Danas, u subotu 11. kolovoza, na programu festivala Zadar snova 2018. je crossover projekt Ersana Mondtaga „Svjetska premijera”. Umjesto u ranije najavljenom prostoru striptiz kluba Red Carpet, održat će se u prostoru Nigdjezemska s početkom u 21 sat.
Ersan Mondtag je najveće redateljsko ime koje ove godine radi u Hrvatskoj, sama ta činjenica je dovoljna da zapanji ovdašnji kazališni svijet, jer kako je moguće da najvruće ime (srednje)evropskog kazališta dolazi napraviti predstavu na najsiromašnijem festivalu u toj istoj Europi? Festival je izazivao čuđenje i ranije, to mu je skrivena misija, ali čuda koja izvodi Ersan, e to… trebate vidjeti za vjerovati.
Redatelj čije je pravo ime Ersan Ajgun, rođen 1987. u Njemačkoj, turskog je porijekla. Živi u Berlinu i trenutno je najveća kazališna zvijezda u usponu na njemačkom govornom području, radovi mu se kreću između kazališta, opere, glazbe, performansa i umjetničkih instalacija.
Nakon prvih asistencija kod redatelja kao što su Thomas Langhoff, Frank Castorf, Claus Peymann i Vegard Vinge, pohađa Akademiju Otto-Falckenberg u Münchenu 2011. Za vrijeme studija osniva KapitælZweiKolektif i počinje istraživanja ka performansu izdržljivosti, eksperimentalno-dokumentarnih partyja te raznim formama interdisciplinarnog teatra.
Među njima su najznačajnije “Party #” u Mixed Munich Arts i “Konkordia” u Pinakothek der Moderne, također u Münchenu. 2013/14. Ersan Mondtag je bio član Director studio Schauspiel Frankfurt i na scenu je postavio 2. Symphonie, kafkin Zamak i Orfeja, a su sva tri djela pozvana na festival Radikal Jung.
2015. je orvi put pozvan na Theatartrefen, najznačajniji festival suvremenog teatra na njemačkom govornom prostoru. Stručni časopis Theater Heute Mondtaga je 2016. izabrao za redatelja godine. Uz to priznanje dodatno su ga nagradili i u kategorijama scenografa i kostimografa godine. Njegova djela predstavljena su u Thalia Theater Hamburg, Berliner Ensemble, Maxim Gorki Theater, Münchner Kammerspiele, Theater Basel, Staatstheater Düsseldorf, Schauspiel Frankfurt.
Crossover projekt Ersana Mondtaga, “Svjetska premijera”, prikazuje poznatu estradnu pjevačicu narodne glazbe iz regije kao i njen utjecaj na narode država bivše Jugoslavije. Ovim projektom, Mondtag i njegov tim preispituju mehanizam iza turbo-folk fenomena, koji je svoj prvi vrhunac doživio tijekom rata 90-ih. Sociolozi potvrđuju da ovaj glazbeni žanr zbog sprege ratne politike, jake mafijaške prisutnosti u društvu i velikog propadanja kulture upravo sada doživljava svoj drugi uzlet. Koje posljedice će ex-Yu građani snositi zbog inog razvoja tih događaja?
Najveći fokus ovog originalnog autorskog djela bit će stavljen na suprotnosti unutar estradnog sustava, koji je s jedne strane potpuno patrijarhalan i koristi se zloupotrebom ženske tjelesnosti, a istovremeno se pretvara u liberalni pokret koji ne samo da otvoreno ohrabruje, već i preuzima estetiku LGBTQ grupacije.
Koristeći trash poetiku, Mondtag nudi interpretaciju koju možemo isčitati kao politički komentar.