ZADAR – Gradski prijevoznik Liburnija ozbiljno se priprema za mogućnost prelaska većeg broja autobusa s dizelskoga goriva na stlačeni prirodni plin. Nakon Zagreba, u kojem gradski autobusi voze na biodizel, Zadar bi bio drugi grad u Hrvatskoj koji poduzima konkretne korake za smanjenje potrošnje nafte i zaštitu okoliša. Nedavnom nabavom šest novih autobusa je, istina, osuvremenjen vozni park, prosječna starost vozila je smanjena, ali ostao je problem skupoga goriva koje Liburnija plaća samo za nekoliko lipa povoljnijoj cijeni od cijene na benzinskim crpkama.
Energetski institut "Hrvoje Požar" izradio je za potrebe Liburnije analizu mogućnosti prelaska na plin na 22 od ukupno 48 linija na kojima prometuju gradski autobusi. Riječ je o linijama na kojima se ne ostvaruje više od 300 kilometara po smjeni i koje su na pretežno ravničarskom terenu. Na te 22 linije danas je dnevna potrošnja dizelskoga goriva 2078 litara, što čini 42 posto potrošnje cijelog voznog parka. Na godišnjoj razini na ovim linijama se potroši 607.750 litara dizela.
Prema sadašnjim cijenama, a sudeći po trendu, one se mogu uzeti kao prosječne za ovu godinu, to znači da će na te 22 linije samo za trošak dizelskoga goriva Liburnija morati izdvojiti 5,7 milijuna kuna!
Stručnjaci Energetskog instituta izračunali su da bi autobusi na tim linijama potrošili 800 tisuća prostornih metara plina. Prema sadašnjim cijenama autoplina (3,35 kn) proizlazi da bi Liburnija, ako prijeđe na plin, na tim linijama imala trošak za gorivo 2,7 milijuna kuna. Za tri milijuna kuna manje nego za dizel! – Ozbiljno razmatramo ovu opciju koja može značiti i način za izbjegavanje povećanja cijena putnih karata – kaže direktor Edvin Šimunov.
– Dok se ne realizira izgradnja plinovoda, mi bismo trebali izgraditi instalacije stanice za stlačeni prirodni plin, a još treba uračunati i trošak ugradnje plinskih uređaja u autobuse, a, jasno, pri tome uizimamo u obzir mogućnost da cijene plina neće uvijek biti ovako povoljne.
O svemu tome ćemo izvijestiti gradsku upravu, odnosno naš Nadzorni odbor koji treba donijeti odluku. Isto se odnosi i na mogućnost da Grad subvencionira cijenu putne karte – kaže Šimunov.