Premda je Ministarstvo kulture RH prošle godine izvijestilo javnost o tome kako je u cijelosti ispumpan mazut iz grčkog parobroda "Vassilios T", potpljenog 1939. godine u blizini rta Stupišće kod Komiže, "Slobodna Dalmacija" posjeduje dokumentaciju Ministarstva mora, Ministarstva kulture i Hrvatskog ronilačkog saveza koja govori suprotno. Iz dokumentacije je vidljivo kako je tvrtka "Maritim", u vlasništvu Alana Smojvera, 2006. i 2007. godine bez natječaja dobila posao sanacije starog broda, te ga uredno naplatila preko Ministarstva mora u iznosu od 1,2 milijuna kuna, a iz fonda ronilačkih članarina Hrvatskog ronilačkog saveza (HRS).
Naplaćen posao
Dakle, dio sanacije je ipak obavljen, a radovi su plaćeni. Međutim, tvrtka nije obavila lociranje i sondiranje tankova u kojima se, prema procjenama pomorskih stručnjaka, nalazi između 50 i 100 tona opasnog mazuta s 12 posto sumpora.Usporedbe radi, današnja goriva ne sadržavaju više od jedan posto sumpora. Zbog toga je Nadzorni odbor HRS-a nedavno podnio opsežnu kaznenu prijavu Državnom odvjetništvu.
Drugi ključni dokument je izvještaj višeg inspektora Domagoja Perkića iz Uprave za zaštitu kulturne baštine, u kojem se navodi kako "predviđeni poslovi nisu u cijelosti obavljeni te da je potrebno nastaviti sondiranje u cilju definiranja položaja ostalih tankova, sekanjem preostalih količina mazuta iz štiva i strojarnice".
Sadržaj izvještaja potvrdio nam je poznati ronilac Lorenzo Marović koji je u lipnju 2006. prvi uočio curenje mazuta s olupine i tada sudjelovao u sanaciji "Vassiliosa T" koji leži na dubini od 50 metara.
– U prvoj fazi iz broda smo izvukli 70-ak tona onečišćene tekućine. Ove sam godine otkrio da se u prostoru broj tri ponovno nakuplja mazut, što dokazuje da ga ima u tankovima koji nisu pronađeni. Riječ je o tankovima koji imaju kapacitet 300 tona goriva, a pretpostavlja se da ga je ostalo do maksimalno 100 tona. Snimke nakupljenog mazuta dao sam Tomislavu Miletiću, pomoćniku ministra mora. Ako ponovno procuri mazut, teško zagađenje srednjeg jadrana bit će neizbježno – kazao nam je Marović.
Prema riječima stručnjaka, u slučaju jačeg izlijevanja mazuta s "Vassiliosa T", pod pretpostavkom najgoreg scenarija da na površinu ispliva veći dio od procijenjene količine, teško bi bilo predvidjeti raznjere ekološke katastrofe koja bi pogodila otočje srednjeg i južnog Jadrana. Širenje mrlje ovisilo bi o vremenskim uvjetima i brzini reakcija nadležnih službi.
Ugroženi južni otoci
U slučaju jake tramontane (sjeverozapadni vjetar), kazuju dobro upućeni, ekspanziju mrlje po površini mora i dalje prema otocima bilo bi nemoguće zaustaviti.U slučaju onečišćenja trebalo bi minimalno pet godina mukotrpne sanacije mora i krševite obale Visa, Hvara, Pelješca, Korčule i Mljeta. Na marginama ovogodišnjeg nautičkog sajma "Croatia Boat Show" održan je neformalni susret Miletića, Marovića i tadašnjeg predsjednika HRS-a Kamila Čuljka.
Tom je prigodom Miletić upoznat s činjenicom da tankovi nisu pronađeni te da prijeti opasnost za morsku floru i faunu, to više što je lokacija na kojoj se nalazi potopljeni brod trusna zona.
U nadzoru sanacije "Vassilosa T", inače kulturnog dobra RH, kao nadređeni inspektorima za zaštitu kulturne baštine participirao je i podvodni arheolog Jasen Mesić, državni tajnik Ministarstva kulture.
Obje je faze Mesić ocijenio uspješnima, premda je bio upoznat s činjenicom da tankovi nisu pronađeni. Mesićev komentar nismo uspjeli dobiti.