Stari su brodski satovi na navijanje opet u điru, unatoč elektronici, GPS-u i kvarcnim mehanizmima.
Osim što stari satovi s mehanizmom imaju dušu i patinu, znatno su otporniji od onih na baterije, koji su podložni propadanju od vlage i vibracija brodskih motora. Poznati zadarski urar Davor Hofman izrađuje ih od – praznih topovskih čahura.
– Naš je zanat u krizi jer je sve manje popravaka, a nešto treba raditi. Pala mi je na pamet ideja kako iskoristiti nešto starih mehanizama, popraviti ih i osposobiti za rad. Ali gdje naći okruglo kućište, dovoljno čvrsto i pouzdano, a opet prilagođeno izgledu brodskih satova?
Dosjetio sam se praznih topovskih čahura, kojih je, nažalost, bilo dosta oko Zadra za vrijeme Domovinskog rata. Napravljene su od kvalitetne mjedi koja oksidira u postojani mat i daje osjećaj starine, a dovoljno je čvrsta i postojana. Dosta sam tih čahura prije podijelio prijateljima za držanje kišobrana, a sada ih obilazim i pitam da mi ih vrate ako im ne trebaju – kaže Hofman.
Zalihe iz Švicarske
Od jedne čahure napravi samo jedno kućište za sat, a najbolje su promjera 100 milimetara jer su dovoljno široke za standardni mehanizam.
Od dna izradi prsten za kristalno staklo debljine pet milimetara, koje se ugrađuje tako da se obrusi rub i mehanički se “fasuje” i dihta silikonskim kitom, a od užeg dijela čahure napravi tijelo za mehanizam. Svaki njegov sat ima naziv “Mariner” i potpis “Hofman”, te – desetogodišnje jamstvo.
– Osim satova, izrađujem i brodske barometre, za koje stari mehanizam na membranu nabavljam od jedine tvornice u Europi koja ih još isporučuje, švicarski Bergeon, a i oni prodaju stare zalihe jer novih narudžbi više nema. Kad bih naplaćivao radno vrijeme utrošeno u izradu jednoga sata, koštao bi znatno više od 700 kuna.
Ali, to mi je i gušt jer doma imam tokarski stroj pa ih radim u slobodno vrijeme i, što je najvažnije – bez povećala, jer su njegovi dijelovi veći i teži od klasičnih satnih mehanizama zbog otpornosti, pa se tako i osovina ugrađuje okomito zbog utjecaja valova, odnosno ljuljanja broda.
Imam takvih mehanizama za još desetak satova i to će biti kraj, ako ne otkrijem gdje bih mogao naći stare mehanizme koji se mogu popraviti – kaže urar, dodajući da razmišlja i o proizvodnji drugih mehaničkih instrumenata za brodove, jer se rijetko gdje više mogu pronaći mehanizmi za pritisak ulja ili broj okretaja u motoru.
– Elektronički su uređaji precizniji od mehaničkih, ali su i osjetljiviji i podložniji zatajivanju. Uostalom, ako je nekome važno kašnjenje od pola minute godišnje, onda on i nije za ove stare satove i dušu koja se u njima krije – zaključuje Hofman.