Nasuprot gomilama nesretnih hrvatskih gospodarskih priča, zatim i one između Tankerske plovidbe i Brodosplita kojoj za hrvatsku idilu desetljeća nedostaje apsolutno zdravlje splitskih škverana, ova s "posvajanjem" posrnulog Lenca od strane Uljanika i Tankerske plovidbe, uz kumstvo Ministarstva financija, mogla bi ući u serijal tipa TDR i rovinjski i vrsarski turizam, ili Todorić i Belje kakvih, nažalost, nemamo dovoljno, čak ni onoliko koliko bismo ih u pametnoj državi morali imati.
Tankerska plovidba iz Zadra ponovno je na naslovnicama hrvatskih medija, ovog puta zbog interesa za kupnju udjela u brodogradilištu Lenac u partnerstvu s Uljanikom. Time bi naš najuspješniji i najveći brodar s našim najuspješnijim brodogradilištem participirao u jednom od velikih i važnih poslova u državi.
Tankerska plovidba time "stidljivo i oprezno", ali ipak sve više širi opseg posla izvan temeljne djelatnosti, a što se već dulje događa, najavljuje, a još dulje priželjkuje iz okruženja. Malen kotačić u tome vlasništvo je ove renomirane tvrtke nad Zadarskim listom. Veći, pak, zamah označen je projektom Ninsko blato prekupljenim od norveške Norlandije Omsorg, a Lenac bi označio trenutak u kojem je to već bitan zamah.
Najveće remontno brodogradilište u zemlji koje je u krizi već godinama, a koja je iskaz i određenih kriza remontnih brodogradilišta uopće u Europi, ali vjerojatno i pretjeranih ambicija pa i preinvestiranja u jednom trenutku (što nam je iz sudbine niza tvrtki i tajkuna u Zadru poznato) pokušava na pravi put usmjeriti najuspješnije hrvatsko brodogradilište Uljanik, koje već posjeduje 22 posto dionica tvrtke koje golem dio posjeduje država, konkretno i u ovom slučaju ključno Ministarstvo financija s potraživanjima 38,4 posto.
Od "davanja ruke" do preuzimanja kontrolnog paketa
Već se dugo priča o tome da je Tankerska plovidba spremna "dati ruku" Uljaniku u ovom poslu. No nakon prvog početka s pričom o posudbi, odnosno angažiranju određenih sredstava Tankerske u poslu koji bi vodio Uljanik za sebe posljednja je godina obilježena pregovorima u kojima Tankerska istupa kao potencijalni vlasnik.
To je vlasništvo sada i konkretizirano u brojkama – postocima kao 30:30 Uljanik i Tankerska. Dakle, u manevru o kojem je sada riječ Tankerska je ta koja bi otkupljivala veći dio dionica, odnosno potraživanja pretvorenih u dionice u Ministarstvu financija. Dakle, država bi trebala imati sklonost ka ovom manevru, a nije tajna da ga neosporno ima i da bi ove dvije renomirane tvrtke rado vidjela kao gospodare budućeg Lenca. Isto priželjkuju i sindikalci, dakle, radnici.
Zadarski brodar, nije tajna, zahvaljujući svjetskoj konjukturi i svom umijeću plovidbe i "plovidbe" nakon definiranja jednog od najžešćih investicijskih ciklusa u povijesti u samu obnovu flote, odnosno tvrtku, spreman je za iskorak i deplasman dijela kapitala izvan temeljne djelatnosti.
Nije tajna da je svojim imidžem jednostavno poželjan kao takav i za državu i za radnike u eventualno stvorenim ili preuzetim tvrtkama. Kada je u pitanju Lenac, tjedan-dva pred nama bit će iznimno važni jer ostaje određen broj točaka u kojima se prije svega moraju usuglasiti Uljanik i Tankerska, kao i Ministarstvo financija. Postoji očekivanje da bi se to definiralo do 31. siječnja (zakazana skupština u Lencu), ali moguće je da se ipak nešto produlji.
Scenarij u kojem su svi dobitnici?!
Ive Mustać već je više puta istaknuo da Tankerska koja milijune ostavlja u svijetu na remont svojih brodova, pod pretpostavkom dovršetka famoznog i preskupog, a nekima spornog doka, takav posao može i na najvećim brodovima (a njihovi i jesu najveći u državi) obavljati u Lencu.
Nije nepoznato da ugled i bliske odnose koje imaju s nizom brodara (recimo i formalno davanje posada za uglednog grčkog brodara i sl.) uz ugled Uljanika može u Lenac, kojem se također uz sve probleme ne može osporiti desetljećima stvaran ugled, osigurati dovoljno posla. Tu su naravno i druge domaće potrebe (platforme INA-e, Jadrolinija, ali i drugi brodari). Tako bi ovo mogla biti sretna hrvatska gospodarska priča s elementima domoljublja i biznisa. Bez bolesnog zadovoljstva, jer smo još nešto srebrnine uspjeli prodati strancima.
No, Tankerska će ionako na naslovnice i porinućem trećeg u nizu najvećih brodova ikad porinutih s hrvatskih navoza – Donata 3. veljače. I u greenfieldu s Ninom gdje se stvari sporije odvijaju, redefiniranje idejnog rješenja pred ugovaranje projekata s APZ-om te slaganje destinacijske priče i ponude, bilježi pomake. Dakle, neovisno o odjecima i razmjerima svega tog posla za Hrvatsku, u Zadarskoj županiji, kao i dosad, Tankerska plovidba zasigurno do 2010. ima hodogram sretnih vijesti. Među ostalim čini ga i preuzimanje šest brodova.