Upoznajte dvoje mladih poduzetnih studenata Simonu Fuzul i Bornu Škornjaka!
Simona je rodom iz Bibinja, dok je Borna iz Siska. Njihovi putevi su se sreli na Veleučilištu u Šibeniku gdje studiraju turistički menadžment.
Svoje prve korake u poduzetništvu napravili su prošle godine kad su otvorili smoothie bar „Healthy Rest” na plaži u Bibinjama. U svojoj ponudi imali su sve vrste voća od kojih su izrađivali smoothieje, cijeđene sokove i voćne salate.
Poduzetni studenti nedavno su uspjeli ostvariti novu poduzetničku ideju – otvaraju prvi palačinka bar u Šibensko-kninskoj županiji. U baru će imati i glavninu ponude njihova prva projekta, smoothie i juice bara. Ono što veže ova dva projekta naglasak je na „zdravo”.
Kako kažu, njihov put do ostvarivanja poduzetničkih ideja nije bio nimalo lagan, ali upornošću i stalnom željom za stvaranjem uspjeli su formirati jak poduzetnički duh s kojim su pretrpjeli i uspone i padove u poslovnom svijetu.
O stvaranju ideje, usponima, ali i padovima pričali smo s mladim poduzetnicima.
Kako je došlo do ideje o otvaranju smoothie bara?
– Kako smo kroz studiranje na Veleučilištu stekli znanje potrebno za izradu poduzetničkog projekta, sami smo se željeli okušati i izraditi jedan svoj te ga provesti u djelo. Imali smo ideju, trebali smo je samo staviti na papir i početi realizaciju. Nismo htjeli biti još jedno uobičajeno poduzeće, već smo ostvarivanjem naše ideje htjeli poslati određenu poruku gostima. Razmišljajući o lošim navikama suvremenog čovjeka te o iskrivljenom načinu života, došli smo do zaključka kako u tom pravcu moramo djelovati. Stalno smo izloženi stresu i živimo vrlo ubrzanim tempom, a takvo nas je razmišljanje dovelo do pitanja: ” Kako ljudima ponuditi proizvod koji može biti prilagođen ubrzanom načinu života, a ujedno zdrav i sladak?”. Konačno, rodila se ideja za otvaranjem smoothie bara, prisjeća se Simona.
– Kako se i sami trudimo živjeti zdravim životom, zdravo se hraniti i baviti sportom, počeli smo težiti stvaranju i takvog proizvoda. Sve bi to bilo znatno teže ostvariti da nemamo veliku potporu profesora, prijatelja i obitelji. Iako sve to ne zvuči tako komplicirano, jako je teško raditi, studirati i razvijati nove ideje u isto vrijeme, kaže Borna.
Ideju su imali, ali kažu, realizacija je bila jako teška zbog nedostatka informacija i usporene birokracije. Navode da im je kao studentima jedino znanje kao oružje, znanje koje su stekli tokom studiranja te rada u ugostiteljstvu. Zato su se držali one poznate – što te ne ubije, ojača te!
– Ugostiteljstvo je vrlo složena i zahtjevna djelatnost, a to najbolje zna Borna, koji je od svoje šesnaeste godine sezone provodio u restoranu u Dubrovniku. Kroz to vrijeme, stekao je bogato iskustvo, kako o odnosima s gostima i partnerima, tako i o samom vođenju te odnosima s kolegama, kaže Simona.
– Oboje smo jako društveni te uživamo u radu s ljudima, a to nam ugostiteljstvo u ovom trenutku života donosi. Imao sam prilike raditi s puno različitih profila ljudi, a od svake osobe uvijek se može nešto novo naučiti. S vremenom i u životu postaneš puno tolerantniji prema razlikama. Jedna mi je draga osoba uvijek govorila: „Hvala Bogu što smo svi različiti”, ističe Borna.
Na ideju otvaranja palačinkarnice došli su još prošle godine, a za realizaciju su odabrali Šibenik gdje studiraju.
Dalmare centar nam je osigurao stvarno korektne uvjete poslovanja, a dio toga možemo zahvaliti i njihovu poticanju malog poduzetništva. Direktorica Anita Antić pregovore nam je učinila jako ugodnima, što nam je, kao mladim poduzetnicima, bilo od velikog značaja. Centar nam je izašao u susret u svakom pogledu, a tome je svojim dijelom pridonijeo i gospodin Zvonimir Čović. Palačinke su do sada učinile velike pomake u ugostiteljstvu u velikom dijelu Hrvatske, a zanimljiv su proizvod jer su prihvatljive cijenom, a mogu se prilagoditi željama gostiju na 1001 način. Pohane, slatke ili tostirane, za svakoga u ponudi postoji savršena kombinacija, kaže Borna.
Palačinke su stvorile takav trend, da, recimo u Zagrebu, sve češće možete čuti onu: „Idemo na palačinke”. Voljeli bismo da se u Šibeniku ta rečenica koristi barem upola koliko i rečenica: „Idemo na kavu”. – uz osmjeh govori Simona. U ponudi ćemo imati na desetke kombinacija, kako slatkih, tako i slanih palačinki. Savršenu recepturu istražujemo uz pomoć obitelji i prijatelja. Posebnost će svakako biti korištenje isključivo domaćih jaja, ali i ponuda od nekoliko tipova smjese. Bez obzira što su to palačinke, trudimo se održati i neke standarde zdrave prehrane. Tako ćemo imati palačinke bez glutena, ili čak bez jaja, odnosno veganske. Bit će tu palačinke i za one u fit formi, proteinske s dodacima bez šečera. Za najmlađe smo pripremili posebne kombinacije. Pri sastavljanju ponude, mislili smo i na radnike centra pa ćemo tako u ponudi imati i bogatu ponudu jednostavnih, šarenih i ukusnih, ali zdravih doručaka po posebno pristupačnim cijenama, napominje Simona.
Za samu posebnost prostora ove nove djelatnosti u gradu Šibeniku pobrinuo se poznati mladi zadarski dizajner Vinko Klarić iz A plus D studia. Osmislio je interijer koji savršeno opisuje i stapa obje djelatnosti, a koji ujedno šalje nama onu najdražu poruku :” ugodno kao kod kuće”.
Na pitanje što savjetuju svojim kolegama i budućim mladim poduzetnicima, Simona i Borna odgovaraju:
– Jako bismo voljeli da se naši kolege upuste u poduzetničke pothvate što prije, a mi smo svakome u bilo kojem trenutku na raspolaganju za bilo kakvu pomoć. Bitno je samo skupiti hrabrosti, imati ideju i u nju vjerovati 100% i ona može biti realizirana. Dotaknuli bismo se i onog financijskog dijela, koji vjerojatno većini stvara problem, kao što je stvarao i nama. Iza nas je par teških godina u gospodarskom svijetu, a te su godine puno toga odnijela sa sobom, ali su isto tako donijele velik strah od ulaganja. Investicije su jedini mehanizam koji u ovom trenutku može pokrenuti naše gospodarstvo. Novaca uvijek ima, pogotovo za investicije i dobar posao. Nama, na sreću ili žalost, obitelji pomažu prvenstveno kao moralna podrška, a sva sredstva su osigurana preko investitora i banaka. Dakle, ne postoje prepreke u realizaciji ako to istinski želite, vjerujete i ako je poslovni plan realan i postojan za neki budući period, samo hrabro!