Od ravnatelja Lučke uprave Zadar (LUZ) Roberta Škifića posredno smo dobili informacije o poslovanju koje će u ovoj godini biti loše jer će, kako se procjenjuje, potpuno izostati kruzing promet. Gaženica će i dalje biti pusta, uz lokalni trajektni promet koji se u njoj odvija.
– Prema prvim analizama može se pretpostaviti da bi prihodi od lučkih pristojbi od brodova na kružnim putovanjima mogli potpuno izostati, navodi se u pisanom očitovanju.
Na naš upit što će biti s koncesijom koju je za putnički terminal dobila tvrtka ZIPO, osnovana od turskog operatera Global Ports Holdings, nema konkretnog odgovora. U ugovoru kojeg je Lučka uprava potpisala s koncesionarom, nije predviđena situacija koja se zove pandemija koronavirusom. ZIPO je taj koji ubire lučku pristojbu od vlasnika kruzing kompanija. One u tom poslu najviše zarađuju i najviše će izgubiti.
Svaka lučka uprava će zbog specifičnosti poslovanja, odnosno različite strukture prometa i prihoda donijeti svoje odluke prema Preporuci Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, vezano za plaćanje stalnog djela koncesijske naknade i lučke pristojbe u lukama otvorenim za javni promet za putnički promet, navodi se u odgovoru iz LUZ-a.
“Prihodi od lučkih pristojbi u 2019. godini iznosili više od 4,6 milijuna kuna i iznosili bi 38 posto prihoda od pristojbi u 2020. godini. Nemogućnost dolaska i odlaska putnika zbog blokade avionskog prometa i problema koji prate industriju kružnih putovanja u posljednja tri mjeseca zasigurno će zaustaviti planirano brzo pokretanje ovog najbrže rastućeg vida turizma posljednjih godina. Također, kao posljedica krize, očekuje se i pad prihoda od ostalih lučkih pristojbi (lokalne linije , međunarodne linije , turistički brodovi) tako da bi očekivani ukupni pad prihoda od lučkih pristojbi u 2020. godini bio veći i za 60 posto u odnosu na prošlu 2019. godinu”, pojašnjavaju iz LUZ-a.
Dobra vijest je, međutim, poslovanje u teretnom dijelu luke za koji koncesiju ima tvrtka Luka Zadar, nominalno u vlasništvu Kineza.
“Prihodi od lučkih pristojbi u teretnoj luci za sada su na razini 2019. godine. Prema najavi tereta za ovu godinu moglo bi se očekivati i manji porast prihoda od teretna luke u 2020. godini. Međutim, s obzirom da su prihodi teretne luke u 2019. godini činili 22 posto prihoda od lučkih pristojbi, to neće bitno utjecati na pad prihoda od pristojbi, ističu iz LUZ-a u kojoj još ne znaju kako će prebroditi posljedice poremećenog poslovanja.
“Značajan rast prihoda od koncesija koji je kontinuirano rastao od 2014. godine (kada je iznosio 561 tisuću kuna i činio 10 posto ukupnih prihoda), u 2019. godini je iznosio 8,6 milijuna kuna i činio 41 posto, informirali su Lučke uprave Zadar te najavili analizu utjecaja koji bi smanjeni prihodi imali na poslovanje same Lučke uprave.
U svakom slučaju odluke o pomoći gospodarstvu smanjivanjem visine lučkih pristojbi i smanjenja odnosno oslobođenja plaćanja stalnog dijela koncesijske naknade za koncesije čija je djelatnost vezana za putnički prometu luci, trebaju biti takve da se nakon završetka krize osigura kontinuitet rada kako Lučke uprave, tako i korisnika luke”, najavio je ravnatelj LUZ-a.