ZADAR– Potpisivanje ugovora o nastavku radova na gradnji nove luke Gaženica, Lučka uprava Zadar upriličit će za desetak dana, no Strabag je već objavio da su oni izborili pobjedu na međunarodnom natječaju za radove vrijedne 93 milijuna eura.
U biti, sve se još uvijek odvija u predviđenim rokovima, jer Strabag u prvoj fazi dovršava posao nasipanja gotovo 20 hektara morske površine, vrijedan 43 milijuna eura.
U sklopu tih radova bilo je i uklanjanje 250 tisuća prostornih metara podvodnih stijena radi postizanja potrebne dubine, kao i gradnja 270 metara sekundarnog lukobrana.
U drugoj fazi, koja bi trebala početi odmah nakon potpisivanja ugovora, dakle u svibnju, treba izgraditi 1400 metara gatova za međunarodni trajektni terminal, te za terminal namijenjen obalnoj plovidbi i ribarsku luku. U tim je radovima i gradnja nekoliko kilometara internih lučkih cesta i ostale prateće infrastrukture.
Završna, treća faza prema predviđenoj bi dinamici radova trebala obuhvaćati objekte lučkog terminala, hotele i ostale prateće sadržaje. Sve to trebalo bi stajati ukupno 236 milijuna eura, s tim da europske banke osiguravaju 220 milijuna eura, a ostalo se najvećim dijelom odnosi na PDV koji plaća Hrvatska.
No, postoje veliki izgledi da se za radove druge i treće faze PDV uopće neće platiti, jer se pokreće postupak proglašavanja područja nove luke bescarinskom zonom.
Radovi će se, prema svemu sudeći, realizirati predviđenom dinamikom, prema kojoj bi nova luka trebala biti gotova do konca 2013. godine. No, ključno je pitanje na koji će se način gospodariti budućom lukom i na koji će način promet biti preusmjeren prema Zadru.
Europa je prepoznala potencijale položaja Gaženice i zato daje kredite, a ova bi pozicija nakon ulaska Hrvatske u EU trebala dodatno dobiti na važnosti. Zato je važno kome će pripasti pravo upravljanja lučkim poslovima. Nekako u to vrijeme istječe i prioritetna koncesija koja je dana Luci d.d. za obavljanje lučkih poslova u teretnoj luci.
Oko izbora koncesionara za lučke poslove, vjerojatno objedinjene za cijelu Gaženicu, vodit će se stoga velika bitka jer će trebati odlučiti može li “Luka” nepoznatog vlasnika voditi ovako važne poslove – usmjeriti prema Zadru ne samo kruzere koji plove Mediteranom, nego i robu koja sada ide preko Apenina, a potom kroz Alpe prema Europi.
Od Gaženice, odnosno Zadra, najbliži je put preko Jadrana do Ancone i već sada treba početi usmjeravati tokove roba s juga Italije na ovaj pravac, koji dalje vodi “Kalmetinom” autocestom, odnosno željezničkom prugom do Austrije, Mađarske i dalje u Europu.
Nijemci su već dali kredit za gradnju nove zadarske luke, pa ne bi bilo čudno da baš zbog toga neka ugledna njemačka tvrtka koja se bavi lučkim poslovima, recimo u Hamburgu, dobije iste poslove u Gaženici.
Od izbora budućeg koncesionara lučkih poslova u Gaženici u biti ovisi hoće li se ostvariti najave o zapošljavanju tisuću ljudi u novoj luci.