Prema ministru turizma Damiru Bajsu i prema podacima Hrvatske turističke zajednice, možemo biti zadovoljni - Hrvatska je sve prepoznatljivija turistička destinacija. Jedan od ciljeva je i produžiti turističku sezonu, a podaci Turističke zajednice Grada Zadra za rujan u tom smjeru zvuče obećavajuće.

Od ukupnog broja gostiju u rujnu, 12,5 posto je bilo domaćih, a 87,5 posto stranih. Najbrojniji strani gosti bili su Nijemci i Austrijanci, a u manjim postocima slijede ih Francuzi, Talijani, Španjolci, Britanci, Belgijanci, Slovenci...
Izvođači na trgu - pun pogodak

Upravo za Nijemce i Austrijance, voditelj caffe bara Lovre na Narodnom trgu kaže da su i najbolji potrošači.

- Rujan je bio bolji nego lani, posebno zbog gostiju veće potrošačke moći. Srpanj je bio dobar jer je bilo kišovitih dana pa su turisti često šetali Poluotokom, a ukupno se može reći da se osjeća neki mali pomak. Pun pogodak su bili svakodnevni različiti zabavljači na Narodnom trgu. Inače bi možda neki kroz trg samo prošli i produžili do rive ili u Varoš, a ovako su različite zabavljače baš ciljano dolazili slušati. Posebno klape koje se sviđaju i našima i turistima, kaže voditelj.

Iako su Kalelargu preplavili restorani brze hrane, „pizza cut" i hamburgeri, i ostali zadarski restorani dobili su svoj dio kolača. Barem su u restoranu Kornat na Poluotoku zadovoljni sa sezonom na izmaku.

- Sezona je bila dobra, ali ništa bolja nego lani. Iako kažu da je veći broj dolazaka, različit je profil gostiju i recesija se ipak osjeti. U srpnju je možda bilo više onih koji kupe komad pizze i šetaju gradom, ali u kolovozu i rujnu smo imali dosta, recimo tako, kvalitetnih gostiju. Čak možemo reći da je posezona jako dobra. Problem je taj što od kraja kolovoza na dalje dolaze ljudi ozbiljnije životne dobi koji bi nakon večere htjeli negdje izaći, a nemaju gdje. Za profil ljudi na koji ciljamo, nemamo još dovoljno dobru ponudu. Mislim da bi ovako stari i predivan grad kao Zadar trebao napraviti nešto da se zaista živi cijele godine. Prvenstveno zbog nas koji smo tu 12 mjeseci, a onda i zbog gostiju koji bi onda i dolazili cijele godine. I svi sretni, kaže Sandra Petričić, voditeljica restorana Kornat.
Jesmo li realni ili neskromni?

Prema statistici, broju noćenja, broju dolazaka, povećanju... Trebali bismo trljati ruke, ali to ne rade baš svi koji bi trebali imati koristi od turizma. Kriza je, slažu se, donijela svoje. Statistika zna biti varljiva, i sigurno u njihovim razmišljanjima ima realnosti, ali kako je rekao jedan naš sugovornik, ima tu i ljudske neskromnosti.

Slikar koji svoje slike izlaže i prodaje u blizini Narodnog trga kaže da je grad življi i da se osjeti da ima više turista.

- Kriza je prisutna i ljudi se boje trošiti. Čak i oni koji imaju, razmisle prije nego što potroše jer ne znaju što ih čeka sutra. Ali trebamo bit sretni što turista ima više. Oni su svakako dobrodošli i na kraju, svi ti turisti su morali barem nešto negdje potrošiti. Ne smijemo biti neskromni, kaže slikar, dodajući da je posezona dobra što se tiče broja ljudi, ali da je potrošnja puno manja nego u sezoni.

Bez obzira na to, radit će sve dok ima dozvolu Grada Zadra, do 15. listopada.

- Bilo učinka ili ne, ja ću raditi. Ali, ako nam je cilj produžiti sezonu, ne bi trebalo biti takvih ograničenja. Ako smo turistički grad, onda tijekom cijele godine mora biti živo kako bismo zadržali turiste. Ako želimo nešto očekivati, onda trebamo i ponuditi, govori ovaj slikar.

Od šarenila njegove ponude, od različitih tehnika i motiva najbolje se, kaže, prodaju zadarski motivi, gosti ih nose kao uspomenu.
Razglednica najprodavaniji suvenir?

Ovih dana svoje su artikle spakirali štanderi na rivi i na bivšem parkiralištu kod crkve sv. Marije.

Sezona je, kažu bila lošija nego lanjska.

- Ljudi često samo gledaju pa uspoređuju cijene na svakom štandu. Ono što smo samo mi imali, to se najbolje prodavalo, ali većina samo gleda kako što jeftinije proći. Vjerojatno je jednim dijelom lošije i zbog ove lokacije na parkiralištu. Mi smo svoju plaću zaradile, ali koliko su šefovi zadovoljni, nismo baš sigurne, rekle su trgovkinje na jednom štandu.

U suvenirnicama koje se na Kalelargi sve više množe, priča je slična. U jednoj od najstarijih i najpoznatijih suvenirnica na Kalelargi, odmah uz Forum, kažu da je ljudi puno, ali potrošnje malo.

- Nikakve su sezona i posezona. Nije ljudima skupo, nego jednostavno nemaju. Gledaju svaku kunu, računaju, pregledavaju, za četiri kupljena magneta traže peti gratis, a najviše od svega kupuju - razglednice. Prodajemo isključivo hrvatske proizvode, no to im nije toliko važno. Radimo tijekom cijele godine i nekako preživljavamo, ali bojim se da će teško biti opstati, govori vlasnica suvenirnice.

Svi ti gosti koji su boravili u Zadru, koliko god da su trošili, morali su negdje spavati pa bi se, prema podacima, očekivalo da su najzadovoljniji zadarski hotelijeri. Naime, u hotelima je u rujnu boravilo 72 posto od ukupnog broja registriranih. Porast broja gostiju i noćenja ostvarili su i zadarski hosteli i privatni iznajmljivači.