BIOGRAD – U tužnu priču nautičke djelatnosti u Hrvatskoj uklopile su se i vremenske nepogode. Stječe se dojam – sve se urotilo protiv njih. Nevolje nailaze jedna za drugom, u obliku svjetske recesije, hrvatskih trošarina… Onda se još veliko nevrijeme obrušilo na nautički sajam Biograd Boat Show, što je proteklog tjedna održan u Biogradu, gradu kojemu i danas u službenom nazivu stoji dodatak “na moru”. U centru hrvatskog nautičkog turizma tamošnja hotelska kuća Ilirija upriličila je 11. izdanje prvog i najvećeg jesenskog nautičkog sajma u Hrvatskoj. Organizirali su ga u svom prostoru, u moru i na kopnu, u marini Kornati, jednoj od najvećih na našem Jadranu.
U kriznim godinama, kad većina takvih smotri bilježi minuse u odnosu na ranija izdanja, biogradski organizatori hvalili su se rekordnim brojkama. Okupili su 185 izlagača, te više od 240 novih i rabljenih plovila. Raščlamba brojki govori o 170 plovila u moru, 75 malih motornih plovila na suhom, 110 rabljenih plovila ponuđenih na prodaju. Dio sajamske ponude smješten je pod krovom novog šatora površine 1.100 četvornih metara. Usprkos takvim informacijama, osobno sam stekao dojam da je sajam manji od lanjskog. Izostalo je više dobro poznatih izlagača, iako je bilo i novih, koje ranije nisam viđao. A, jedan od onih koje viđam gotovo na svim hrvatskim sajmovima priznao je: “Došli smo, jer smo unaprijed platili, inače nas ne biste vidjeli ovdje”. Kako god bilo, Biograd Boat Show nikako se ne smije podcjenjivati. Naprotiv, organizatore treba pohvaliti, potrudili su se i skupili solidnu sajamsku produkciju, za hrvatske prilike slobodno se može reći veliku. Imalo se što vidjeti. Iako, zbog vremenskih nepogoda ponešto smo možda i preskočili.
Loše vrijeme kvarilo je prvih dana cjelokupnu sajamsku sliku- tamni sivi oblaci što se spuštaju gotovo do mora, jako jugo i kiša doslovce su rastjerali posjetitelje, a mnoge izlagače prisilili da zatvore vanjske štandove. “Nemoćan sam, gledan da li će mi šator završiti samo u moru, ili će ga nositi do Rijeke”, komentirao je jedan od izlagača. Svi smo bili mokri, kišobrani nisu pomagali, nisu se mogli ni otvarati. Drugačiju sliku sajma, uvjeren sam, vidjeli su oni koji su ga posjetili za lijepa vremena.
U takvoj situaciji, razmišljali smo, potražimo najprije novitete. Valjda ih ima, kao i na svakom sajmu. Kasnije, vidjet ćemo.., koliko nam vrijeme dozvoli. Odmah na početku skreću nam pažnju na dvije brodice – Shine 20 modeli Sun Dancer i Crazy Diamond. Nikoga kraj njih, a tko bi uopće stajao na onoj kiši i vjetru. Nikakvih podataka, kataloga, cjenika… Niša nismo saznali ni iz sajamskog kataloga. Riječ je, doznali smo, o hrvatskom proizvodu, tvrtke Anorti Adria iz Biograda.
Kod sljedećeg noviteta bilo je puno više informacija. Gumenjak Bura 6.3, hrvatski proizvod, ne samo novitet, nego i svjetska premijera. Jučer smo ga spustili u more, govore nam predstavnici zagrebačke tvrtke Hermes Inter, novijeg graditelja gumenih brodica. Nova Bura dugačka je 6,30 i široka 2,80 metara. Djeluje atraktivno, proizvođači sami kažu avangardno, a u izradi su korišteni suvremeni materijali rađeni isključivo za njih. Ugrađen mu je diesel motor Yamaha od 165 KS, “Z” pogon. S njim je plovio maksimalnom brzinom od 55 čvorova. S benzincem Mercruiser 3.0 od 135 KS očekuju brzinu veću od 40 čvorova. S tim motorom cijena mu je 35.000 eura, s time što je u opremu uključen električni vinč s lancem za dizanje sidra, GPS uređaj, radio sa zvučnicima, led rasvjeta, te spremnik goriva od 150 litara. Osnovna oprema je bogata, a tko želi može ugraditi “bimini” tendu. Postoji mogućnost da se tendom zatvori kompletan kokpit pa se dobije brodica s kabinom. Proizvođači nas, također, informiraju da pripremaju verziju za izvanbrodski motor.
Prvi put vidio sam i gliser Pioner Multi. Sudeći po konstrukciji namjena mu je prvenstveno radna – katamaransko dno, rampa na provi, težak 1.350 kilograma, nosivost osam osoba. Na krmi mu je izvanbrodski motor Yamaha od 70 KS. Proizvođač je Ciprax iz Norveške, u našoj javnosti praktički nepoznat. Više podataka nismo uspjeli dobiti.
Dalje slijede poznata imena. Najprije jedrilica Elan 310. Nju sam u posljednje vrijeme nekoliko puta vidio, ali u Biogradu je imala hrvatsku premijeru. Kao i prijašnjih godina, vidjeli smo i naše, hrvatske jedrilice Salona. U moru su predstavljeni domaći brodovi Šibenik 800, Monachus, Terra Nauta, gumenjaci Barracuda 470, 570 i 650, Croline 33 NT, dvije brodice Grašo, Leidi 600, Bakan 6,30, Arba 500, M – Sport 500… Zadarski SAS Vektor doplovio je s Adrianom 44, a još više reklamirali su Adrianu 36 što će zaploviti sljedeće godine. Manja plovila bila su na kopnu, neka i pod šatorskim krovom. Na velikom prostoru bile su brodice Ven 501 i 590, svaka u tri verzije. Na suhom smo vidjeli i Gull 745 što se gradi u Vodicama, u kit izvedbi.