja. Bez vremenskih ograničenja su traktori, mopedi, freze i bicikli u vlasništvu Lučke kapetanije, policije, ambulante, vatrogasaca i komunalnih poduzeća.