Tankerska plovidba, naša najveća brodarska kompanija itekako trpi posljedice pandemije koronavirusom, prvenstveno zbog pomoraca koji ne mogu ni s broda, a niti na brod, a onda u samom poslovanju. Zbog toga smo zamolili predsjednika Uprave, Maria Pavića, da se očituje o novonastaloj situaciji i mogućnostima koje zadarski brodar ima i traži kako bi prebrodili krizu i ublažili posljedice.

Njegovo priopćenje prenosimo u cijelosti: 

U vremenima kada radimo na daljinu i tako se borimo protiv nevidljivog neprijatelja, gdje "držimo se zajedno" znači "budimo na sigurnoj udaljenosti", iako većina zaposlenika radi od kuće, Tankerska je u redovnim kontaktima sa svojim brodovima ali i sa svim relevantnim sudionicima u brodarstvu - od nadležnog Ministarstva, svjetske zdravstvene organizacije, sindikata pomoraca, hrvatskih i međunarodnih udruga brodara, relevantnih pomorskih organizacija, kao i sa mnogim brodarima u Europi i svijetu, kako bismo dobili dodatnu informaciju, opciju ili izuzeće da bi lakše prevladali operativne probleme s kojima se suočavamo, te u konačnici prebrodili krizu prouzročenu virusom COVID-19.

Što je Tankerska bez nafte?

Pandemija uzrokuje duboke probleme u svim industrijama na globalnoj razini. To se naravno osjeća i u brodarstvu. Tržište za prijevoz suhih tereta gotovo je na najnižim povijesnim razinama. Svjetska potrošnja naftnih derivata naglo je pala, po nekim procjenama i za 20%. Iako se zbog niske cijene sirove nafte i rekordnog skladištenja na brodove tankersko tržište još donekle dobro drži, za očekivati je da će globalno smanjena potrošnja i na ovom tržištu uskoro uzeti danak.

Pomorci ne mogu putovati

Predviđajući moguće scenarije, kompanija je počela s češćim i ranijim smjenama posade, no situacija s pandemijom se naglo otela kontroli i mogućnost putovanja se drastično smanjila. Većina lučkih vlasti ne dozvoljava ni tranzit pomoraca, te smo stoga donijeli mjeru o privremenoj obustavi smjena posade. To su napravile i sve ostale hrvatske brodarske kompanije u međunarodnoj plovidbi, kao i većina svjetskih. U suradnji sa Sindikatom pomoraca Hrvatske kroz udrugu brodara Mare Nostrum uputili smo dopis Vladi RH u kom smo naveli sve probleme s kojima se suočavaju pomorci, kako oni na brodu tako i oni koji se ne mogu ukrcati na brod, te predložili određene mjere.

Pravo na pomoć za one koji su doma

Konkretno su zatražena sredstva za financijsku potporu pomorcima koji su privremeno onemogućeni u ukrcaju na brod zbog utjecaja pandemije. Naše je mišljenje da bi se pomorci koji se nalaze na listi čekanja kod kuće dulje od perioda definiranog trajanjem ugovora prema Nacionalnom kolektivnom Ugovoru za hrvatske pomorce u međunarodnoj plovidbi i njegovim dodacima, trebali kvalificirati za mjere potpore Vlade Republike Hrvatske u neto iznosu jednakom kao zaposlenici onih poslodavaca koji se mogu kvalificirati za mjere koje provodi Hrvatski zavod za zapošljavanje kao provedbeno tijelo programa Vlade u saniranju posljedica pandemije. Zatražili smo i reguliranje poreznog statusa pomoraca u međunarodnoj plovidbi uslijed nemogućnosti da zbog utjecaja pandemije, udovolje zahtjevu da više od 183 dana godišnje provedu na brodu.

Nastojanja da se pomorci dovedu doma

Od bitnijih mjera nadalje smo zatražili osiguranje sigurnih i nesmetanih pravaca i transporta za smjene pomoraca iz luka iskrcaja do Republike Hrvatske, odnosno do luke ukrcaja, slično kako se omogućava i za zračne i kopnene transportne djelatnike, kako je i navedeno u relevantnoj komunikaciji Europske Komisije i preporuci IMO-a na ovu temu i izradu procedura za testiranje na Covid-19 za sve pomorce, osobito kod odlaska na brod, obzirom da testiranje na nekoj komercijalnoj osnovi zasad nije moguće ni u Republici Hrvatskoj niti drugim zemljama. sustav karantene pomorca prije ukrcaja u praksi je realno teško ostvariv.

Traži se pomoć Vlade za brodare, a Tankerska će...

Osim mjera za pomorce, sukladno EU Parlamentu koji je već pokrenuo inicijativu za hitnim donošenjem granskog paketa pomoći i oporavka za pomorsku industriju, kroz Mare Nostrum smo Vladi RH poslali i prijedlog mjera podrške pomorskoj industriji s aspekta potpore u osiguranju likvidnosti.

Zasad se te mjere ne bi trebale odnositi na Tankersku plovidbu koja je zbog svoje konzervativne politike poslovanja i racionalnog ponašanja u relativno boljoj poziciji od ostalih hrvatskih brodara. U slučaju da dođe i do većeg pada svjetske ekonomije spremni smo izdržati jedno vrijeme i prebroditi krizu bez radikalnih mjera i rezova, poručio je direktor Mario Pavić i ukazuje na pojavu neprimjerenu korona krizi.

Brodovi ne plove, Agencija objavljuje natječaj - kako to?

Svi brodovi u vlasništvu i pod managementom Tankerske plovidbe zasad voze, osim katamarana Nona Ana u vlasništvu G&V Line kojeg je Tankerska nedavno uzela pod svoj management.

Odlukom Stožera civilne zaštite RH linija na kojoj vozi Nona Ana, kao ni dosta ostalih linija na Jadranu, do daljnjeg ne prometuje. Usprkos tome i činjenici da je većina javnih tendera u EU stopirana, u Agenciji za obalni linijski pomorski promet odlučili su pokrenuti neke natječaje, čak i za linije koje su pod obustavom temeljem Odluke o mjerama ograničavanja javnog prijevoza Stožera civilne zaštite RH. S aspekta Tankerske plovidbe teško je naći racio kojim bi se opravdala takva odluka Agencije. Mišljenja smo kako je to izrazito loš primjer upravljanja državnim resursima i troškovima, pogotovo imajući u vidu da se samo limitiran dio potencijalnih sudionika može javiti na natječaj. Svakako će o ovoj temi biti još riječi, najavio je Pavić.